[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نقش صفات چهارگانه تاریک شخصیت و اهمال‌کاری سازمانی در سبک‎‌‎های رهبری مدیران مدارس
محمد عبدالکریم پور ، رضا عبدالله زاده ، علی زینالی*
دانشگاه آزاد اسلامی خوی
چکیده:   (110 مشاهده)
هدف این پژوهش تعیین نقش صفات چهارگانه تاریک شخصیت  و اهمال‌کاری سازمانی در سبک‌های رهبری مدیران مدارس بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، بنیادی و با توجه به نحوه گردآوری داده­ها از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران مدارس (تمامی مقاطع) منطقه آزاد ماکو (شهرهای شوط، پلدشت و ماکو) در سال 1401 به تعداد 220 نفر بود. همه مدیران به صورت تمام شمار در مطالعه شرکت کردند. ابزار جمع‌آوری داده ها شامل مقیاس صفات چهارگانه تاریک شخصیت، مقیاس چندعاملی رهبری و پرسشنامه اهمال‌کاری سازمانی بود. پایایی پرسشنامه­ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 83/0، 89/0 و 88/0 محاسبه شد و روایی پرسشنامه­ها با استفاده از روش تحلیل عاملی تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه در برنامه SPSS نسخه 26 انجام شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که صفات تاریک شخصیت و اهمال‌کاری سازمانی قادر به پیش‌بینی سبک رهبری تحول‌گرا به صورت منفی و سبک‌های تبادلی و عدم مداخله به صورت مثبت بودند (05/0p). با توجه به یافته‌ها می‌توان مطرح ساخت که صفات تاریک شخصیت و اهمال‌کاری سازمانی نقش مهم و قابل توجهی در کاهش سبک رهبری تحول‌گرا و افزایش سبک‌های تبادلی و عدم مداخله مدیران دارند که نیازمند توجه بیشتر در برنامه ریزی های کلان مدیریتی است.
 
واژه‌های کلیدی: اهمال‌کاری، صفات چهارگانه تاریک شخصیت، سبک‌های رهبری، مدیر.‌
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1402/7/23 | پذیرش: 1402/11/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645