[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 1 - ( 1-1403 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 178-159 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش صفات چهارگانه تاریک شخصیت و اهمال‌کاری سازمانی در سبک‎‌‎های رهبری مدیران مدارس
محمد عبدالکریم پور ، رضا عبدالله زاده* ، علی زینالی
دانشگاه آزاد اسلامی خوی
چکیده:   (296 مشاهده)
هدف این پژوهش تعیین نقش صفات چهارگانه تاریک شخصیت  و اهمال‌کاری سازمانی در سبک‌های رهبری مدیران مدارس بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، بنیادی و با توجه به نحوه گردآوری داده­ها از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران مدارس (تمامی مقاطع) منطقه آزاد ماکو (شهرهای شوط، پلدشت و ماکو) در سال 1401 به تعداد 220 نفر بود. همه مدیران به صورت تمام شمار در مطالعه شرکت کردند. ابزار جمع‌آوری داده ها شامل مقیاس صفات چهارگانه تاریک شخصیت، مقیاس چندعاملی رهبری و پرسشنامه اهمال‌کاری سازمانی بود. پایایی پرسشنامه­ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 83/0، 89/0 و 88/0 محاسبه شد و روایی پرسشنامه­ها با استفاده از روش تحلیل عاملی تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه در برنامه SPSS نسخه 26 انجام شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که صفات تاریک شخصیت و اهمال‌کاری سازمانی قادر به پیش‌بینی سبک رهبری تحول‌گرا به صورت منفی و سبک‌های تبادلی و عدم مداخله به صورت مثبت بودند (05/0p≤). با توجه به یافته‌ها می‌توان مطرح ساخت که صفات تاریک شخصیت و اهمال‌کاری سازمانی نقش مهم و قابل توجهی در کاهش سبک رهبری تحول‌گرا و افزایش سبک‌های تبادلی و عدم مداخله مدیران دارند که نیازمند توجه بیشتر در برنامه ریزی های کلان مدیریتی است.
 
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: اهمال‌کاری، صفات چهارگانه تاریک شخصیت، سبک‌های رهبری، مدیر.‌
متن کامل [PDF 646 kb]   (19 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1402/7/23 | پذیرش: 1402/11/23
فهرست منابع
1. Ahmed Iqbal, Z., Abid, G., Arshad, M., Ashfaq, F., Athar, M. A., & Hassan, Q. (2021). Impact of authoritative and Laissez-Faire leadership on thriving at work: the moderating role of conscientiousness. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 11(3), 667-685. [DOI:10.3390/ejihpe11030048]
2. Bass, B. M., & Avolio, B. J. (2003). Multifactor leadership questionnaire: MLQ; sampler set; technical report, leader form, rater form, and scoring key for MLQ form 5x-short. Mind Garden
3. Bentley, M., & Saklofske, D. (2021). Dark Leaders: Examining the Relation Between Dark Triad Personality Traits and Leadership Styles in Business Students. Western Undergraduate Psychology Journal, 9(1).
4. Babiak, P., Hare, R. D. (2006). Snakes in suits: when psychopaths go to work. HarperCollins, New York.
5. Boddy, C. R., Ladyshewsky, R., Galvin, P. (2010). Leaders without ethics in global business: corporate psychopaths. J Public Aff, 10, 121-138. [DOI:10.1002/pa.352]
6. Çoğaltay, N., & Boz, A. (2022). Influence of school leadership on collective teacher efficacy: a cross-cultural meta-analysis. Asia Pacific Education Review, 1-21. [DOI:10.1007/s12564-022-09754-9]
7. de Vries, M. K., & Balazs, K. (2010). The shadow side of leadership. In Handbook of top management teams (pp. 183-190). London: Palgrave Macmillan UK. [DOI:10.1057/9780230305335_19]
8. DeShong, H. L., Grant, D. M., & Mullins-Sweatt, S. N. (2015). Comparing models of counterproductive workplace behaviors: The Five-Factor Model and the Dark Triad. Personality and individual differences, 74, 55-60. [DOI:10.1016/j.paid.2014.10.001]
9. Diller, S. J., Frey, D., & Jonas, E. (2021). Coach me if you can! Dark triad clients, their effect on coaches, and how coaches deal with them. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 14(2), 110-126. [DOI:10.1080/17521882.2020.1784973]
10. Fan, X., Wang, D., Wang, F., & Kraimer, M. L. (2023). When leaders are forced to stay: The indirect effects of leaders' reluctant staying on subordinates' performance. Journal of Organizational Behavior. [DOI:10.1002/job.2743]
11. Genau, H. A., Blickle, G., Schütte, N., & Meurs, J. A. (2021). Machiavellian leader effectiveness. Journal of Personnel Psychology. [DOI:10.1027/1866-5888/a000284]
12. Ghanbari, S., & Majooni, H. (2021). The Role of Destructive Leadership in Burnout Mediated by Organizational Justice and Procrastination. Strategic Research on Social Problems in Iran, 10(3), 69-98. [In Persian]
13. ghasemzadeh, A., Mozneb Khodaei, M., & Barghi, E. (2020). The role of leadership style and culture of the learning organization on the effectiveness of schools. Applied Educational Leadership, 1(2), 69-80. [In Persian]
14. Ghazi, S., & Rahimi, H. (2019). Determining Organizational Procrastination & Indifference Based on Personality Traits and Job Nature in Employees of Education Office in Qods City. Teacher Professional Development, 4(3), 27-44. [In Persian]
15. Gilbert, P., & Basran, J. (2019). The evolution of prosocial and antisocial competitive behavior and the emergence of prosocial and antisocial leadership styles. Frontiers in Psychology, 10, 610. [DOI:10.3389/fpsyg.2019.00610]
16. Göncü Köse, A., & Metin, U. B. (2018). Linking leadership style and workplace procrastination: The role of organizational citizenship behavior and turnover intention. Journal of prevention & intervention in the community, 46(3), 245-262. [DOI:10.1080/10852352.2018.1470369]
17. Grondel, D. T. (2016). An investigation of the relationship between leadership styles and dark leadership behavior in law enforcement executives (Doctoral dissertation, Brandman University).
18. Harms, P. D. (2022). Bad is stronger than good: A review of the models and measures of dark personality. Zeitschrift für Psychologie. [DOI:10.1027/2151-2604/a000496]
19. Henttonen, P., Salmi, J., Peräkylä, A., & Krusemark, E. A. (2022). Grandiosity, vulnerability, and narcissistic fluctuation: Examining reliability, measurement invariance, and construct validity of four brief narcissism measures. Frontiers in Psychology, 13, 993663. [DOI:10.3389/fpsyg.2022.993663]
20. Jacobsen, C. B., Andersen, L. B., Bøllingtoft, A., & Eriksen, T. L. M. (2022). Can leadership training improve organizational effectiveness? Evidence from a randomized field experiment on transformational and transactional leadership. Public Administration Review, 82(1), 117-131. [DOI:10.1111/puar.13356]
21. Jonason, P. K., & Webster, G. D. (2010). The dirty dozen: a concise measure of the dark triad. Psychological assessment, 22(2), 420. [DOI:10.1037/a0019265]
22. Jonason, P. K., Webster, G. D., Schmitt, D. P., Li, N. P., & Crysel, L. (2012). The antihero in popular culture: Life history theory and the dark triad personality traits. Review of General Psychology, 16(2), 192-199. [DOI:10.1037/a0027914]
23. Jonason, P. K., Wee, S., & Li, N. P. (2015). Competition, autonomy, and prestige: Mechanisms through which the Dark Triad predict job satisfaction. Personality and Individual Differences, 72, 112-116. [DOI:10.1016/j.paid.2014.08.026]
24. Karadağ, M., Altınay Aksal, F., Altınay Gazi, Z., & Dağli, G. (2020). Effect size of spiritual leadership: In the process of school culture and academic success. Sage Open, 10(1), 2158244020914638. [DOI:10.1177/2158244020914638]
25. Khan, H., Rehmat, M., Butt, T. H., Farooqi, S., & Asim, J. (2020). Impact of transformational leadership on work performance, burnout and social loafing: a mediation model. Future Business Journal, 6(1), 1-13. [DOI:10.1186/s43093-020-00043-8]
26. Kiazad, K., Restubog, S. L. D., Zagenczyk, T. J., Kiewitz, C., & Tang, R. L. (2010). In pursuit of power: The role of authoritarian leadership in the relationship between supervisors' Machiavellianism and subordinates' perceptions of abusive supervisory behavior. Journal of Research in Personality, 44(4), 512-519. [DOI:10.1016/j.jrp.2010.06.004]
27. Leary, T., & Ashman, J. (2018). Narcissistic leadership: Important considerations and practical implications. International Leadership Journal, 10(2), 62-74.
28. Mathieu, C. (2021). Chapter 5 - Leadership and dark personalities. In C. Mathieu (Ed.), Dark Personalities in the Workplace (pp. 97-121). Academic Press. [DOI:10.1016/B978-0-12-815827-2.00005-3]
29. Meere, M., & Egan, V. (2017). Everyday sadism, the Dark Triad, personality, and disgust sensitivity. Personality and Individual Differences, 112, 157-161. [DOI:10.1016/j.paid.2017.02.056]
30. Nohe, C., & Michaelis, B. (2016). Team OCB, leader charisma, and organizational change: A multilevel study. The Leadership Quarterly, 27(6), 883-895. [DOI:10.1016/j.leaqua.2016.05.006]
31. Novitasari, D., Supiana, N., Supriatna, H., Fikri, M. A. A., & Asbari, M. (2021). The role of leadership on innovation performance: Transactional versus transformational style. Jurnal Ilmiah Manajemen Fakultas Ekonomi, 7(1), 27-36. [DOI:10.34203/jimfe.v7i1.2981]
32. Oluwasanu, M. M., Oladepo, O., & Ibitoye, S. E. (2021). Qualitative views of Nigerian school principals and teachers on the barriers and opportunities for promoting students' physical activity behaviours within the school settings. BMC public. [DOI:10.1186/s12889-021-12327-x]
33. O'Meara, A., Davies, J., & Hammond, S. (2011). The psychometric properties and utility of the Short Sadistic Impulse Scale (SSIS). Psychological assessment, 23(2), 523. [DOI:10.1037/a0022400]
34. Paulhus, D. L., & Williams, K. M. (2002). The dark triad of personality: Narcissism, Machiavellianism, and psychopathy. Journal of research in personality, 36(6), 556-563. [DOI:10.1016/S0092-6566(02)00505-6]
35. Paulhus, D. L., & Williams, K. M. (2002). The Dark Triad of personality: Narcissism, Machiavellianism, and psychopathy. J Res Pers, 36, 556-563. [DOI:10.1016/S0092-6566(02)00505-6] [DOI:10.1016/S0092-6566(02)00505-6]
36. Phaneuf, J. É., Boudrias, J. S., Rousseau, V., & Brunelle, É. (2016). Personality and transformational leadership: The moderating effect of organizational context. Personality and Individual Differences, 102, 30-35. [DOI:10.1016/j.paid.2016.06.052]
37. Moghly AR.(2001) [Model of Transformational Leadership in Administrative Organization in Iran]. Unpublished doctoral dissertation, University of Allameh Tabatabae Tehran- Iran. (Persian)
38. Phaneuf, J. É., Boudrias, J. S., Rousseau, V., & Brunelle, É. (2016). Personality and transformational leadership: The moderating effect of organizational context. Personality and Individual Differences, 102, 30-35. [DOI:10.1016/j.paid.2016.06.052]
39. Rezaei B, Yarmohammadian M H, Mahmoodzadeh Ardakani H. (2017). The Relationship Between Nurse Managers' Leadership Styles and Procrastination in Nursing Staff in Isfahan Social Welfare Hospitals. Avicenna J Nurs Midwifery Care, 25 (1), 60-68. [In Persian] [DOI:10.21859/nmj-25018]
40. Rosenthal, S. A., & Pittinsky, T. L. (2006). Narcissistic leadership. Leadersh Q, 17 (6): 617-633. [DOI:10.1016/j.leaqua.2006.10.005]
41. Saffarinia, M., & Amirkhani, Z. (2016). The Relationship between Organizational Procrastination and Burnout in Employees of Public Organizations in Tehran Province. Industrial and Organizational Psychology Studies, 3(1), 41-56. [In Persian]
42. Sanecka, E. (2020). Psychopathy and procrastination: Triarchic conceptualization of psychopathy and its relations to active and passive procrastination. Current Psychology, 1-14. [DOI:10.1007/s12144-020-00604-8]
43. Schattke, K., & Marion-Jetten, A. S. (2022). Distinguishing the explicit power motives: Relations with dark personality traits, work behavior, and leadership styles. Zeitschrift für Psychologie, 230(4), 290. [DOI:10.1027/2151-2604/a000481]
44. Schyns, B., & Schilling, J. (2013). How bad are the effects of bad leaders? A meta-analysis of destructive leadership and its outcomes. The Leadership Quarterly, 24(1), 138-158. [DOI:10.1016/j.leaqua.2012.09.001]
45. Singh, S., & Dhaliwal, R. (2015). Procrastination patterns of transactional and transformational leaders. Pacific Business Review International, 8(1), 33-40.
46. Singh, S., Sood, S., & Bala, R. (2021). Passive leadership styles and perceived procrastination in leaders: A PLS-SEM approach. World Review of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 17(1), 20-37. [DOI:10.1504/WREMSD.2021.112085]
47. Sternberg, R. J. (2021). Transformational vs. transactional deployment of intelligence. Journal of Intelligence, 9(1), 15. [DOI:10.3390/jintelligence9010015]
48. Thomas, L., & Egan, V. (2022). Subclinical sadism: Examining temperamental predispositions and emotional processing. Personality and Individual Differences, 196, 111756. [DOI:10.1016/j.paid.2022.111756]
49. Volmer, J., Koch, I. K., & Göritz, A. S. (2016). The bright and dark sides of leaders' dark triad traits: Effects on subordinates' career success and well-being. Personality and Individual Differences, 101, 413-418. [DOI:10.1016/j.paid.2016.06.046]
50. Wilson, D. S., Near, D., & Miller, R. R. (1996). Machiavellianism: a synthesis of the evolutionary and psychological literatures. Psychological bulletin, 119(2), 285. [DOI:10.1037/0033-2909.119.2.285]
51. Yalçınkaya, S., Dağlı, G., Altınay, F., Altınay, Z., & Kalkan, Ü. (2021). The effect of leadership styles and initiative behaviors of school principals on teacher motivation. Sustainability, 13(5), 2711. [DOI:10.3390/su13052711]
52. Yousefi R, Imanzad A. (2018). Validating the Dark Tetrad Personality Model. IJPCP, 24 (2), 190-201. [In Persian] [DOI:10.32598/ijpcp.24.2.190]
53. Zangiabadi, M., & Nassirzadeh, F. (2022). The Effect of Ethical Leadership Style on Reducing the Dark Personality Dimensions of People Involved in Earnings Management. Journal of Accounting Knowledge, 13(4), 49-67. [In Persian]
54. Zeigler-Hill, V., & Marcus, D. K. (2016). The dark side of personality: Science and practice in social, personality, and clinical psychology (pp. 371-389). Washington, DC: American Psychological Association. [DOI:10.1037/14854-000]
55. Zettler, I., Moshagen, M., & Hilbig, B. E. (2021). Stability and change: The dark factor of personality shapes dark traits. Social Psychological and Personality Science, 12(6), 974-983. [DOI:10.1177/1948550620953288]
56. Zhang, J., Zhang, S., Liu, F., & Chen, W. (2022). Make Time for Employees to Be Sustainable: The Roles of Temporal Leadership, Employee Procrastination, and Organizational Time Norms. Sustainability, 14(14), 8778. [DOI:10.3390/su14148778]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdul Karimpour M, Abdullahzadeh R, Zeinali A. The role of dark traits of personality and organizational procrastination in the leadership ‎styles of school principals. MEO 2024; 13 (1) : 7
URL: http://journalieaa.ir/article-1-649-fa.html

عبدالکریم پور محمد، عبدالله زاده رضا، زینالی علی. نقش صفات چهارگانه تاریک شخصیت و اهمال‌کاری سازمانی در سبک‎‌‎های رهبری مدیران مدارس. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1403; 13 (1) :159-178

URL: http://journalieaa.ir/article-1-649-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( 1-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4657