[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 2 - ( 4-1403 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 173-153 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر رهبری خدمتگزار بر اشتیاق شغلی و حمایت اجتماعی ادراک شده کارکنان: نقش میانجی انرژی احساسی
مریم اسلامی ، حسن قلاوندی* ، محمد حسنی
دانشگاه ارومیه
چکیده:   (839 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر رهبری خدمتگزار بر اشتیاق شغلی و حمایت اجتماعی ادراک‌شده کارکنان با در نظر گرفتن نقش میانجی انرژی احساسی انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها توصیفی - همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری می‌باشد. جامعه آماری کارکنان غیر هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به تعداد 17933 نفر بودند. نمونه‌گیری با روش تصادفی طبقه‌ای انجام و حجم نمونه نهایی با توجه به فرمول کوکران 403 نفر در نظر گرفته‌شد. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد رهبری خدمتگزار، اشتیاق شغلی، حمایت اجتماعی ادراک‌شده و انرژی احساسی استفاده شد. روایی پرسشنامه‌ها با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 97/0، 95/0، 92/0 و 96/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم‌افزارهای SPSS و SmartPLS استفاده گردید. یافته‌ها نشان داد رهبری خدمتگزار بر اشتیاق شغلی و حمایت اجتماعی ادراک‌شده کارکنان تاثیر مثبت دارد. انرژی احساسی در رابطه بین رهبری خدمتگزار و اشتیاق شغلی نقش میانجی دارد (t-value=5/19). اما نقش انرژی احساسی در رابطه بین رهبری خدمتگزار و حمایت اجتماعی ادراک‌شده به عنوان میانجی تایید نشد (t-value=1.82). بر اساس نتایج، رهبری خدمتگزار بر اشتیاق شغلی (t-value=6/10)، حمایت اجتماعی ادراک‌شده (t-value=4/32) و انرژی احساسی (t-value=5/18)  تاثیر مثبت دارد. بنابراین پیشنهاد می‌گردد مدیران در موسسات و سازمان‌های آموزشی به دلیل نقش و وظیفه‌های خاصی که در خدمت، تربیت، و افزایش کارآمدی جامعه ایفا می‌کنند از ویژگی‌های رهبری خدمتگزار مانند همدلی و درک نیازها، گوش‌دادن فعال، توسعه حرفه‌ای، ایجاد محیط حمایتی، توجه به رفاه اجتماعی، تشویق به همکاری، شفافیت و صداقت، پاسخگویی به نیازهای جامعه و ایجاد انگیزه برخوردار باشند و این ویژگی‌ها را به عنوان یک الگوی مطلوب برای خدمت به کارکنان و افزایش انگیزش و عملکرد آنان به کار گیرند.
 
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: اشتیاق شغلی، انرژی احساسی، حمایت اجتماعی ادراک شده، رهبری خدمتگزار.
متن کامل [PDF 802 kb]   (84 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش عالی
دریافت: 1403/2/17 | پذیرش: 1403/4/10
فهرست منابع
1. Abdollahi. B., & Navehebrahim. A (2007). Empowering employees: the golden key of human resource management. Tehran: Virayesh Publications. [In Persian]
2.  Aboramadan, M., Albashiti, B., Alharazin, H., & Dahleez, K. A. (2020). Human resources management practices and organizational commitment in higher education: The mediating role of work engagement. International Journal of Educational Management, 34(1), 154-174. [DOI:10.1108/IJEM-04-2019-0160]
3.  Abtahi, S. H. (1995). Training and human resource development. Tehran: Industrial Development and Renovation Organization of Iran Publications. [In Persian]
4.  Alemayehu, E. (2021). Gender and leadership in Ethiopian higher education: Challenges and opportunities: The case of Addis Ababa University. Academy of Educational Leadership Journal, 25(2), 1-22.
5.  Baker, W. E. (2019). Emotional energy, relational energy, and organizational energy: toward a multilevel model. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 6, 373-395. [DOI:10.1146/annurev-orgpsych-012218-015047]
6.  Bakker, A. B., & Leiter, M. P. (2010). Work engagement: A handbook of essential theory and research. Psychology press. [DOI:10.4324/9780203853047]
7.  Bao, S., & Jolly, P. M. (2023). Engaging employees through transformational leadership: the mediating role of emotional energy. Journal of Hospitality and Tourism Insights. [DOI:10.1108/JHTI-03-2023-0152]
8.  Chadwick, K. A., & Collins, P. A. (2015). Examining the relationship between social support availability, urban center size, and self-perceived mental health of recent immigrants to Canada: A mixed-methods analysis. Social Science & Medicine, 128, 220-230. [DOI:10.1016/j.socscimed.2015.01.036]
9.  Cheung, R. C. M. (2019). Counselor humor and the working relationship (Doctoral dissertation, Arizona State University).
10.  Collins, R. (2004). Interaction ritual chains. Princeton university press. [DOI:10.1515/9781400851744]
11.  Dimitriou, V. A., & Georgiou, A. C. (2021). Introduction, analysis and asymptotic behavior of a multi-level manpower planning model in a continuous time setting under potential department contraction. Communications in Statistics-Theory and Methods, 50(5), 1173-1199. [DOI:10.1080/03610926.2019.1648827]
12.  Ehrhart, M. G. (2004). Leadership and procedural justice climate as antecedents of unit‐level organizational citizenship behavior. Personnel psychology, 57(1), 61-94. [DOI:10.1111/j.1744-6570.2004.tb02484.x]
13.  Gharaeipour, R. (2008). Servant Leadership. Automobile industry magazine, 124. [In Persian]
14.  Glen, P. (2002). Leading geeks: How to manage and lead the people who deliver technology (Vol. 10). John Wiley & Sons.
15.  Huang, J., Wang, X., Li, W., & An, Y. (2019). The relationship between conscientiousness and posttraumatic stress disorder among young Chinese firefighters: The mediating effect of perceived social support. Psychiatry research, 273, 450-455. [DOI:10.1016/j.psychres.2019.01.053]
16.  Jafari, M., Moghadam, E., & Hosseini, S. M. (2018). Correlation between Servant Leadership Style and Job Excitement with Organizational Effectiveness in Hospitals of Zahedan University of Medical Sciences. Journal of Health Promotion Management (JHPM), 4(7), 47-54. [In Persian]
17.  Johns, G. (2006). The essential impact of context on organizational behavior. Academy of management review, 31(2), 386-408. [DOI:10.5465/amr.2006.20208687]
18.  Kayed, H., & Kazemian Moghadam, K. (2021). Causal relationship between personality traits and psychological well-being with quality of working life through perceived social support in nurses. Journal of Fundamentals of Mental Health, 23(6), 433-442.
19.  Kordi, E., & Nastiezaee, N. (2015). The Relationship between Servant Leadership Style and Organizational Learning with Teachers' Job Engagement in Zahedan Exceptional Schools. Quarterly Journal of Career & Organizational Counseling, 7(23), 68-91. [In Persian]
20.  Mehrizi, Z., Nasiri, A., & Irandoost, A. (2020). The Work Engagement of Nurses and Its Correlation with Perceived Social Support. Iran Journal of Nursing, 32(120), 55-64. [In Persian] [DOI:10.29252/ijn.32.120.60]
21.  Nadeem, A., Nawaz, M., & Rashid, H. (2022). Impact of Servant Leadership on Psychological Well-being and Job Engagement with Mediating Role of Psychological Capital. Journal of Development and Social Sciences, 3(3), 716-726. [DOI:10.47205/jdss.2022(3-III)68]
22.  Patterson, K. A. (2003). Servant leadership: A theoretical model. Regent University.
23.  Piri, Y., & Zeinali, A. (2016). Relationship between Perceived Social Support, Social Capital and Quality of Life with Job Burnout among Nurses. Iran Journal of Nursing, 29(103),13-23. [In Persian] [DOI:10.29252/ijn.29.103.13]
24.  Rezaei Manesh, B., & Sedighi, R. (2017). The effect of servant leadership on employee motivation and performance. Public Administration Mission Quarterly, 7(24), 51-66. [In Persian]
25.  Safarpour Dehkordi, S., Jafari, P., & Ghourchian, N. (2018). The Role of Organizational Support, Servant Leadership and Organizational Identity in Predicting Job Passion of Academic Faculty Members of Fars Islamic Azad University. Quarterly Journal of Educational Leadership & Administration, 12(1), 99-113. [In Persian]
26.  Saks, A. M. (2022). Caring human resources management and employee engagement. Human resource management review, 32(3), 100835. [DOI:10.1016/j.hrmr.2021.100835]
27.  Schaufeli, W. B., Salanova, M., González-Romá, V., & Bakker, A. B. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness studies, 3(1), 71-92. [DOI:10.1023/A:1015630930326]
28.  Sepahvand, R., & Bagherzadeh Khodashahri, R. (2021). The Impact of Humorous Behavior on Employee Work Engagement with the Mediating Role of Emotional Energy. Organizational Behavior Studies Quarterly, 10(1), 155-178. [In Persian]
29.  Tahmasebi, R., Abbasi, D., Fattahi, M., & Yousefi Amiri, M. (2017). Investigating the organizational effect of servant leadership on the job behavior of faculty members and employees of Zanjan University. Organizational Culture Management Quarterly, 15 (1), 165-186. [In Persian]
30.  Tanaomi, M. (2017). Management of universities and higher education institutions: recognition and implementation of inclusive quality. Tehran: Samt Publications. [In Persian]
31.  Van Dierendonck, D. (2011). Servant leadership: A review and synthesis. Journal of management, 37(4), 1228-1261. [DOI:10.1177/0149206310380462]
32.  Van Katwyk, P. T., Fox, S., Spector, P. E., & Kelloway, E. K. (2000). Using the Job-Related Affective Well-Being Scale (JAWS) to investigate affective responses to work stressors. Journal of occupational health psychology, 5(2), 219-230. [DOI:10.1037//1076-8998.5.2.219]
33.  Washington, R. R. (2007). Empirical relationships among servant, transformational, and transactional leadership: Similarities, differences, and correlations with job satisfaction and organizational commitment. auburn university. [DOI:10.5465/ambpp.2007.26509311]
34.  Wong, P. T., & Page, D. (2003). An opponent-process model of servant leadership and a typology of leadership styles. Servant Leadership Roundtable at Regent University, Virginia Beach, VA, on Oct, 16, 2003.
35.  Yazdkhasty, A., Rajaiepour, S., & Moolavi, H. (2009). A Study of the Relationship between Types of Organizational Culture and the Acceptability of the Total Quality Management at the Iranian Public niversities. Journal of Applied Sociology, 20(2), 175-188. [In Persian]
36.  Zehir, C., Ertosun, Ö. G., Zehir, S., & Müceldili, B. (2011). The effects of leadership styles and organizational culture over firm performance: Multi-National companies in İstanbul. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 24, 1460-1474. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.09.032]
37.  Zhou, G., Gul, R., & Tufail, M. (2022). Does servant leadership stimulate work engagement? The moderating role of trust in the leader. Frontiers in Psychology, 13, 925732. [DOI:10.3389/fpsyg.2022.925732]
38.  Zimet, G. D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G., & Farley, G. K. (1988). The multidimensional scale of perceived social support. Journal of personality assessment, 52(1), 30-41. [DOI:10.1207/s15327752jpa5201_2]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eslami M, Ghalavandi H, Hassani M. The effect of servant leadership on job engagement and perceived social support of employees: the mediating role of emotional energy. MEO 2024; 13 (2) : 7
URL: http://journalieaa.ir/article-1-723-fa.html

اسلامی مریم، قلاوندی حسن، حسنی محمد. تاثیر رهبری خدمتگزار بر اشتیاق شغلی و حمایت اجتماعی ادراک شده کارکنان: نقش میانجی انرژی احساسی. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1403; 13 (2) :153-173

URL: http://journalieaa.ir/article-1-723-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( 4-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4714