[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 3 - ( 7-1403 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 155-129 برگشت به فهرست نسخه ها
ابعاد و مولفه‌های الگوی یادگیری الکترونیکی در مدارس استثنایی کشور
سارا سید ابراهیمی* ، محمود صفری ، معصومه اولادیان
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند
چکیده:   (334 مشاهده)

پژوهش حاضر به دنبال ارائه الگوی یادگیری الکترونیکی در مدارس استثنایی کشور است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش‌شناسی کیفی- کمی بود. جامعه آماری شامل مدیران سازمان آموزش و پرورش استثنایی و کارشناسان پایگاه آموزش مجازی سازمان آموزش و پرورش استثنایی استان تهران به تعداد 1700 نفر بودند. گرد‌آوری داده‌ها طی پرسشنامه محقق ساخته از بین 313 نفر صورت گرفت که با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شده. گرد‌آوری داده‌ها طی مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با 15 نفر از اعضای جامعه صورت گرفت که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد. داده‌های تحقیق بر اساس فرآیند تحلیل کیفی طی کدگذاری سه گانه باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق نرم‌افزار SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. نتایج نشان داد از بین 74 کد باز شناسایی شده، ده بعد آمادگی مدرسه استثنایی، سطوح تعاملات با دانش آموز معلول یا کم توان، شایستگی‌های معلمان، ویژگی‏های دانش آموزان، زیرساخت‌های آموزش الکترونیکی، بستر آموزشی ویژه دانش آموزان استثنایی، ویژگی‌های والدین، ویژگی‌های مدیران مدارس، حمایت و پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی و عوامل ارائه محتوای آموزشی خاص دانش آموزان معلول و کم توان دسته بندی شدند. بر اساس نتایج تحلیل کمی، بالاترین اولویت مربوط به بعد عوامل ارائه محتوای آموزشی خاص دانش آموزان معلول و کم توان و کم‌ترین اولویت نیز مربوط به بعد زیرساختهای آموزش الکترونیکی بود و بر اساس اعتباریابی مدل، تمامی ابعاد الگو دارای اعتبار بودند و الگو از برازش مناسب برخوردار بود.
 

شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: یادگیری، یادگیری الکترونیکی، مدارس استثنایی.
متن کامل [PDF 1455 kb]   (120 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1403/3/21 | پذیرش: 1403/6/16
فهرست منابع
1. Abbasi, M., Basiri, I., Azadi, F. (2017). The role of using electronic content in facilitating, accelerating and stabilizing the learning of elementary school students. Research in humanities education, 4(13), 1-11. (In Persian)
2. Alipour, E. (2017). Providing a model to identify the components of virtual education for students with physical-motor disabilities. Quarterly Journal of Excellence in Counseling and Psychotherapy, 7(27), 81-96. (In Persian)
3. Alkahtani, A. (2021). E-learning for Students With Disabilities During COVID-19: Faculty Attitude and Perception. SAGE Open, 11(4). [DOI:10.1177/21582440211054494]
4. Al-Omairi, L., Al-Samarraie, H., Alzahrani, A.I., & Alalwan, N. (2021). Students' intention to adopt e-government learning services: a developing country perspective. Library Hi Tech, 39(1), 308-334. [DOI:10.1108/LHT-02-2020-0034]
5. Al-Samarraie H., & Saeed, N. (2018). A systematic review of cloud computing tools for collaborative learning: opportunities and challenges to the blended-learning environment. Comput. Educ, 124, 77-91. [DOI:10.1016/j.compedu.2018.05.016]
6. Back, D. A., Behringer, F., Harms, T., Plener, J., Sostmann, K., & Peters, H. (2015). Survey of e-learning implementation and faculty support strategies in a cluster of mid-European medical schools. BMC medical education, 15, 145. [DOI:10.1186/s12909-015-0420-4]
7. Bahattab, A., Hanna, M., Teo Voicescu, G., Hubloue, I., Della Corte, F., & Ragazzoni, L. (2023). e-Learning Evaluation Framework and Tools for Global Health and Public Health Education: Protocol for a Scoping Review. JMIR Res Protoc, 12, e49955. doi: 10.2196/49955. PMID: 37874640; PMCID: PMC10630868. [DOI:10.2196/49955]
8. Barat Dastjerdi, N. (2016). quality in virtual education: the quality evaluation model for educational activities in virtual institutions, The Online Journal of Quality in Higher Education, 3(1), 46-55.
9. Bazarafshan, S., Alikhani, M., & Rastgarpour, H. (2013). Investigating the effect of teaching through electronic content (multiple educational media) on the learning of the sixth grade science lesson of hearing impaired female students. Exceptional education, 3 (125), 17-21 (In Persian)
10. Bigirwa, J. P., Ndawula, S., & Naluwemba, E. F. (2022). Technology Leadership Practices of End Users and the Adoption of E-Learning in Midwifery Institutions in Uganda. Journal of medical education and curricular development, 9, 23821205221096376. [DOI:10.1177/23821205221096376]
11. Coman, C. (2019).Online Teaching and Learning in Higher Education during the Coronavirus Pandemic: Students' Perspective. Sustainability, 5(3), 1-24. [DOI:10.3390/su122410367]
12. De Mathews, D., & Mawhinney, H. (2014). Social Justice Leadership and Inclusion: Exploring Challenges in an Urban District Struggling to Address Iniquities. Educational Administration Quarterly, 50(5), 844-881Harry & Klinger [DOI:10.1177/0013161X13514440]
13. Domingo, J. R., & Bradley, E. G. (2018). Education Student Perceptions of Virtual Reality as a Learning Tool. Journal of Educational Technology Systems, 46(3), 329-342. [DOI:10.1177/0047239517736873]
14. Ghadri, M, & Shukri, Z. (2021). Examining virtual training in the era of Corona and the purpose of the type of training, its disadvantages and advantages using combined and traditional methods and the effects of technology. The 8th International Conference on Management and Human Sciences in Iran, Tehran. (In Persian)
15. Ghafurian, H. Mohammad, T. (2017). Identifying factors affecting e-learning in smart schools in Baharestan. Information and Communication Technology Quarterly in Educational Sciences, 8(4 (consecutive 32)), 41-70. (In Persian)
16. Goodyear, P. (2022). Realising the Good University: Social Innovation, Care, Design Justice and Educational Infrastructure. Postdigital Science and Education, 4(1), 33-56. [DOI:10.1007/s42438-021-00253-5]
17. Harry, B., & Klinger, J. (2006). Why are so many minority students in special education? Understanding race and disability in schools. New York: College Teachers Pres.
18. Kalate Sadati, A., Amirianzadeh, M., & Hemti, S. (2022). The covid epidemic and changing the style of education: the lived experience of exceptional school principals of virtual education during the covid-19 pandemic. Social Continuity and Change, 1(2), 279-293. doi: 10.22034/jscc.2022.2773 (in persian)
19. Marcovitz, D. M. (2022). The Intersection of Social Justice and Educational Technology: The Educational Technology Social Justice Matrix. Education and Information Technologies, 1-23. [DOI:10.1007/s10639-021-10828-1]
20. Marzooqi, R., Ghasemi, F., & Ghayeb, R. (2014). Presenting the ideal model of electronic learning in education. International Conference On Management, Economics And Humanities. (In Persian)
21. Mehromhammadi, M., Hatami, J., & Fanakhosro, M. (2013). Presenting an interaction design model in collaborative e-learning environments with regard to the role of aesthetic empowerment. Research in educational systems, 8(26), 69-47. (in persian)
22. Mirkamali, S.M., Arjamandania, A.A., & Nasiriyan, A. (2013). Investigating the possibility of conducting electronic learning for physically and physically disabled students of exceptional schools in Kerman province. Education and Learning Research, 11(2), 79-96. (In Persian)
23. Mukamana, A., Byungura, J.C., Manirakiza, F., & Rushingabigwi, G. (2024). Knowledge, usability and challenges of e-learning platforms for continuing Professional Development of healthcare professionals at University Teaching Hospital of Kigali. BMC Med Educ, 24(1), 613. doi: 10.1186/s12909-024-05585-x. PMID: 38831265; PMCID: PMC11149327. [DOI:10.1186/s12909-024-05585-x]
24. Newman, D. S., Albritton, K., Barrett, C. A., Fallon, L., Moy, G. E., O'Neal, C., & VanMeter, S. (2022). Working Together Toward Social Justice, Anti-racism, and Equity: One-Year Reflections on the Joint Commitment from Journal of Educational and Psychological Consultation and School Psychology International. Journal of Educational and Psychological Consultation, 1-5. [DOI:10.1080/10474412.2021.2015645]
25. Noltemeyer, A., & Grapin, S. L. (2021). Working together towards social justice, anti- racism, and equity: A joint commitment from school psychology international and journal of educational and psychological consultation. School Psychology International, 42(1), 3-10. [DOI:10.1177/0143034320977618]
26. Nyinkeu, N. D., Anye, D., Kwedeu, L., & Buttler, W. (2018). Cyber Education Outside the Cyberspace: The Case of the Catholic University Institute of Buea. International Journal of Technology in Teaching and Learning, 14(2), 90-101. [DOI:10.37120/ijttl.2018.14.2.04]
27. Patricia, B. (2022). Reducing the Distance: Equity Issues in Distance Learning in Public Education. Journal of Science Education and Technology, 15(10), 285-295.
28. Rentezi, Α. (2022). The Significance of Practicing School Leadership of Social Justice for the Distant Co-education of Students with Disabilities and Special Educational Needs in the Greek Schools, during the COVID-19 Pandemic. International Conderence in Open and Distance Learning, 11(4Α), 126-136.
29. Rezabigi, S. (2016). Measuring the use of virtual space (case study: women in the air defense area of Shamma, west of Iran). Al-Zahra University. (in persian)
30. Shaheen, M.Y., Basudan, A.M., Almubarak, A.M., Alzawawi, A.S., Al-Ahmari, F.M., Aldulaijan, H.A., Almoharib, H., Ashri, N.Y. (2023). Dental Students' Perceptions Towards E-learning in Comparison With Traditional Classroom Learning. Cureus, 15(12), e51129. doi: 10.7759/cureus.51129. PMID: 38274909; PMCID: PMC10810565. [DOI:10.7759/cureus.51129]
31. Tarkhan, R.A., & Mostafavi, Z. (2019). Presenting a conceptual framework to facilitate the process of interaction in the e-learning environment using the hybrid method. New Educational Approaches, 15(2), 113-136. doi: 10.22108/nea.2021.116797.1365. (In Persian)
32. Yang, F., Ren, L., & Gu, C. (2022). A study of college students' intention to use metaverse technology for basketball learning based on UTAUT2. Heliyon, 8. [DOI:10.1016/j.heliyon.2022.e10562]
33. Yeleussizkyzy, M., Zhiyenbayeva, N., Ushatikova, I., & Lushkov, R. (2023). E-Learning and Flipped Classroom in Inclusive Education: The Case of Students with the Psychopathology of Language and Cognition. J Psycholinguist Res, 52(6), 2721-2742. doi: 10.1007/s10936-023-10015-y. Epub 2023 Sep 15. PMID: 37713006. [DOI:10.1007/s10936-023-10015-y]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seyed Ebrahimi S, Safari M, Oladian M. Dimensions and Components of E-Learning Model in Exceptional Schools of Country. MEO 2024; 13 (3) : 5
URL: http://journalieaa.ir/article-1-733-fa.html

سید ابراهیمی سارا، صفری محمود، اولادیان معصومه. ابعاد و مولفه‌های الگوی یادگیری الکترونیکی در مدارس استثنایی کشور. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1403; 13 (3) :129-155

URL: http://journalieaa.ir/article-1-733-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( 7-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710