[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 14، شماره 1 - ( 1-1404 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 33-13 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل یابی ساختاری تاثیر مداخلات و پیکربندی نوآوری بر مراحل نگرانی طرح تعالی با نقش میانجی سبک های تسهیل گری مدیران مدارس متوسطه شهرستان ارومیه
سمیه خوشدل ، نیلوفر مرتضی نژاد* ، مریم سامری
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه. ایران
چکیده:   (1610 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخلات و پیکربندی نوآوری بر مراحل نگرانی طرح تعالی با نقش میانجی سبک تسهیل گری مدیران متوسطه شهرستان ارومیه انجام شده است. روش پژوهش از  نظر هدف کاربردی و توصیفی همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است، جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس دوره اول و دوم متوسطه نواحی ششگانه شهرستان ارومیه به تعداد 411 نفر می باشند، برای انتخاب نمونه ی پژوهش از روش تصادفی طبقه ای استفاده شد، و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 200 نفر تعیین شده است، که 93نفر مدیر زن و 107 نفر از آنها مرد می باشند. و برای سنجش متغییر ها از پرسشنامه های استاندارد  مراحل نگرانی و سبک های تسهیل تغییر و همچنین پرسشنامه های محقق ساخته مداخلات و پیکربندی نوآوری استفاده شده است. روایی پرسشنامه ها از  طریق تحلیل عاملی تاییدی بررسی شده است، و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از آلفای کرونباخ بدست آمده و تایید شده است. در تجزیه تحلیل داده ها از آمار استنباطی و توصیفی و مدل یابی معادلات ساختاری با بهره گیری از نرم افزار Amous استفاده شد. یافته ها نشان داد که مداخلات بر مراحل نگرانی مدیران تاثیر مستقیم، مثبت و معنی دار دارد. همچنین مداخلات با میانجی گری سبکهای تسهیل گری بر مراحل نگرانی تاثیر غیر مستقیم، مثبت و معنی دار دارد. پیکربندی نوآوری بر مراحل نگرانی مدیران تاثیر مستقیم و معنی داری ندارد ولی با میانجی گری سبکهای تسهیل گری بر مراحل نگرانی تاثیر غیرمستقیم، مثبت و معنی دار دارد. لذا به منظور مدیریت نگرانی های حاصل از اجرای نوآوری که در این پژوهش طرح تعالی می باشد، و برای تسهیل اجرای آن و ارتقا و بهبود کیفیت مدیریت مدرسه باید از مداخلات مناسب و روشهای دقیق توصیف عناصر و مراحل عملیاتی شدن  طرح تعالی استفاده شود.

شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: پیکربندی نوآوری، طرح تعالی، سبکهای تسهیل گری، مدیران مدارس
متن کامل [PDF 848 kb]   (165 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1403/3/21 | پذیرش: 1403/9/15 | انتشار: 1404/1/10
فهرست منابع
1. Anderson, D. L. (2010). Organization development: The process of leading organizational change. Thousand Oaks, CA: Sage.
2. Alquist, A., & Hendrickson, M. (1999). Mapping the configurations of mathematics teaching. Journal of Classroom Interaction, 34(1), 18-26.
3. Cheung, G. W & Lau, R. S (2007). Testing Mediation and Suppression Effects of Latent Variables: Bootstrapping With Structural Equation Models. Organizational Research Methods, 11, 296 - 326. DOI: 10.1177/1094428107300343. [DOI:10.1177/1094428107300343]
4. Dunn, K. E., & Rakes, G. C. (2010). Producing caring qualified teachers: An exploration of the influence of pre-service teacher concerns on learner-centeredness. Teaching and Teacher Education, 26(3), 516-521. [DOI:10.1016/j.tate.2009.06.013]
5. Evans, S., & Myrick, J. G. (2015). How MOOC instructors view the pedagogy and purposes of massive open online courses. Distance Education, 36(3), 295-311. [DOI:10.1080/01587919.2015.1081736]
6. Fuller, F. F. (1969). Concerns of teachers: A developmental conceptualization. American Educational Research Journal, 6(2), 207-226. [DOI:10.3102/00028312006002207]
7. Gallagher, Shaun (2003). Phenomenology and experimental design: Toward a phenomenologically enlightened experimental science. Journal of Consciousness Studies 10 (9-10):85-99.
8. Hall.G.E & hord.Sh.M. Translated by Niloofar Mortezanejad. (2023). Curriculum change challenges, principles and patterns, under print.
9. Hall, G. E., George, A., & Rutherford, W. L. (1979). Measuring stages of concern about the innovation:A manual for use of the SoC Questionnaire (Report No. 3032). The University of Texas at Austin, Research and Development Center for Teacher Education. Retrieved from ERIC database.
10. Hord, S. M., & Roussin, J. L. (2013). Implementing change through learning: Concerns-based concepts, tools and strategies for guiding change. Thousand Oaks, CA: Corwin Press. [DOI:10.4135/9781452278391]
11. Hall, G. E., & George, A. A. (1999). The impact of principal change facilitator style on school and classroom culture. In H. J. Freiberg (Ed.), School climate: Measuring, improving, and sustaining healthy learning environments. Philadelphia, PA: Falmer Press.
12. Hall, G. E. (2013). Evaluating change processes: Assessing extent of implementation (constructs, methods, and implications). Journal of Educational Administration, 1(3), 264-289. [DOI:10.1108/09578231311311474]
13. Hall, G. E., & Hord, S. M. (1984). A framework for analyzing what change facilitators do: The Intervention Taxonomy. Knowledge: Creation, Diffusion, Utilization, 5(3), 275-307. [DOI:10.1177/107554708400500301]
14. Lieberman, A. (1995). Practices that support teacher development: Transforming conceptions of professional learning. Phi Delta Kappan, 76(8), 591-596.
15. Khodadade. N, Khodadade. A. (2016). Investigating the effect of excellence-oriented management plan in schools of the province. National conference features educational management in the age of information and communication technologies،Kermanshah.
16. Lau, W.W., M.S.J.R.i.S. Jong, and T. Education, Typology of teachers' stages of concern for STEM education. 2023. 41(4): p. 1560-1578. [DOI:10.1080/02635143.2022.2064447]
17. Li, H-S., Liu, S-Y., Chen, L-S., Yeh, T-K., & Yeh, C-C. (2017). Teacher engagement in professional development for marine environmental education implied by the stages of concern framework. Journal of Research in Education Sciences, 62(3), 95-124.
18. Mohamadi, N. (2023). Investigating the state of Urmia elementary school teachers' concerns regarding virtual education using the concern-based acceptance model. Master's thesis. Islamic Azad University, Urmia branch.
19. Mohamadzadeh.A. (2021). Comparing the levels of use of descriptive evaluation among teachers of normal and smart elementary schools in Urmia city in the academic year 2018-2019. Master's thesis, Azad University, Urmia branch.
20. Persichitte, K. A., & Bauer, J. W. (1996). Diffusion of computer-based technologies: Getting the best start. Journal of Information Technology for Teacher Education, 5(1-2), 35-41. [DOI:10.1080/0962029960050105]
21. Pashaee slamlu. S. (2021). Examining the status of managers and teachers implementing the Tadbir plan in terms of the stages of concern in the elementary schools of Urmia city. Master's thesis, Islamic Azad University, Urmia branch.
22. Jogezai, N.A., S.A.M.M. Ismail, and F.A.J.M.i.E. Baloch, Head teachers' change facilitation styles and teachers' concerns about ICT integration. 2020: p. 0892020620932365. [DOI:10.1177/0892020620932365]
23. Schiller, J. (2003). The elementary school principal as a change facilitator in ICT integration. The Technology Source Archives at the University of North Carolina.
24. Saunders, R. (2012). Assessment of professional development for teachers in the vocational education and training sector: An examination of the concerns based adoption model. Australian Journal of Education, 56(2), 182-204. [DOI:10.1177/000494411205600206]
25. Sharaf.J, Noorrahmani. M. (2017). Determining the role of the school management excellence plan in improving the quality of education in secondary schools (first cycle) of Hormozgan province. The first international conference on management, accounting, educational sciences and resistance economics; Action and action, Sari.
26. Sahrakar.S, Ababaf. Z, Hosaini. M. (2017). Concern-Based Acceptance Model (CBAM) to investigate teachers' and educational staff's concern for educational changes. National conference of modern researches of Iran and the world in psychology, educational sciences and social studies.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoshdel S, Mortezanejad N, Sameri M. Structural modeling of the impact of interventions and innovation configuration on the stages of concern of the excellence plan with the mediating role of facilitation styles of secondary school principals in Urmia city. MEO 2025; 14 (1) : 1
URL: http://journalieaa.ir/article-1-734-fa.html

خوشدل سمیه، مرتضی نژاد نیلوفر، سامری مریم. مدل یابی ساختاری تاثیر مداخلات و پیکربندی نوآوری بر مراحل نگرانی طرح تعالی با نقش میانجی سبک های تسهیل گری مدیران مدارس متوسطه شهرستان ارومیه. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1404; 14 (1) :13-33

URL: http://journalieaa.ir/article-1-734-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( 1-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4725