[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اعتبارسنجی الگوی آموزش پرسنل مبتنی بر نظریه سازمان یادگیرنده (مورد مطالعه : بانک مسکن )
مهدی دهقانیان ، صدرالدین ستاری* ، توران سلیمانی
دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (11 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی آموزش پرسنل بانک مسکن با رویکرد سازمان یادگیرنده صورت گرفت. این پژوهش با روش آمیخته (کیفی- کمّی) از نوع اکتشافی انجام شده است. در بخش کیفی؛ جامعه هدف را 16 نفر از خبرگان اجرایی تشکیل می دهند که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند به شیوه گلوله برفی انتخاب شده اند. ابزار جمع­آوری اطلاعات شامل مصاحبه نیمه­ساختمند بوده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، ازکدگذاری سه مرحله­ای آتراید-استرلینگ با بهره­گیری از نرم‌افزار MaxQDA18 استفاده شد. در بخش کمّی نیز؛ روش پژوهش توصیفی- پیمایشی با تحلیل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را مدیران و معاونان شعبات بانک مسکن تشکیل می دهد که به شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای 340 نفر انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته برآمده از بخش کیفی بود که به لحاظ روایی و پایایی مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده های کمّی نیز از نرم افزار PLS3 بهره گرفته شد. یافته ها حاکی از آن است که شبکه مضامین آموزش پرسنل بانک مسکن با رویکرد سازمان یادگیرنده  با 36 مفهوم (مضامین پایه) و 9 مضمون سازمان دهنده و 2 مضمون فراگیر صورت­بندی گردید. الگوی برآمده از بخش کیفی بر اساس شاخص های آماری مورد تایید قرار گرفت؛ به طوری که، با توجه به مقادیر بارهای عاملی، نیازسنجی و تعیین اهداف در رتبه اول، اجرای آموزش در رتبه دوم و طرح ریزی آموزشی در رتبه سوم و ارزشیابی آموزش در رتبه چهارم قرار گرفت. همچنین شاخص کلی نیکویی  برازش (GOF) نشان از کیفیت قابل قبول کلی مدل در سطح قوی را دارد. درنتیجه، می توان گفت با توجه به سازمان یادگیرنده در آموزش کارکنان در قالب یک الگوی جامع و فراگیر شاهد ارتقای کیفیت آموزش پرسنل و کسب مزیت رقابتی در بانک مسکن کشور بود.  

 
واژه‌های کلیدی: آموزش پرسنل، نیازسنجی آموزشی، رویکرد سازمان یادگیرنده، یادگیری تیمی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش درسایر سازمان‌ها
دریافت: 1403/12/15 | پذیرش: 1404/6/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.19 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4725