گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
چکیده: (12 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی نقش رهبری یادگیری محور در نگرش به حرفه معلمی با میانجیگری عاملیت معلم در معلمان مدارس ابتدایی استان کردستان انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، از نوع همبستگی (بهطور خاص مدلیابی معادلات ساختاری) بود. جامعه آماری پژوهش معلمان مدارس ابتدایی استان کردستان به تعداد 6328 درسالتحصیلی 1403-1402 بود که تعداد 362 نفر به روش طبقهای-نسبتی نمونهگیری شد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای رهبری یادگیری محور لیو و همکاران، نگرش به حرفه معلمیوین و انوی و عاملیت معلم لیو و همکاران گردآوری شد. دادههای بهدست آمده با روشهای آماری توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری) با کاربست نرمافزارهای spss v. 26 وSmart PLS V.3 تحلیل شد.یافتهها نشان داد؛ اثر متغیر رهبری یادگیری محور بر متغیر نگرش به حرفه معلمی (360/0)، بر متغیر عاملیت معلم (400/0) در سطح 01/0 معنادار است. همچنین اثر متغیر عاملیت معلم بر متغیر نگرش به حرفه معلمی (318/0) و تأثیر غیرمستقیم متغیر رهبری یادگیری محور بر متغیر نگرش به حرفه معلمی (127/0) در سطح 01/0 معنادار است. در نتیجه رهبری یادگیری محور میتواند با میانجیگری عاملیت معلم نگرش به حرفه معلمی را در معلمان بهبود بخشد.