تأثیر رهبری فضیلتگرا بر خودتوسعهای معلمان با میانجیگری یادگیری سازمانی
|
سیروس قنبری*، اصغر اسکندری |
دانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران |
|
چکیده: (4497 مشاهده) |
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر رهبری فضیلتگرا بر خودتوسعهای معلمان و با میانجیگری یادگیری سازمانی است. روش تحقیق توصیفی- همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی استان همدان به تعداد 8567 نفر بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 368 آزمودنی تعیین گردید. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه رهبری فضیلتگرا، خودتوسعهای و یادگیری سازمانی استفاده شد. برای تعیین روایی پرسشنامهها از تحلیل عاملی تأییدی و جهت سنجش میزان پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد، که به ترتیب 93/0، 87/0 و 85/0 برآورد گردید. دادههای تحقیق پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS و LISREL تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که: اثر مستقیم رهبری فضیلتگرا بر یادگیری سازمانی و خودتوسعهای معلمان مثبت و معنادار میباشد. به علاوه، اثر غیرمستقیم رهبری فضیلتگرا بر خودتوسعهای معلمان با میانجیگری یادگیری سازمانی مثبت و معنادار است. بنابراین، مدیران و رهبران مدارس میتوانند جهت بهبود خودتوسعهای معلمان بر ابعاد رهبری فضیلتگرا تمرکز نموده و برای تسهیل این فرایند از یادگیری سازمانی بهره گیرند.
کلید واژگان: رهبری فضیلتگرا، خودتوسعهای معلمان، یادگیری سازمانی |
|
واژههای کلیدی: رهبری فضیلتگرا، خودتوسعهای معلمان، یادگیری سازمانی |
|
متن کامل [PDF 575 kb]
(2155 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1396/6/19 | پذیرش: 1396/6/19 | انتشار: 1396/6/19
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|