[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 - ( 6-1396 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 103-144 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی ساختاری رابطه جامعه یادگیرنده حرفه‌ای و پایداری سازمانی با نقش واسطه‌ای هشیاری سازمانی: یک پژوهش آمیخته در نظام آموزش عالی
اعظم پهلوان صادق
دانش‌آموخته دکتری مدیریت ‌آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده:   (2479 مشاهده)
پژوهش با هدف شناسایی ارتباط جامعه یادگیرنده حرفه­ای و پایداری سازمانی با نقش واسطه­ای هشیاری سازمانی، پژوهشی آمیخته در نظام آموزش عالی، اکتشافی متوالی، و کاربردی می­باشد. جامعه کیفی، خبرگان هیأت علمی دانشکده­های مدیریت دانشگاه­های دولتی تهران، نمونه 14 خبره علم مدیریت با نمونه­گیری گلوله­برفی معین و اجرا با مصاحبه نیمه­ساختاریافته بود. جامعه کمّی، اعضای هیأت علمی گروه­های مدیریت دانشکده­های مدیریت دانشگاه­های دولتی تهران (351 عضو)، نمونه 226 عضو هیأت علمی با نمونه­گیری خوشه­ای دومرحله­ای، به صورت در­دسترس و اجرا با ابزارهای جامعه یادگیرنده حرفه­ای، پایداری سازمانی و ابزار محقق­ساخته هشیاری سازمانی در 94-1393 بود. روایی و پایایی ابزارهای پژوهش مطلوب بود. برای تحلیل متون جهت تدوین شاخص­های هشیاری در بخش کیفی، از کدگذاری باز استفاده شد. روش­های تحلیل آماری کمّی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و الگویابی معادلات ساختاری بود. الگویابی معادلات ساختاری شامل یک سازه مکنون مستقل جامعه یادگیرنده حرفه­ای و دو سازه مکنون وابسته هشیاری سازمانی و پایداری سازمانی است. یافته­ها حاکی از تأثیر معنادار و مستقیم جامعه یادگیرنده حرفه­ای بر هشیاری سازمانی (75/0γ=) بر پایداری سازمانی (25/0γ=) و تأثیر معنادار و مستقیم هشیاری سازمانی بر پایداری سازمانی (68/0β=) است. نتایج بیانگر تأثیر مستقیم جامعه یادگیرنده حرفه­ای با مضامین مسئولیت­پذیری جمعی برای یادگیری، مشارکت با تمرکز بر یادگیری حرفه­ای بر هشیاری سازمانی با مفاهیم سرعت عمل و چابکی، انعطاف­پذیری، پاسخگویی، یادگیری مشروط و توسعه شناخت، اعتماد و گشاده­رویی و بر پایداری سازمانی با مضامین حساسیت نسبت به عملکرد، دغدغه ذهنی با شکست، انعطاف­پذیری، تخصص­گرایی، عدم ساده­سازی تفاسیر، نیز تأثیر مستقیم هشیاری سازمانی در شکل­گیری پایداری سازمانی می­باشد.
 
کلید واژه­ها: جامعه یادگیرنده حرفه­ای، هشیاری سازمانی، پایداری سازمانی، نظریه داده­ بنیاد، نظام آموزش عالی.
واژه‌های کلیدی: دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
متن کامل [PDF 616 kb]   (962 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۹
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Structural model of relationship of professional learning community and organizational reliability with mediating role of organizational mindfulness: A mixed research in higher education Structural model of relationship of professional learning community and organizational reliability with mediating role of organizational mindfulness: A mixed research in higher education . 3. 2017; 6 (1) :103-144
URL: http://journalieaa.ir/article-1-90-fa.html

پهلوان صادق اعظم. الگوی ساختاری رابطه جامعه یادگیرنده حرفه‌ای و پایداری سازمانی با نقش واسطه‌ای هشیاری سازمانی: یک پژوهش آمیخته در نظام آموزش عالی. دوفصلنامه علمي پژوهشي مديريت بر آموزش سازمانها. 1396; 6 (1) :103-144

URL: http://journalieaa.ir/article-1-90-fa.html



دوره 6، شماره 1 - ( 6-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دو فصلنامه مدیریت بر آموزش سازمان ها(علمی- پژوهشی) Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4050