[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 2 - ( 12-1397 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 166-139 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی ساختاری تأثیر رهبری فکورانه در وجدان کاری با میانجی‌گری اعتماد سازمانی کارکنان
زکریا احمدیان*، حسن قلاوندی
دانشگاه ارومیه
چکیده:   (3668 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی الگوی ساختاری تأثیر رهبری فکورانه در وجدان کاری با میانجیگری اعتماد سازمانی کارکنان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری نیز کلیه کارکنان دانشگاه ارومیه به تعداد 550 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران نمونه آماری این پژوهش( 225 نفر) به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه­های استاندارد شده رهبری فکورانه کستلی و همکاران(2013) ،اعتماد سازمانی الونن و همکاران(2008) و وجدان کاری بریک و مایت(1991) بود. روایی ابزار از نظر متخصصین و پایایی مطابق آلفای کرونباخ گزارش شده است. روش تجزیه و تحلیل داده­ها مدل­یابی معادلات ساختاری بود که نتایج حاصل از آن نشان داد که اثر مستقیم رهبری فکورانه بر وجدان کاری (41/0) مثبت و معنادار است. ؛ اثر مستقیم اعتماد سازمانی بر وجدان کاری (27/0) مثبت و معنادار است. همچنین اثر مستقیم رهبری فکورانه بر اعتماد سازمانی (53/0) مثبت و معنادار است. اثر غیر مستقیم رهبری فکورانه بر وجدان کاری در آموزش عالی با میانجیگری اعتماد سازمانی(14/0) مثبت و معنادار است و اثر کل رهبری فکورانه بر وجدان کاری نیز (55/0) مثبت و معنادار است. بنابراین رهبری فکورانه بعنوان یک رویکرد نوین و دیدگاه صراحتاً مثبت در رهبری موسسات آموزش عالی می­تواند با ایجاد اعتماد در سازمان زمینه ارتقای وجدان کاری کارکنان در دانشگاه را فراهم آورد.
 
 
واژه‌های کلیدی: رهبری فکورانه، وجدان کاری، اعتماد سازمانی، کارکنان
متن کامل [PDF 350 kb]   (1701 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش درسایر سازمان‌ها
دریافت: 1398/3/11 | پذیرش: 1398/3/11 | انتشار: 1398/3/11
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Structural model of Effect of Reflective Leadersship on Working Conscience with mediating of Organizational Trust of Employees. MEO 2019; 7 (2) :139-166
URL: http://journalieaa.ir/article-1-112-fa.html

احمدیان زکریا، قلاوندی حسن. الگوی ساختاری تأثیر رهبری فکورانه در وجدان کاری با میانجی‌گری اعتماد سازمانی کارکنان. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1397; 7 (2) :139-166

URL: http://journalieaa.ir/article-1-112-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645