[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 14، شماره 1 - ( 1-1404 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 155-131 برگشت به فهرست نسخه ها
اعتباریابی شاخص تسهیل‌گری مسیر رهبری زنان برای تصدی پست مدیریت
پرستو احمدحیدری ، جمال بارخدا* ، خلیل زندی
دانشگاه کردستان
چکیده:   (1291 مشاهده)

پژوهش حاضر باهدف اعتباریابی شاخص تسهیل‌گری مسیر تصدی پست مدیریتی در بین معلمان زن شاغل مقاطع مختلف تحصیلی ناحیه2 شهر سنندج تهیه‌شده است. از آنجایی‌که نتایج آن می‌تواند به‌طور علمی برای ارزیابی راهکارهای رهبری معلمان زن مورداستفاده قرار گیرد، این پژوهش یک پژوهش توسعه‌ای و کاربردی است. این پژوهش یک پژوهش توصیفی هست که برای جمع‌آوری داده‌ها از روش اسنادی و مصاحبه با متخصصان مربوطه، استفاده‌شده است. بر این اساس، با تحلیل محتوای مبانی نظری و پیشینه پژوهش و همچنین دیدگاه متخصصان، مهم‌ترین و اساسی‌ترین شاخص‌ها و نشانگرهای راهکار تسهیل‌کننده رهبری معلمان زن پس از روایی‌سنجی و حذف گویه­ های ضعیف‌تر با توجه به نظر متخصصان مربوطه شناسایی شدند. برای اعتباریابی شاخص‌های شناسایی‌شده از ادبیات پژوهش، کلیه­ معلمان  زن شاغل در  تمام مقاطع شهر سنندج در سال تحصیلی1403-1402 با جمعیت420 نفر به‌عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. نمونه­ پژوهش  به کمک جدول مورگان شامل 201 نفر از معلمان  با روش تصادفی ساده در پژوهش شرکت کرده‌اند. تجزیه‌وتحلیل داده­ها پس از بررسی روایی محتوایی با آزمون تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی انجام شد. شاخص‌های راهکارهای تصدی پست مدیریت عبارت‌اند از شفایت‌سازی فرایندها و پالایش نگرش‌ها با 7 گویه، بازنگری قوانین و خطی مشی‌ها با 8 گویه و برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های توجیهی با 6 گویه. نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش، می‌تواند در سطح وسیع‌تری از جامعه علمی اعتبار یابی شده و برای ارزیابی  راهکارهای رهبری زنان در سایر مکان‌ها و سازمان‌های آموزشی مورداستفاده قرار بگیرد.
 

شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: تسهیل‌گری، رهبری زنان، پست مدیریت
متن کامل [PDF 714 kb]   (38 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1403/10/17 | پذیرش: 1403/12/14
فهرست منابع
1. Adibfar, P., & Chitsaz, E. (2023). Gender dynamics in the workplace: Coaching strategies for women in the organization. Woman in Development & Politics, 2(4), 1-20. [DOI:10.22059/jwdp.2023.357615.1008332 [In Persian]]
2. Ahmadi Kahnali, R., Behboudi, M. R., & Jamjoor, T. (2013). Barriers of women's access to managerial positions from women managers' viewpoint; Case Study: Bandarabbas City. Woman in Development & Politics, 11(3), 333-349. [DOI:10.22059/jwdp.2013.36532[In Persian]]
3. Aibaghi Esfahani, S., Hasani, A., & Ameri, Z. (2018). Synergistic Leadership: A Postmodern Approach toward Improving People Capabilities Maturity Level and Human Resource Sustainability. Organizational Culture Management, 16(4), 899-925. 10.22059/jomc.2019.231638.1007201[In Persian]
4. Asadollah Mehrara, Seyedeh Fatemeh Shafipour, Robabeh Diyanti, Alireza Zare
5. Biemann, T., Kearney, E., & Margraf, K. (2015). Empowering leadership and managers' career perceptions: examining effects at both the individual and the team level. International Journal of political, social and behavioral science, 26 (5), 775-89. [DOI:10.1016/j.leaqua.2015.03.003]
6. Chaudhuri, S., Park, S., & Kim, S. (2019). The Changing Landscape of Women's Leadership in India and Korea from Cultural and Generational Perspectives. Human Resource Development Review, 18(1) 16-46. https://doi.org/10.1177/1534484318809753 [DOI:10.1177/1534484318801914]
7. Chitsaz, Ehsan, & Adibfar, Pedram. (2023). Gender Dynamics in the Workplace: Coaching Strategies for Women in Organizations. Women in Development and Politics, 21(4), 1029-1055. doi: 10.22059/jwdp.2023.357615.1008332. [In Persian]
8. Christman D., & Mcclellan R. (2008). Living On Barbed Wire: Resilient Women Administrators In Educational Leadership Programs. Available From: Http://www.Eag.Sagepub.Com. https://doi.org/10.1177/0013161X07309744 [DOI:10.1177/1534484318801914]
9. Dar, S. A., & Shairgojri, A. A. (2022). Role of Women in Good Governance. Journal of social science, 3(4), 648-655. [DOI:10.46799/jss.v3i4.360]
10. Dragišević, I., & Mihić, M. (2020). Women Leadership in Public Sector- Evidence from Serbia. Lex Localis, 18(2), 253-270. 10.4335/18.2.253- 270. [DOI:10.4335/18.2.253-270(2020)]
11. Eagly, A. H., & Johnson, B. T. (1990). Gender and leadership style: A meta analysis. Psychological bulletin, 108(2), 233. https://doi.org/10.1037//0033-2909.108.2.233 [DOI:10.1177/1548051808319709]
12. Enderstein, A. (2018). Not just a girl: Reworking femininity through women's leadership in Europe. European Journal of Women's Studies, 25(3) 325- 340. [DOI:10.1177/1350506818765029]
13. Fouladi, Qasem, & Fatholahi Nargeseh, Zahra. (2024). Scenarios regarding women's role in organizational leadership. Improvement and Transformation Management Studies, 33(113), 219-263. doi: 10.22054/jmsd.2024.78177.4442[In Persian]
14. Gandhi, M., & Sen, K. (2021). Missing women in Indian university leadership: Barriers and facilitators. Educational Management Administration & Leadership, 49(2), 352-369. https://doi.org/10.1177/1741143219896048 [DOI:10.1177/1741143218774833]
15. Ganu, J., & Boateng, P. A (2012). Creating a culture of enterprising women through succession planning. American Journal of Management, 12(2/3), 69-80. https://www.researchgate.net/publication/261982656
16. Gupta, S. (2018). Glass Ceiling in 21st Century: Women in Management. International Journal of Management Studies, 3(5), 23 - 48. [DOI:10.18843/ijms/v5i3(5)/13]
17. Hakak, M., & koolivand, H. (2021). The synergistic leadership style of women and its effects on the development of sustainable human capital; by analyzing the mediating role of maturity level of employees' ability. Woman in Development & Politics, 19(2), 305-328. [DOI:10.22059/jwdp.2021.317118.1007942]
18. Hoyt, C.L. and Murphy, S.E. (2015), "Managing to clear the air: stereotype threat, women and leadership", The Leadership Quarterly, 27 (3): 387-399. [DOI:10.1016/j.leaqua.2015.02.004]
19. Mogea, T. (2023). The Importance of Human Resources Training to Improve Organizational Performance. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa dan Pendidikan, 3(2), 58-72. [DOI:10.55606/cendikia.v3i2.954]
20. Molaei, P., Alvani, S. M., Zahedi, S. S., & Alinejad, A. (2020). A metaanalysis on the obstacles to women's promotion to the levels of governance in Iranian government agencies. Career and Organizational Counseling, 12(42), 199-224. 10.52547/jcoc.12.1.199[In Persian] [DOI:10.52547/jcoc.12.1.199]
21. Najarzadeh Arani, S., Nargesian, A., Amiri, M., & Safiri, K. (2020). Model of Women Leadership Style in Managerial Positions in Public Sector, with Emphasis on the Role of National Culture, Using multigrounded Theory. Journal of Public Administration, 12(1), 120-144. 10.22059/jipa.2019.285798.2593. [In Persian]
22. Nasiri, F., & Beheshtirad, R. (2015). Investigating the role of the glass ceiling on perceived organizational justice reduction (A case study of female staff of Urmia University). Women's Studies Sociological and Psychological, 12(4), 149-172.‏ [In Persian]
23. Northouse, P. G. (2018). Leadership: Theory and practice. Sage publications
24. Pascua, M., Kushner, T., & Woodward, Z. (2019). Promoting leadership by women in gastroenterology-lessons learned and future directions. Gastroenterology, 156(6), 1548-1552. https://doi.org/10.1053/j.gastro.2019.03.012 [DOI:10.1177/17411432211022878]
25. Prowse, J., Prowse, P., & Perrett, R. (2022). 'Women take care and men take charge': The case of leadership and gender in the Public and Commercial Services :union:. Economic and Industrial Democracy, 43(2), 773-792. [DOI:10.1177/0143831X20943682]
26. Schein VE. Women in management: reflections and projections. Women in management review. 2007; 22(1):6-18. https://doi.org/10.1108/09649420710726193 [DOI:10.1177/17411432211022455]
27. Singh, P., Tabe, T., & Martin, T. (2022, January). The role of women in community resilience to climate change: A case study of an Indigenous Fijian community. In Women's Studies International Forum (Vol. 90, p. 102550). Pergamon. https://doi.org/10.1016/j.wsif.2021.102550 [DOI:10.1016/j.wsif.2021.102550.]
28. Swan, E., Stead, V., & Elliott, C. (2009). Feminist challenges and futures: Women, diversity and management learning. Management Learning, 40(4), 431-437. [DOI:10.1177/1350507609336709]
29. Wang, J., & Shirmohammadi, M. (2016). Women Leaders in China: Looking Back and Moving Forward. Advances in Developing Human Resources, 18(2), 137-151. https://doi.org/10.1177/1523422316641399 [DOI:10.1177/17411432211022899]
30. Zaidi, (2017). Glass Ceiling, from Challenges and Solutions to Women's Empowerment, Shabak Monthly, 3(29), 61. [In Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmad Heidari P, Barkhoda S J, Zandi K. Validation of the Facilitation Index of Women s’ Leadership Path to Taking on Management Positions. MEO 2025; 14 (1) : 5
URL: http://journalieaa.ir/article-1-783-fa.html

احمدحیدری پرستو، بارخدا جمال، زندی خلیل. اعتباریابی شاخص تسهیل‌گری مسیر رهبری زنان برای تصدی پست مدیریت. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1404; 14 (1) :131-155

URL: http://journalieaa.ir/article-1-783-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( 1-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.18 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4725