هدف این پژوهش تعیین نقش صفات چهارگانه تاریک شخصیت و اهمالکاری سازمانی در سبکهای رهبری مدیران مدارس بود. پژوهش حاضراز لحاظهدف،بنیادیوباتوجهبهنحوهگردآوریدادههاازنوعتوصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران مدارس (تمامی مقاطع) منطقه آزاد ماکو (شهرهای شوط، پلدشت و ماکو) در سال 1401 به تعداد 220 نفر بود. همه مدیران به صورت تمام شمار در مطالعه شرکت کردند. ابزار جمعآوری داده ها شامل مقیاس صفات چهارگانه تاریک شخصیت، مقیاس چندعاملی رهبری و پرسشنامه اهمالکاری سازمانی بود. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 83/0، 89/0 و 88/0 محاسبه شد و روایی پرسشنامهها با استفاده از روش تحلیل عاملی تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه در برنامه SPSSنسخه 26 انجام شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که صفات تاریک شخصیت و اهمالکاری سازمانی قادر به پیشبینی سبک رهبری تحولگرا به صورت منفی و سبکهای تبادلی و عدم مداخله به صورت مثبت بودند (05/0p≤). با توجه به یافتهها میتوان مطرح ساخت که صفات تاریک شخصیت و اهمالکاری سازمانی نقش مهم و قابل توجهی در کاهش سبک رهبری تحولگرا و افزایش سبکهای تبادلی و عدم مداخله مدیران دارند که نیازمند توجه بیشتر در برنامه ریزی های کلان مدیریتی است.