[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی چالش های معلمان ابتدایی در کلاسهای چند پایه: براساس نظریه داده بنیاد
ناصر رزم طلب* ، مهدی معینی کیا
دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (367 مشاهده)
آموزش چند پایه ای به عنوان راه حلی در نظام آموزشی مد نظر گرفته شده است تا با فراهم کردن بستر دستیابی به آموزش پایه ها، رسیدن به آموزش برای همه میسر شود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای معلمان ابتدایی در کلاسهای چند پایه ابتدایی انجام شده است. این پژوهش از نوع کیفی  و به روش داده بنیاد  (گراندد تئوری) انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه معلمان و مدیر آموزگاران شاغل در کلاسهای چند پایه شهرستان سرعین تشکیل می دهند که در سال تحصیلی 1401-1402 در کلاسهای چند پایه مشغول به تدریس بودند. که از بین آنها 13 نفر به عنوان مشارکت کننده به شیوه هدفمند و در دسترس و تا رسیدن داد­ه­ها به اشباع انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری شدند و با نرم افزار 2020 MAXQDA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. اعتبار این روش از طریق مصاحبه با متخصصان، و بررسی اعضا و مصاحبه با خبرگان تایید شد. برای سنجش اعتبار صحت و دقت این روش  از روش ممیزی خبرگان استفده شد. اعتبار آن از طریق روش توافق بین دو کد گذار محاسبه شد. از تجزیه و تحلیل داده ها 15 مقوله و 42 کد شناسایی شد. مقوله های شناسایی شده عبارتند از: عوامل علّی (ضعف آموزشی معلم، محتوای زیاد کتابها، نبود تکنولوژی آموزشی، کمبود زمان آموزشی، ضعف دوره و کارگاه، کم تجربگی معلمان،) عوامل زمینه ای (چالشهای فرهنگی، ترکیب نامناسب سن و جنس، کمبود فضا، امور مالی، امور مدیریتی، فضای کلاسی)، عوامل مداخله گر (مشکلات رفت و آمد، ترکیب نامناسب بهره هوشی، امور مربوط به اولیا).

 
واژه‌های کلیدی: چالش معلمان، کلاسهای چند پایه، کمبود زمان، کم تجربگی معلمان، تعدد پایه ها
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1402/9/30 | پذیرش: 1403/3/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660