آموزش چند پایه ای به عنوان راه حلی در نظام آموزشی مد نظر گرفته شده است تا با فراهم کردن بستر دستیابی به آموزش پایه ها، رسیدن به آموزش برای همه میسر شود.پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای معلمان ابتدایی در کلاسهای چند پایه ابتدایی انجام شده است. این پژوهش از نوع کیفی و به روش داده بنیاد (گراندد تئوری) انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه معلمان و مدیر آموزگاران شاغل در کلاسهای چند پایه شهرستان سرعین تشکیل می دهند که در سال تحصیلی 1401-1402 در کلاسهای چند پایه مشغول به تدریس بودند. که از بین آنها 13 نفر به عنوان مشارکت کننده به شیوه هدفمند و در دسترس و تا رسیدن دادهها به اشباع انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری شدند و با نرم افزار2020MAXQDAمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. اعتبار این روش از طریق مصاحبه با متخصصان، و بررسی اعضا و مصاحبه با خبرگان تایید شد. برای سنجش اعتبار صحت و دقت این روش از روش ممیزی خبرگان استفده شد. اعتبار آن از طریق روش توافق بین دو کد گذار محاسبه شد. از تجزیه و تحلیل داده ها 15 مقوله و 42 کد شناسایی شد. مقولههای شناسایی شده عبارتند از: عوامل علّی (ضعف آموزشی معلم، محتوای زیاد کتابها، نبود تکنولوژی آموزشی، کمبود زمان آموزشی، ضعف دوره و کارگاه، کم تجربگی معلمان،) عوامل زمینه ای (چالشهای فرهنگی، ترکیب نامناسب سن و جنس، کمبود فضا، امور مالی، امور مدیریتی، فضای کلاسی)، عوامل مداخله گر (مشکلات رفت و آمد، ترکیب نامناسب بهره هوشی، امور مربوط به اولیا).