[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
رهبری یادگیری - محور و انگیزش پژوهش: تنیدگی یادگیری و پژوهش در پرتو تعاملات مدیر – معلم
فاطمه فقیرنژاد* ، کیوان بلند همتان ، ناصر شیربگی
دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
چکیده:   (19 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط رهبری یادگیری‌محور و انگیزش پژوهش در مدارس ابتدایی شهرستان شهریار در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ انجام شد. این مطالعه به روش تحقیق آمیخته (کمی-کیفی) طراحی شده و در بخش کمی، جامعه آماری معلمان ابتدایی شهرستان  شهریار و در بخش کیفی، مدیران این مدارس را شامل می‌شد. تعداد ۳۵۱ معلم به روش خوشه­ای و ۱۵ مدیر به روش هدفمند انتخاب شدند و از پرسش‌نامه‌ و مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته برای گردآوری داده‌ها استفاده شد. تحلیل داده‌های کمی با استفاده از آزمون­های ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی و مدل سازی معادلات ساختاری انجام گرفت. برای تحلیل داده­ ها در بخش کیفی از کدگذاری و مقوله بندی استفاده شد. نتایج کمی نشان داد که رهبری یادگیری‌محور و انگیزش پژوهش معلمان در وضعیت مطلوبی قرار دارند و بین رهبری یادگیری‌محور مدیران و انگیزه درونی و بیرونی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. اما این رابطه با پیشگیری از شکست معنی دار نیست. در بخش کیفی، راهبردهای رهبری یادگیری‌محور شامل شوق‌آفرینی، حمایت و همکاری برای یادگیری بودند. چالش‌ها شامل بوروکراسی، ناکارآمدی مدیران، مسائل اجتماعی و اقتصادی، و مشکلات انگیزشی و آموزشی بودند. پیامدهای پیاده‌سازی شامل یادگیری تحول‌آفرین، پژوهش‌های کاربردی، و توسعه مهارت‌های تخصصی بودند. نتیجه‌گیری: این پژوهش نشان داد که رهبری یادگیری‌محور در افزایش انگیزش پژوهش نقش اساسی دارد و شناسایی چالش‌ها، راهکارها و پیامدهای آن می‌تواند به بهبود سیاست‌ها و برنامه‌های آموزشی در مدارس ابتدایی کمک کند.
 
واژه‌های کلیدی: رهبری یادگیرنده‌محور، انگیزش پژوهش، معلمان، آموزش، یادگیری.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1403/10/18 | پذیرش: 1404/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.18 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4725