پژوهش حاضر باهدف طراحیو اعتبارسنجیالگوی آموزش پرسنل بانک مسکن با رویکرد سازمان یادگیرنده صورت گرفت. این پژوهش با روش آمیخته (کیفی- کمّی) از نوع اکتشافی انجام شده است. در بخش کیفی؛ جامعه هدفرا 16 نفر از خبرگان اجرایی تشکیل می دهندکهبااستفاده ازروشنمونهگیریهدفمندبه شیوه گلوله برفی انتخابشده اند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل مصاحبه نیمهساختمند بوده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، ازکدگذاری سه مرحلهای آتراید-استرلینگبا بهرهگیری ازنرمافزار MaxQDA18 استفاده شد. در بخش کمّی نیز؛ روش پژوهش توصیفی- پیمایشی با تحلیل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را مدیران و معاونان شعبات بانک مسکن تشکیل می دهد که به شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای 340 نفر انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته برآمده از بخش کیفی بود که به لحاظ روایی و پایایی مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده های کمّی نیز از نرم افزار PLS3 بهره گرفته شد.یافته ها حاکی از آن است که شبکهمضامین آموزش پرسنل بانک مسکن با رویکرد سازمان یادگیرنده با 36 مفهوم (مضامین پایه) و 9 مضمون سازمان دهنده و 2 مضمون فراگیر صورتبندیگردید. الگوی برآمده از بخش کیفی بر اساس شاخص های آماری مورد تایید قرار گرفت؛ به طوری که، با توجه به مقادیر بارهای عاملی، نیازسنجی و تعیین اهداف در رتبه اول، اجرای آموزش در رتبه دوم و طرح ریزی آموزشی در رتبه سوم و ارزشیابی آموزش در رتبه چهارم قرار گرفت. همچنین شاخص کلی نیکویی برازش (GOF) نشان از کیفیت قابل قبول کلی مدل در سطح قوی را دارد. درنتیجه، می توان گفت با توجه به سازمان یادگیرنده در آموزش کارکنان در قالب یک الگوی جامع و فراگیر شاهد ارتقای کیفیت آموزش پرسنل و کسب مزیت رقابتی در بانک مسکن کشور بود.