[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی ابعاد و ‌مولفه‌های خودآگاهی‌سازمانی مدیران‌آموزشی ازآموزه‌های نهج‌البلاغه
زهرا مردانی ها* ، اکرم گودرزی ، فاضله میرغفوریان
دانشگاه امام صادق(علیه السلام) پردیس خواهران
چکیده:   (12 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه­های خودآگاهی سازمانی مدیران آموزشی از آموزه­ های نهج­ البلاغه بود. روش این پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوا بود. ابتدا از طریق مطالعه کتابخانه ­ای مولفه­ های خودآگاهی­ سازمانی از دیدگاه مطالعات غیراسلامی بدست آمد، سپس براساس آن به شیوه قیاسی استقرایی مولفه­های خودآگاهی سازمانی از نهج ­­البلاغه با تحلیل اسنادی شناسایی شد، درنهایت براساس مولفه­ های احصاء شده؛ خودآگاهی­ سازمانی مدیران آموزشی درمدارس با روش تحلیل محتوا استنباط شد. جامعه مطالعاتی در بخش اول منابع کتابخانه­ای، نهج ­البلاغه، در بخش دوم خبرگان، مدیران مدارس بود. نمونه­گیری به شیوه­ی هدفمند، تا رسیدن به اشباع مقوله‌ای با انتخاب 15  نفر انجام شد. در قسمت دوم از ابزار مصاحبه­ نیمه­ ساختاریافته استفاده شد. جهت سنجش روایی، از روایی محتوا، مثلث­ سازی، برای پایایی از شاخص زمانی استفاده شد. در بخش اول شناسایی شبکه مفاهیم به شیوه­ تحلیل مضمون آترایداسترلینک، در بخش دوم کدگذاری در سه مرحله، باز/ محوری، منتخب انجام شد. یافته­ ها در بخش اول تحلیل مضمونی نهج البلاغه شامل مضامین فراگیر، مضامین سازمان­ دهنده، مضامین پایه بود. نتایج حاصل ازکدگذاری باز، محوری، انتخابیِ یافته­ ها درابعاد چهارگانه با مولفه ­هایی ازجمله: خداآگاهی، خودآگاهی پیامبرانه، خودآگاهی فردی، خودآگاهی سازمانی، که هریک شامل زیر مولفه­هایی به ترتیب: خداآگاهی شامل آگاهی‌های توحیدی نسبت به ماهیت هستی درسازمان؛ خودآگاهی پیامبرانه شامل حق­آگاهی، خودآگاهی‌انسانی بود، خودآگاهی فردی شامل خودآگاهی معنوی، شهودی بود؛ خودآگاهی سازمانی نیز شامل زیرمولفه­های خودآگاهی نسبت به تکلیف، سیاست‌ها، جو و فرهنگ و تعاملات سازمانی، خودآگاهی نسبت به محیط درونی مدرسه(نهادی، اداری، هسته فنی)، محیط بیرونی درسطح جهانی، تاریخی، اجتماعی‌ بود. در پایان، چنین نتیجه­ گیری شدکه مدیران آموزشی با کسب آگاهی­ های فردی، سازمانی، با خداباوری، برخورداری از آگاهی­ های توحیدی خواهند توانست پاسخگوی نیاز­های جدید و پیچیده­ امروزی در مدارس باشند.
 
[1]Attride-Stirling
واژه‌های کلیدی: خودآگاهی مدیران آموزشی، خودآگاهی سازمانی، خودآگاهی فردی، خداآگاهی، خودآگاهی پیامبرانه، نهج‌البلاغه
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1404/5/4 | پذیرش: 1404/9/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.18 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4732