پیشبینی چابکی سازمانی از طریق انگیزش شغلی و خودکارآمدی عمومی (مطالعه موردی کارکنان اداره آموزش و پرورش)
|
سجاد رضائی، امیر قربان پور لفمجانی*، علی احسانی |
دانشگاه گیلان |
|
چکیده: (3729 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی چابکی سازمانی از طریق انگیزه شغلی و خودکارآمدی عمومی کارکنان اداره آموزش و پرورش انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان بردسکن در سال تحصیلی 95-1394 بود که تعداد آنان 300 نفر گزارش شده است. 170 نفر به روش نمونهگیری در دسترس و داوطلبانه انتخاب و به پرسشنامههای انگیزش شغلی هاکمن و اولدهام باضریب آلفای کرونباخ 88/0، خودکارآمدی عمومیشرر با ضریب آلفای کرونباخ 85/0 و چابکی سازمانی تنها با ضریب آلفای کرونباخ 85/0پاسخ دادند. از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان در نسخه 20نرمافزار SPSS برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد رابطه مستقیم و معنیداری بین انگیزش شغلی و چابکی سازمانی (0001/0P<،637/0r=) و همچنین بین خودکارآمدی و چابکی سازمانی (0001/0P<،752/0r=) کارکنان وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون آشکار ساخت ضرایب بتا برای پیشبنی چابکی سازمانی از روی انگیزش شغلی (0001/0P<،453/0β=) و خودکارآمدی (0001/0P<،445/0β=) معنیدار هستند و این دو متغیر پیشبین میتوانند 77 درصد از واریانس نمرات چابکی سازمانی را توضیح دهند (0001/0P<،37/230F=). سطوح بالاتر انگیزش شغلی از طریق جهتدهی مؤثر کارکنان به اهداف سازمانی و خودکارآمدی با ایجاد احساس مؤثر بودن رفتارهای کارکنان، به بهبود چابکی سازمانی یاری میرسانند. یافتههای این پژوهش در بستر سازمان، مورد بحث قرار گرفته است. |
|
واژههای کلیدی: انگیزه شغلی، خودکارآمدی، چابکی سازمانی، آموزش و پرورش، کارکنان |
|
متن کامل [PDF 349 kb]
(1432 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1398/3/11 | پذیرش: 1398/3/11 | انتشار: 1398/3/11
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|