طراحی و پیادهسازی برنامه ارزیابی نتایج دورههای آموزشی با منطق ROE
(مطالعه موردی: شرکت برق منطقهای تهران)
|
غلامرضا شمس مورکانی*، خالد میراحمدی، حامد عباسی کسانی، امیرسعید دشتی، پریسا محسنی |
دانشگاه شهید بهشتی |
|
چکیده: (3788 مشاهده) |
چکیده
هدف پژوهش حاضر، طراحی و پیادهسازی برنامه ارزیابی نتایج دورههای آموزشی با منطق ROE در شرکت برق منطقهای تهران میباشد. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و توسعهای و به لحاظ نحوهی گردآوری اطلاعات از نوع آمیخته (کیفی – کمی) میباشد. رویکرد طرح ارزشیابی و چهارچوب در نظر گرفته شده سطح چهار الگوی کرک پاتریک (2016) با منطق ROE میباشد. برای محاسبه نتایج سازمانی دورههای آموزشی منتخب شرکت برق (اصول مانور شبکه، تجهیزات پُست، سیستم زمین، و پُست شیخ بهایی) ضمن بررسی سیلابس دورههای اجرا شده، با کارکنان شرکت کننده در دورهها و نیز سرپرستان آنها، مصاحبات فردی و گروهی صورت گرفت و ضمن تدوین شاخصهای مربوط به نتایج سازمانی مورد انتظار از دورههای آموزشی برگزار شده، اثربخشی این دورهها از دیدگاه سرپرستان آنها مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج بررسی (نتایج سازمانی حاصل از دورههای آموزشی مبنی بر بازگشت انتظارات) نشان داد که دورههای آموزشی برگزار شده بر بهبود نتایج سازمانی تأثیر مثبتی داشته است و دورههای آموزشی برگزار شده در شرکت برق منطقهای تهران، بهبود نتایج سازمانی را در قالب شاخصهای خلاقیت و نوآوری (42/0)، بهبود جوکاری (38/0)، بهبود نگرشها و احساسات (46/0) و بهبود عادات کاری (43/0) بهعنوان شاخصهای نرم و کاهش دوبارهکاری (38/0)، تشخیص نقاط آسیبپذیر (46/0)، کاهش نرخ خطای کارکنان (47/0)، بهبود مدیریت زمان (46/0)، کاهش گزارشات مربوط به تأخیر در انجام کارهای محوله (37/0)، کاهش زمان بیکاری دستگاهها و تجهیزات کاری (39/0)، و جلوگیری از خاموشی شبکه (47/0) بهعنوان شاخصهای سخت در پی داشته است.
|
|
واژههای کلیدی: ارزیابی اثربخشی، مدل کرک پاتریک، بازگشت انتظارات (ROE). |
|
متن کامل [PDF 505 kb]
(2351 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1398/3/11 | پذیرش: 1398/3/11 | انتشار: 1398/3/11
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|