واکاوی تجربه راهبران آموزشی از اجرای الگوهای نظارت آموزشی معلم-محور در مدارس ابتدایی
|
محسن ایزان*، مصطفی قادری، نــاصر شیربگی |
دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. |
|
چکیده: (3619 مشاهده) |
پژوهش حاضر باهدف واکاوی تجربه راهبران آموزشی از اجرای الگوهای نظارت آموزشی معلم-محور در مدارس ابتدایی انجام گرفت. این پژوهش به شیوه کیفی و با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. مشارکت کنندگان بالقوه شامل راهبران آموزشی استان آذربایجان غربی بود که با روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به نقطه اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از یک پروتکل مصاحبه نیمه ساختمند جمعآوری گردید. محاسبه اﻋﺘﺒﺎر و روایﯽ دادهها با استفاده از دو روش ﺑﺎزﺑﯿﻨﯽ مشارکتکنندگان و ﻣﺮور ﺧﺒﺮﮔﺎن ﻏﯿـﺮ شرکتکننده در ﭘﮋوﻫﺶ انجام گرفت. دادهها پس از پیاده سازی به شکل استقرایی و با شیوهی کدگذاری نظری ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﺪﻧﺪ. یافتههای بهدستآمده از واکاوی تجربه راهبران در چهار مقوله 1) محیط نظارتی رابطه مدار و اعتماد محور 2) نظارت مبتنی بر بهبود تدریس 3) نظارت مبتنی بر کاراندیشی 4) نظارت مبتنی بر خودتاملی و همچنین چالشهای تجربه راهبران در پنج مقوله 1) افق دید متفاوت معلمان و راهبران 2) ضعف دانش و مهارت تدریس معلمان 3) جامعهشناسی محیط نظارت 4) قضاوت و ارزیابی چندجانبه 5) فقدان دانش و مهارت برنامهریزی درسی دستهبندی شد. واکاوی تجربه راهبران آموزشی از اجرای الگوی نظارت و راهنمایی کلاس درس محور نشان داد که در این الگو، راهبران آموزشی از ارتباط با معلمان تأثیر میپذیرند و قادرند تأثیرات مختلفی نیز بر آنها داشته باشند. براین اساس میتوان از تجارب آنان جهت حل مسائل و مشکلات معلمان و خود راهبران آموزشی بهره گرفت. |
|
واژههای کلیدی: تجربه راهبران آموزشی، الگوی نظارت آموزشی معلم-محور، مدارس ابتدایی |
|
متن کامل [PDF 348 kb]
(3917 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1397/7/30 | پذیرش: 1398/1/29 | انتشار: 1398/6/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|