ارائه مدلی جهت جو نوآورانه در دانشگاه آزاد اسلامی براساس یادگیری سازمانی، عدالت سازمانی و رهبری اخلاقی
|
ابوالفضل صمدیان، فتـــاح نــاظم*، افسانه صابر گرکانی |
دانشگاه آزاد اسـلامی، رودهن، ایران. |
|
چکیده: (2620 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدلی جهت جو نوآورانه در دانشگاه آزاد اسلامی براساس یادگیری سازمانی، عدالت سازمانی و رهبری اخلاقی بوده است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی با تأکید بر مدل سازی معادلات ساختاری بوده و جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، خبرگان دانشگاه (20نفر) و در بخش کمی شامل کلیه کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد (1535نفر) تشکیل داده است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 320 نفربا استفاده از روش تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته؛ براساس ادبیات و پیشینه پژوهش و دیدگاه خبرگان و متخصصین دانشگاه و پرسشنامههای استاندارد؛ یادگیری سازمانی نیفه(2001)، عدالت سازمانی نیهوف و مورمن(1993)، رهبری اخلاقی دی هاگ و دن هارتگ(2008) بوده است. که روایی آنها با استفاده از نظر خبرگان و متخصصان و پایائی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 93/0، 88/0، 92/0 و 86/0 به دست آمد. برای تجزیه وتحلیل دادهها از دو نرم افزار spss و lisrel که جهت بررسی سوالات پژوهش از روش بررسی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیر استفاده شده است. با استفاده از تحلیل مسیر نتایج پژوهش نشان داد که یادگیری سازمانی با ضریب (91/0)، عدالت سازمانی (83/0) و رهبری اخلاقی (72/0) هرکدام تاثیر معناداری با اجرای جو سازمانی نوآورانه دارند و مدیران سازمانها با برقراری یادگیری سازمانی، عدالت سازمانی و رهبری اخلاقی میتوانند موجب بروز رفتارهای خلاقانه و مبتکرانه در سازمان شوند.
|
|
واژههای کلیدی: جونواورانه، یادگیری سازمانی، عدالت سازمانی و رهبری اخلاقی. |
|
متن کامل [PDF 542 kb]
(1328 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1398/7/28 | پذیرش: 1398/10/30 | انتشار: 1398/12/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|