[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( 5-1399 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 90-53 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعۀ کیفی تجربۀ اعضای جامعۀ مدرسه از رهبری موازی در مدارس
ناصر شیربگی*، شراره صادقی
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
چکیده:   (2793 مشاهده)
این مقاله با رویکردی تفسیری درصدد است تا نظریه‌ای داده بنیاد را در خصوص چگونگی توزیع قدرت و رهبری موازی در مدارس بزرگ شهری به روش شارماز ارائه نماید. تحقیق مزبور بر این پرسش اصلی متمرکز شده است که زمینه‌ها، فرایندهای اصلی، عوامل مداخله‌گر و پیامدهای تسهیم رهبری به شیوۀ موازی در مدارس کدامند؟ از این رو، داده‌ها از بازنمایی تجارب و مصاحبۀ نیمه ساختارمند با 30 نفرنمونه انتخابی هدفمند از اعضای جامعۀ مدارس (مدیران، معاونان، معلمان، دانش‌آموزان و والدین)، مشاهدات میدانی و یادداشت‌های تأملی محققان در طول شش‌ماه در شهر سنندج گردآوری شد. داده‌ها به روش نوخاسته و تحلیل مقایسه‌ای مداوم با کدگذاری نظری سه مرحله‌ای مورد تحلیل قرار گرفتند و تعداد 520 کد بدوی، 51 کد محوری و 17 کد گزینشی احصا گردید. در این پژوهش، نخست آشکار شد که اجرای رهبری موازی تا زمانی که تمام افراد درگیر در مدرسه درک صحیحی از نحوۀ یادگیری دانش‌آموزان نداشته باشند، نمی­تواند اثربخش باشد و در نهایت این خود معلمان و دانش‌آموزان هستند که موفقیت این تلاش‌ها را تعیین می‌کنند. به‌همان اندازه که برقراری رهبری موازی در موضوعات آموزشی مهم است، ایجاد جوّ سازمانی و فرهنگ مدرسه‌ای که در آن رهبری به‌طور خودجوش از خود معلمان، دانش‌آموزان، اولیاء و سایر کارکنان نشأت می­گیرد نیز اهمیت دارد.  دوّم، استقرار رهبری موازی چرخش به سوی خودگردانی مدارس و تصور مدارس به‌عنوان موجودیت‌های منحصر به‌فرد با فرهنگ خاص را تقویت می‌کند. سوّم، بر اهمیت زمینه و موقعیت در اجرای رهبری موازی و ضرورت اجتناب از الگوهای غیر وابسته به‌زمینه تأکید شد و نهایتاً اینکه، اجرای رهبری موازی به‌شدّت نیازمند توسعۀ مدرسه‌ی یادگیرنده و هوشمند است و قبل از همه، مدیران مدارس باید شخصاً به یادگیری فردی خود متعهد باشند.
واژه‌های کلیدی: رهبری آموزشی، مدیریت آموزشی، معلمان، مدارس، توزیع قدرت، جامعۀ مدرسه
متن کامل [PDF 589 kb]   (1225 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش درسایر سازمان‌ها
دریافت: 1399/1/30 | پذیرش: 1399/4/30 | انتشار: 1399/5/26
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A Qualitative Study of the School Community Members’ Experience of Parallel Leadership in Schools. MEO 2020; 9 (1) :53-90
URL: http://journalieaa.ir/article-1-141-fa.html

شیربگی ناصر، صادقی شراره. مطالعۀ کیفی تجربۀ اعضای جامعۀ مدرسه از رهبری موازی در مدارس. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1399; 9 (1) :53-90

URL: http://journalieaa.ir/article-1-141-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( 5-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660