مطالعۀ کیفی تجربۀ اعضای جامعۀ مدرسه از رهبری موازی در مدارس
|
ناصر شیربگی*، شراره صادقی |
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. |
|
چکیده: (2793 مشاهده) |
این مقاله با رویکردی تفسیری درصدد است تا نظریهای داده بنیاد را در خصوص چگونگی توزیع قدرت و رهبری موازی در مدارس بزرگ شهری به روش شارماز ارائه نماید. تحقیق مزبور بر این پرسش اصلی متمرکز شده است که زمینهها، فرایندهای اصلی، عوامل مداخلهگر و پیامدهای تسهیم رهبری به شیوۀ موازی در مدارس کدامند؟ از این رو، دادهها از بازنمایی تجارب و مصاحبۀ نیمه ساختارمند با 30 نفرنمونه انتخابی هدفمند از اعضای جامعۀ مدارس (مدیران، معاونان، معلمان، دانشآموزان و والدین)، مشاهدات میدانی و یادداشتهای تأملی محققان در طول ششماه در شهر سنندج گردآوری شد. دادهها به روش نوخاسته و تحلیل مقایسهای مداوم با کدگذاری نظری سه مرحلهای مورد تحلیل قرار گرفتند و تعداد 520 کد بدوی، 51 کد محوری و 17 کد گزینشی احصا گردید. در این پژوهش، نخست آشکار شد که اجرای رهبری موازی تا زمانی که تمام افراد درگیر در مدرسه درک صحیحی از نحوۀ یادگیری دانشآموزان نداشته باشند، نمیتواند اثربخش باشد و در نهایت این خود معلمان و دانشآموزان هستند که موفقیت این تلاشها را تعیین میکنند. بههمان اندازه که برقراری رهبری موازی در موضوعات آموزشی مهم است، ایجاد جوّ سازمانی و فرهنگ مدرسهای که در آن رهبری بهطور خودجوش از خود معلمان، دانشآموزان، اولیاء و سایر کارکنان نشأت میگیرد نیز اهمیت دارد. دوّم، استقرار رهبری موازی چرخش به سوی خودگردانی مدارس و تصور مدارس بهعنوان موجودیتهای منحصر بهفرد با فرهنگ خاص را تقویت میکند. سوّم، بر اهمیت زمینه و موقعیت در اجرای رهبری موازی و ضرورت اجتناب از الگوهای غیر وابسته بهزمینه تأکید شد و نهایتاً اینکه، اجرای رهبری موازی بهشدّت نیازمند توسعۀ مدرسهی یادگیرنده و هوشمند است و قبل از همه، مدیران مدارس باید شخصاً به یادگیری فردی خود متعهد باشند. |
|
واژههای کلیدی: رهبری آموزشی، مدیریت آموزشی، معلمان، مدارس، توزیع قدرت، جامعۀ مدرسه |
|
متن کامل [PDF 589 kb]
(1225 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1399/1/30 | پذیرش: 1399/4/30 | انتشار: 1399/5/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|