بررسی روابط بین ادراکات محیطی کلاسی با اضطراب امتحان با نقش واسط اهداف پیشرفت:(یک مدل علّی)
|
محمد تقی امامی، مریم حافظیان* |
واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران |
|
چکیده: (2213 مشاهده) |
در این پژوهش رابطه ساختاری ادراکات محیطی کلاس با اضطراب امتحان با واسطه گری اهداف پیشرفت در قالب یک مدل علّی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان آموزشکده فنی شهید رجایی به تعداد 550 نفر بود. نمونه تحقیق با روش نمونه گیری تصادفی ساده و با فرمول کوکران تعداد 200 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامههای ادراکات محیطی کلاسی جنتری و همکاران (2002)، اهداف پیشرفت میدگلی و همکاران (1998) و اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1375) بود. بعد از تأیید روایی، پایایی هر یک از پرسشنامه ها به ترتیب 93/0، 87/0 و 92/0 محاسبه شد. دادههای جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار 21 SPSS- و 50/8 - LISREL تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که، اهداف پیشرفت پیشبین اضطراب امتحان و یک میانجی بین ادراکات محیطی کلاسی و اضطراب امتحان است. همچنین مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار است. مؤلفههای اهداف پیشرفت نیز بر اضطراب امتحان اثر معکوس داشتند. همچنین، مؤلفههای ادراکات محیطی کلاسی میتواند مؤلفههای اهداف پیشرفت شامل تبحری ، رویکردی-عملکردی و رویکردی-اجتنابی را به طور جداگانه پیش بینی کنند و تمام مؤلفههای اهداف پیشرفت میتوانند اضطراب امتحان را پیش بینی کنند. یافتههای به دست آمده، کاربردهای مهمی برای دست اندرکاران آموزش عالی دارد که مهمترین آنها، توجه به نقش اهداف پیشرفت به عنوان یک متغیر تأثیرگذار و میانجی بر اضطراب امتحان دانشجویان و در نتیجه عملکرد بهتر آنان است.
|
|
واژههای کلیدی: ادراکات محیطی کلاسی، اضطراب امتحان، اهداف پیشرفت، دانشجویان. |
|
متن کامل [PDF 434 kb]
(936 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1399/1/23 | پذیرش: 1399/4/25 | انتشار: 1399/5/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|