یکی از روشهای توانمند سازی کارکنان، آموزش مناسب و متناسب به آنان است. مطالعات اکتشافی نشان از وجود اختلال در کارکرد صحیح نظام آموزش در سازمانهای دولتی کشور است که کمتر مورد پژوهش قرار گرفته است. مقاله پیش رو با هدف بررسی ابعاد و آسیبشناختی نظام آموزش و ریشهیابی این آسیبها بر اساس روش RCA (تحلیل علل ریشه ای) تنظیم شده است. مقاله برگرفته از پژوهشی است که از نظر رویکرد « کیفی »، از نظر هدف، کاربردی و توسعهای و از حیث استراتژی پژوهش، توصیفی است. در اجرای پژوهش از مصاحبه عمیق نیمه ساختار مند و همچنین فن دلفی استفاده شده است. نمونه انتخاب شده شامل خبرگان، سیاستگذاران، برنامه ریزان و مدیران، اساتید و کارشناسان منابع انسانی بودند که بهنوعی در فرایند منابع انسانی درگیر و دخیل بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه که توسط خبرگان روایی آن تائید شد، استفاده گردید. محاسبه پایایی به روش هولستی انجام گرفت. با استفاده از آزمون کندال دادههای پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت و نتایج به تفکیک هر آسیب به دست امد. بهصورت خلاصه یافته های این پژوهش نشان داد که ضعف دستگاه اداری کشور در حوزه آموزش، زمینه به وجود آمدن ناکارامدی مدیریت سرمایه انسانی شده است. مستند نبودن فرایندها و عدم حفظ تجارب سازمانی، عدم سنجش اثربخشی دوره های آموزشی و ارزیابی سطحی برنامه ها و عدم ارائه بازخوردپس از آموزش، ضعف در سیستم نیاز سنجی آموزش کارکنان و در نهایت نبود ساز و کاری جهت جانشین پروری در سازمانها به عنوان آسیب های اصلی کارکرد آموزش کارکنان سازمانها بدست آمد.
Pourasad M, Ahmadi K, Fatemy A. Pathology of the staff training system in Iranian government organizations. MEO 2021; 9 (2) :261-290 URL: http://journalieaa.ir/article-1-163-fa.html
پوراسد مجتبی، احمدی کیومرث، فاطمی عادل. آسیبشناختی نظام آموزش کارکنان در سازمانهای دولتی ایران. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1399; 9 (2) :261-290