[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( 11-1399 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 290-261 برگشت به فهرست نسخه ها
آسیب‌شناختی نظام آموزش کارکنان در سازمان‌های دولتی ایران
مجتبی پوراسد ، کیومرث احمدی* ، عادل فاطمی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
چکیده:   (3303 مشاهده)
یکی از روش‌های توانمند سازی کارکنان، آموزش مناسب و متناسب به آنان است. مطالعات اکتشافی نشان از وجود اختلال در کارکرد صحیح نظام آموزش در سازمان‌های دولتی کشور است که کمتر مورد پژوهش قرار گرفته است. مقاله پیش رو با هدف بررسی ابعاد و آسیب‌شناختی نظام آموزش و ریشه‌یابی این آسیب‌ها بر اساس روش RCA (تحلیل علل ریشه ای) تنظیم شده است. مقاله برگرفته از پژوهشی است که از نظر رویکرد « کیفی »، از نظر هدف، کاربردی و توسعه‌ای و از حیث استراتژی پژوهش، توصیفی است. در اجرای پژوهش از مصاحبه عمیق نیمه ساختار مند و همچنین فن دلفی استفاده شده است. نمونه انتخاب شده شامل خبرگان، سیاست‌گذاران، برنامه ریزان و مدیران، اساتید و کارشناسان منابع انسانی بودند که به‌نوعی در فرایند منابع انسانی درگیر و دخیل بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه که توسط خبرگان روایی آن تائید شد، استفاده گردید. محاسبه پایایی به روش هولستی انجام گرفت. با استفاده از آزمون کندال داده‌های پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت و نتایج به تفکیک هر آسیب به دست امد. به‌صورت خلاصه یافته های این پژوهش نشان داد که ضعف دستگاه اداری کشور در حوزه آموزش، زمینه به وجود آمدن ناکارامدی مدیریت سرمایه انسانی شده است. مستند نبودن فرایندها و عدم حفظ تجارب سازمانی، عدم سنجش اثربخشی دوره های آموزشی و ارزیابی سطحی برنامه ها و عدم ارائه بازخوردپس از آموزش، ضعف در سیستم نیاز سنجی آموزش کارکنان و در نهایت نبود ساز و کاری جهت جانشین پروری در سازمانها به عنوان آسیب های اصلی کارکرد آموزش کارکنان سازمانها  بدست آمد.
واژه‌های کلیدی: آموزش و توسعه، سرمایه انسانی، مدل، سازمان، تحلیل علل ریشه ای
متن کامل [PDF 370 kb]   (2190 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1399/7/30 | پذیرش: 1399/9/30 | انتشار: 1399/11/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourasad M, Ahmadi K, Fatemy A. Pathology of the staff training system in Iranian government organizations. MEO 2021; 9 (2) :261-290
URL: http://journalieaa.ir/article-1-163-fa.html

پوراسد مجتبی، احمدی کیومرث، فاطمی عادل. آسیب‌شناختی نظام آموزش کارکنان در سازمان‌های دولتی ایران. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1399; 9 (2) :261-290

URL: http://journalieaa.ir/article-1-163-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660