هدف تحقیق ارائه الگوی پیشایندها و پسایندهای تفکر سیستمی مدیران مدارس ابتدایی است. این تحقیق از نوع پژوهشهای کیفی نظریه داده بنیاد است. جامعه آماری شامل مدیران مدارس، خبرگان و صاحبنظران آموزش و پرورش و اعضای هیات علمی بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با حداکثر تنوع، به تعداد 24 نفر به عنوان مشارکتکننده مصاحبههای نیمه ساختاریافته انجام گردید. جهت روایی و اعتبار دادهها از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و مرور صاحبنظران غیر مشارکتکننده در تحقیق استفاده شد و یافته های تحقیق توسط دو گروه مشارکتکننده در فرایند مصاحبه و غیر مشارکتکننده، مورد ارزیابی و بازبینی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرم افزار MAXQDA در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. یافته ها بیانگر این است که تعداد 22 مقوله محوری برای پیشایندها شامل: فرهنگ سازمانی و محیط، نگرش و تفکر مدیران مدارس، نظام ارزشیابی و قوانین و مقررات، نظام مدیریتی و تصمیم گیری، یادگیری فردی و مشارکتی، الگوی نقش و ترویج تفکر سیستمی، آموزش، مطالعه و تجربه مدیریتی؛ پسایندها شامل: بهبود تعهد سازمانی، افزایش رضایت ذینفعان، ارتقاء عملکرد و کیفیت و نوآوری، ارتقاء تخصص و مهارت، ارتقاء همکاری و مشارکت، ایجاد آرامش و روحیه، ایجاد سازمان یادگیرنده، راه حلهای جامع و راهبردی و ویژگیهای تفکر سیستمی مدیران مدارس شامل: نگاه جامع و نظام مند به سیستم، رهبری کردن کل ها، اتخاذ دیدگاه چندبعدی، تاثیرگذاری غیرمستقیم، ارزشیابی اهمیت، انعطافپذیر و مسئولیت پذیر، توانایی ارتباط و تعامل استخراج شده است. در نهایت الگوی پیشایندها و پسایندهای تفکر سیستمی مدیران مدارس ابتدایی ارائه شد.
Gharedingeh K, Ghasemzadeh Alishahi A, Maleki Avarsin S. Providing a Model of the Antecedents and Consequences of Systems Thinking of Primary School Principals. MEO 2021; 9 (2) :97-130 URL: http://journalieaa.ir/article-1-181-fa.html
قره دینگه خاور، قاسم زاده علیشاهی ابوالفضل، ملکی آوارسین صادق. ارائه الگوی پیشایندها و پسایندهای تفکر سیستمی مدیران مدارس ابتدایی. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1399; 9 (2) :97-130