[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( 11-1399 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 321-291 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش ادراک رهبری، تصمیم‌گیری مشارکتی و اعتمادسازمانی با نقش میانجی انگیزش معلمان بر فعالیت تدریس معلمان دوره ابتدایی
الهام اسماعیلی* ، بهاره عزیزی نژاد
دانشگاه آزاد ارومیه
چکیده:   (2694 مشاهده)
هدف این پژوهش، بررسی نقش ادراک رهبری، تصمیم­ گیری مشارکتی و اعتماد سازمانی با نقش میانجی انگیزش معلمان بر فعالیت تدریس معلمان دوره ابتدایی می­‌باشد روش پژوهش از نوع هدف کاربردی و از نظر اجرا توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام معلمان ابتدایی استان آذربایجان غربی به تعداد 11522نفر می­‌باشد، که با فرمول کوکران و روش خوشه­ای چند مرحله‌­ای،376 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه­‌های استاندارد بود که  برای روایی آن­ها از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامه­‌ها از طریق ضریب الفای کرونباخ برای تدریس81/0، اعتماد سازمانی 89/0، انگیزش معلم 75/0و ادراک رهبری81/0­و تصمیم­گیری مشارکتی 60/0 برآورد شد. داده‌ها با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS وAMOSE تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که انگیزش و ادراک رهبری اثر مستقیم و معنی­دار بر تدریس دارد. اما تصمیم گیری مشارکتی و اعتماد سازمانی اثر مستقیم و معنی­دار بر تدریس ندارد. اثر غیر مستقیم تصمیم­گیری مشارکتی در مدرسه و اعتماد و ادراک رهبری بر تدریس از طریق انگیزش مثبت و معنی­دار می باشد. بر اساس یافته­ها می­توان نتیجه گرفت، به منظور بهبود تدریس معلمان ابتدایی می­توان به ارتقاء اعتماد، تصمیم­گیری مشارکتی در مدرسه و انتخاب سبک­ رهبری مناسب، با انگیزش معلمان به عنوان یکی از عوامل میانجی اقدام نمود.
واژه‌های کلیدی: ادراک رهبری، تصمیم‌گیری مشارکتی، اعتمادسازمانی، انگیزش معلمان، تدریس معلمان دوره ابتدایی
متن کامل [PDF 489 kb]   (1690 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1399/8/15 | پذیرش: 1399/11/19 | انتشار: 1399/11/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaili E, Azizi Nejad B. Investigating the Role of Leadership Perceptions, Participatory Decisions and Organizational Trust the Mediator role of Motivational Teachers on Teaching Activities of Elementary Teachers. MEO 2021; 9 (2) :291-321
URL: http://journalieaa.ir/article-1-183-fa.html

اسماعیلی الهام، عزیزی نژاد بهاره. بررسی نقش ادراک رهبری، تصمیم‌گیری مشارکتی و اعتمادسازمانی با نقش میانجی انگیزش معلمان بر فعالیت تدریس معلمان دوره ابتدایی. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1399; 9 (2) :291-321

URL: http://journalieaa.ir/article-1-183-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660