هدف این پژوهش، بررسی نقش ادراک رهبری، تصمیم گیری مشارکتی و اعتمادسازمانی با نقش میانجی انگیزش معلمان بر فعالیت تدریس معلمان دوره ابتدایی میباشد روش پژوهشاز نوع هدف کاربردی واز نظر اجرا توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام معلمان ابتدایی استان آذربایجان غربی به تعداد 11522نفر میباشد، که با فرمول کوکران و روش خوشهای چند مرحلهای،376 نفربه عنوان نمونه انتخاب گردید.ابزارهای سنجش شامل پرسشنامههای استانداردبود که برای روایی آنها از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب الفای کرونباخ برای تدریس81/0، اعتمادسازمانی 89/0، انگیزش معلم 75/0و ادراک رهبری81/0و تصمیمگیری مشارکتی 60/0 برآورد شد. دادهها با استفاده ازمدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS وAMOSE تجزیه وتحلیل شدند. نتایج نشان دادکه انگیزش وادراک رهبری اثر مستقیم و معنیدار بر تدریس دارد. اما تصمیم گیری مشارکتی و اعتماد سازمانی اثر مستقیم ومعنیداربر تدریس ندارد. اثرغیرمستقیم تصمیمگیری مشارکتی در مدرسه و اعتماد و ادراک رهبری برتدریس از طریق انگیزش مثبت و معنیدار می باشد. بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت، به منظور بهبود تدریس معلمان ابتدایی میتوان به ارتقاء اعتماد، تصمیمگیری مشارکتی در مدرسه وانتخاب سبک رهبری مناسب، با انگیزش معلمان به عنوان یکی از عوامل میانجی اقدام نمود.
Esmaili E, Azizi Nejad B. Investigating the Role of Leadership Perceptions, Participatory Decisions and Organizational Trust the Mediator role of Motivational Teachers on Teaching Activities of Elementary Teachers. MEO 2021; 9 (2) :291-321 URL: http://journalieaa.ir/article-1-183-fa.html
اسماعیلی الهام، عزیزی نژاد بهاره. بررسی نقش ادراک رهبری، تصمیمگیری مشارکتی و اعتمادسازمانی با نقش میانجی انگیزش معلمان بر فعالیت تدریس معلمان دوره ابتدایی. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1399; 9 (2) :291-321