[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 2 - ( 5-1400 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 79-108 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل خودتوسعه‌ای عصب-شناختی رهبران: با تأکید بر رهبران دانشگاهی
خدایار ابیلی، ابراهیم مزاری
دانشگاه تهران
چکیده:   (1130 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل خودتوسعه‌ای عصب-شناختی رهبران و با تأکید بر رهبران دانشگاهی انجام شده است. در این پژوهش از رویکرد کیفی و روش فراترکیب سندلوسکی و باروسو استفاده شده است. جامعه پژوهش حاضر را کلیه اسناد علمی-فنی یافته شده به تعداد حدود 1700 سند علمی-فنی تشکیل داده که در 4 پایگاه علمی داخلی و 11 پایگاه علمی خارجی مورد جستجو قرار گرفتند. از مجموع این اسناد، پس از گزینش موضوعی و محتوایی، نهایتاً 63 سند علمی-فنی از آن‌ها برگزیده و تحلیل شد. در پژوهش حاضر، از روش کدگذاری برای تحلیل یافته‌ها استفاده شد. به منظور تأمین اطمینان‌پذیری از روش ساخت‌یافته برای ثبت، نوشتن و تفسیر یافته‌ها و برای تأمین باورپذیری پژوهش از روش تثلیث داده‌ای استفاده شده است. یافته‌ها حاکی از شناسایی پنج بعد کلیدی بوده است. بعد اول، بستر عصب شناختی، شامل ابعاد تخصصی، فرهنگی، کالبدی و فناورانه است. بعد دوم، راهبردهای عصبی (EEG, SST, PET, FMRI, TMS, OT, CTS, Neuro feedback) است که براساس تکنولوژی‌های عصبی به توسعه رهبران کمک می‌کند. بعد سوم، راهبردهای شناختی (ترسیم نقشه شناختی، کاربست سیستم‌ای شناختی-رفتاری، تحلیل زمان پاسخ، تفکر انتقادی، شبکه‌سازی مفهومی و گسترش معنایی) است که با به کارگیری روش‌های کلاسیک شناختی به تشخیص و توسعه می‌پردازد. بعد چهارم، شایستگی‌های عصبی (خودآگاهی، خودکنترلی، خودیادگیری، خودنظم‌دهی، خودانگیزشی، خودسازگاری، خودبهبودی و خودتشویقی عصبی) است که انتظار می‌رود در مغز افراد رشد یابد. نهایتا" بعد پنجم، شایستگی‌های شناختی (خودشناسی، خودانتقادی، خودتصمیم‌گیری، خودآموزی، خودارزیابی، خودادراکی، خودرهبری و خودگفتگویی شناختی) است که در ذهن افراد توسعه می‌یابد. بدین صورت، با ایجاد یک بستر عصب-شناختی و سپس به‌کارگیری راهبردهای عصب-شناختی، شایستگی‌های عصب-شناختی در رهبران دانشگاهی توسعه خواهد یافت.
واژه‌های کلیدی: رهبران دانشگاهی، علوم شناختی، علوم اعصاب
متن کامل [PDF 967 kb]   (346 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش عالی
دریافت: 1399/11/29 | پذیرش: 1400/2/29 | انتشار: 1400/5/10
فهرست منابع
1. Abili, K., Pourkarimi, J., Mazari, E. (2020). Developing an academic leadership self-development model. Organizational Behavior Studies Quarterly, 9 (2), 1-28. [in Persian]
2. Badenhorst, C. (2015). Identifying and managing the impact of NeuroLeadership during organizational change (Master's thesis).
3. Boyatzis, R., Smith, M.L., & Blaize, N. (2006). Developing sustainable leaders through coaching and compassion. Academy of Management Learning and Education, 5(1):8-24. [DOI:10.5465/amle.2006.20388381]
4. Boyce, L.A., Zaccaro, S.J., and Wisecarver, M.Z. (2010). Propensity for self-development of leadership attributes: Understanding, predicting, and supporting performance of leader self-development. The Leadership Quarterly, 21: 159-178. [DOI:10.1016/j.leaqua.2009.10.012]
5. Day, D. V., & Zaccaro, S. J. (2004). Toward a science of leader development. In D. V. Day, S. J. Zaccaro, & S. M. Halpin (Eds.), Leader development for transforming organization (pp. 383−399). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. [DOI:10.4324/9781410610102]
6. Dehbani, B., Yazdani, H., Alipour Darvishi, Z. (2019). Investigating the development of strategic thinking and the emerging application of cognitive sciences in it with the approach of Scoping Roo. Journal of Command and Control, 3 (1), 95-71. [in Persian]
7. Dominick, P. G., Squires, P., & Cervone, D. A (2019). Cognitive Approach to Leadership Development: A Review and Integration of Existing Research A Literature Review Proposal, Available at file///:C/:Users/ user/Downloads/ACogntive Approach to Leader Development_ Dominick_Squires_Cervone_.pdf.
8. Edison, R.E., Juhro, S.M., Aulia, A.F., and Widiasih, P.A. (2019). Transformational Leadership and Neuro feedback: The Medical Perspective of Neuroleadership. International Journal of Organizational Leadership, 8, 46-62 [DOI:10.33844/ijol.2019.60317]
9. Kolkman, M. J., Kok, M., & Van der Veen, A. (2005). Mental model mapping as a new tool to analyze the use of information in decision-making in integrated water management. Physics and Chemistry of the Earth, Parts A/B/C. 30(4-5), 317-332. [DOI:10.1016/j.pce.2005.01.002]
10. Lotfi, A., Kharazi, K., Pourkarimi, J., Ezati, M. (2019). Identifying the effective factors and components of cognitive readiness of university presidents from the perspective of cognitive science and higher education specialists. Cognitive Science News, 21 (3), 104-94. [in Persian] [DOI:10.30699/icss.21.3.94]
11. Lu, H., Li, Y., Chen, M., Kim, H., Serikawa, S.J.M.N. (2018). Applications. Brain intelligence: go beyond artificial intelligence. Mobile Netw App,23(2):368-75. [DOI:10.1007/s11036-017-0932-8]
12. Lu, H.C. Changeux,J.P., and Rosenstand, A (2017). Towards a cognitive neuroscience of self-awareness. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 83, 765-773. [DOI:10.1016/j.neubiorev.2016.04.004]
13. Mazari, E. (2019). Developing leadership self-development model for administrators at universities and higher education institutions (Case: University of Tehran). Ph.D. thesis, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran. [in Persian]
14. Mazari, E. Abili, K., Pourkarimi, J. (2019). Structural model of leadership self-development for managers at universities and higher education centers (Case: University of Tehran). Quarterly Journal of Training & Development of Human Resources, 6 (22), 43-65. [in Persian]
15. Middlehurst, R. (2012). Leadership and management in higher education: A research perspective. Working Paper No. 2012/47 Maastricht Shool of Management.
16. Mumford, M. D., Todd, E. M., Higgs, C., & McIntosh, T. (2017). Cognitive skills and leadership performance: The nine critical skills. The Leadership Quarterly. 28(1), 24-39. [DOI:10.1016/j.leaqua.2016.10.012]
17. Northoff, G, Bermpohl, F (2004). Cortical midline structures and the self. Trends Cogn Sci, 8:102-107. [DOI:10.1016/j.tics.2004.01.004]
18. Northoff, G, Heinzel, A, de Greck, M, Bermpohl F, Dobrowolny, H, Panksepp, J (2006). Self-referential processing in our brain-a meta-analysis of imaging studies on the self. Neuroimage 31, 440-457. [DOI:10.1016/j.neuroimage.2005.12.002]
19. Northoff, G., Panksepp, J. (2008). The trans-species concept of self and the subcortical-cortical midline system. Trends Cogn Sci, 12, 259 -264. [DOI:10.1016/j.tics.2008.04.007]
20. Raghuramapatruni, R., & Kosuri, S. (2017). The straits of success in a VUCA world. Conference: Business Strategies for UVCA World At: Mumbai.
21. Rossouw, P., & Henson, C. (2013). A new frontier-neuroscience in the workplace. Neuro Psychotherapy in Australia. 20, 3-7.
22. Sandelowski, M., & Barroso, J. (2007). Handbook for synthesizing qualitative research Springer Publishing Company. New York. [Google Scholar].
23. Schaufenbuel, K. (2014). The neuroscience of leadership. UNC, Kegan-Flagler Business School (Whitepaper.).
24. Siddique, M.A., Aslam, H.D., Khan, M and Fatima, U. (2011). Impact of academic Leadership on Faculty's Motivation, and Organizational Effectiveness in higher education system. International Journal of Business and Social Science, 2 (8):184-191.
25. Smith, M. T., & Neubauer, D. N. (2003). Cognitive behavior therapy for chronic insomnia. Clinical Cornerstone. 5(3), 28-40. [DOI:10.1016/S1098-3597(03)90033-0]
26. Sylwester, R. (2008). Alphabetized entries from how to explain a brain. In K W Fischer & M H Immordino- Yang(Eds). The Jossey- Bass Reader on brain and learning. San Francisco, California. Jossey- Bass.
27. Waldman, D. A., Balthazard, P. A., & Peterson, S. J. (2011). Leadership and neuroscience: Can we revolutionize the way that inspirational leaders are identified and developed? Academy of Management Perspectives, 25, 60-74. [DOI:10.5465/amp.25.1.60]
28. Waller, L., Reitz, Poole, M., Muir, A. (2019). By the seat of your pants: Experiential learning and leadership", Development and Learning in Organizations, 33(4), 33-35. [DOI:10.1108/DLO-04-2019-0072]
29. Wong, M.H.I., Zhao, H., MacWhinney, B.J.L.L. (2018). A cognitive linguistics application for second language pedagogy. The English Preposition Tutor, 68(2), 438-68. [DOI:10.1111/lang.12278]
30. Xu, J., Lu, W., Xue, F., & Chen, K. (2019). 'Cognitive facility management': Definition, system architecture, and example scenario. Automation in Construction. 107(2019), 1-10. [DOI:10.1016/j.autcon.2019.102922]
31. Zaccaro, S. J., & Banks, D. (2004). Leader visioning and adaptability: Bridging the gap between research and practice on developing the ability to manage change. Human Resource Management Journal, 43, 367−380. [DOI:10.1002/hrm.20030]
32. Zatorre, R.J.C.B. (2018). Brenda Milner and the origins of cognitive neuroscience, Current Biology Magazine, 28(11), 638-9. [DOI:10.1016/j.cub.2018.04.048]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abili K, Mazari E. Neuro-Cognitive Self-development Model for Leaders: With Emphasis on Academic Leaders. MEO. 2021; 10 (2) :79-108
URL: http://journalieaa.ir/article-1-219-fa.html

ابیلی خدایار، مزاری ابراهیم. مدل خودتوسعه‌ای عصب-شناختی رهبران: با تأکید بر رهبران دانشگاهی. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1400; 10 (2) :79-108

URL: http://journalieaa.ir/article-1-219-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( 5-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331