[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 2 - ( 5-1400 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 109-130 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی کارکنان آموزش و پرورش شرق استان مازندران
فاطمه صغری سینا، حسن محمدی چلمردی، سیده علیا عمادیان
دانشگاه آزاد اسلامی نکا
چکیده:   (199 مشاهده)
هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی کارکنان آموزش و
پرورش شرق استان مازندران می‌باشد. روش پژوهش از نوع هدف کاربردی و از نظر اجرا توصیفی-همبستگی بوده است. جامعه -
آماری پژوهش شامل تمام کارکنان آموزش و پرورش شرق استان مازندران به تعداد 147 نفر میباشد، که حجم نمونه بعلت کم
بودن جامعه آماری همه جامعه به روش سر شماری انتخاب گردید. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه‌های استاندارد سازمان
یادگیرنده، یادگیری سازمانی و توانمندسازی بود که برای روایی آنها از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامه‌ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای سازمان یادگیرنده 95 / 0 ،یادگیری سازمانی 94 / 0 ، توانمندسازی 91 / 0 برآورد شد. دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS
و PLS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین سازمان یادگیرنده با یادگیری سازمانی و توانمندسازی کارکنان وجود دارد. همچنین بین یادگیری سازمانی و توانمندسازی کارکنان رابطه وجود دارد. علاوه بر این، متغیر توانمندسازی در رابطه بین سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی کارکنان نقش میانجی دارد.
واژه‌های کلیدی: سازمان یادگیرنده، یادگیری سازمانی، توانمندسازی، مازندران
متن کامل [PDF 1156 kb]   (74 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1399/12/4 | پذیرش: 1400/4/6 | انتشار: 1400/5/10
فهرست منابع
1. Ahadi, S., & Suandi, T. (2018). Relationship between Empowerment and Organizational Learning among Academics in Malaysian Research Universities.
2. Amoateng, M. (2015). Organizational Learning, Empowerment and Creativity Among Employees of some Financial Institutions in Accra (Doctoral dissertation, University of Ghana).
3. Bocanet, A., & El Kassar, T. (2016). Organizational Learning and Learning Organizations: An Insight on Processes & Structure. Available at SSRN 2769582.
4. Cochran, M. (2017). The Parental Empowerment Process: Buiding on Family Strenghts. In Child psychology in action (pp. 12-33). Routledge. [DOI:10.4324/9781315183329-ch1]
5. Dastgerdi, K., Goodarzi, M.,Asadi, H., & Dastgerdi, Mehdi. (2009). The Relationship between Empowerment and Organizational Learning of the Employees of the Physical Education Organization of the Islamic Republic of Iran.Sports Management, 2(7),111- 124. [Persian].
6. Demirchi, M., Hosseini, S., & Children, M. (2019). Designing a model for empowering Sepah Bank employees based on organizational learning. training and human resource development,3(20), 1- 26. [Persian].
7. Dixon, N. M. (2017). The organizational learning cycle: How we can learn collectively. Routledge. [DOI:10.4324/9781315554945]
8. Ege, T., Esen, A., & Aşık Dizdar, Ö. (2017). Organizational Learning and Learning Organizations: an Integrative Framework. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 13(2), 439-460. [DOI:10.17130/ijmeb.2017228693]
9. Fakharian, Al. (2014). Investigating the Relationship between the Components of the Psychological Dimension of Teacher Empowerment and the Establishment of a Learning Organization in Public Boys' Secondary Schools in Tehran, M.Sc. Thesis, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Faculty of Educational Sciences and Psychology. [Persian].
10. Farmani, M., Ravangard, R. (2014). The Relationship between Empowerment and Organizational Learning among the staff of Shiraz University of Medical Sciences. Health Information Management,11(6),789- 789. [Persian].
11. Field, L. (2016). Impediments to empowerment and learning within organizations. The Learning Organization, 4(4), 149-158. [DOI:10.1108/09696479710170842]
12. Geddes, C. E., Li, H., & Jin, X. (2018). Optogenetic editing reveals the hierarchical organization of learned action sequences. Cell, 174(1), 32-43. [DOI:10.1016/j.cell.2018.06.012]
13. Islamieh, F., & Benisi, P. (2019). Analyzing the Relationships between Human Resource Empowerment with Agility and Organizational Learning. New Educational Management Strategies, 1(1), 10-25. [Persian].
14. Jahanian, R., & Haj Hosseini, M. (2013). An Analysis of New Organizations of the Third Millennium: Learning Organization, 3rd International Conference on Applied Research in Management and Accounting, Tehran, Shahid Beheshti University. [Persian].
15. Joo, B. K., & Shim, J. H. (2017). Psychological empowerment and organizational commitment: the moderating effect of organizational learning culture. Human Resource Development International, 13(4), 425-441. [DOI:10.1080/13678868.2010.501963]
16. Lorinkova, N. M., & Perry, S. J. (2017). When is empowerment effective? The role of leader-leader exchange in empowering leadership, cynicism, and time theft. Journal of Management, 43(5), 1631-1654. [DOI:10.1177/0149206314560411]
17. Matthews, R. L., MacCarthy, B. L., & Braziotis, C. (2017). Organisational learning in SMEs: a process improvement perspective. International Journal of Operations & Production Management, 37(7), 970-1006. [DOI:10.1108/IJOPM-09-2015-0580]
18. Mohammadi, S. M. (2017). Investigating the Relationship between Staff Readiness for Change and Empowerment with the Learning Organization in Tabriz Water and Sewerage Company, M.Sc. Thesis, Mazandaran University, Faculty of Social Sciences. [Persian].
19. Mullah Hosseini.,A., & Arsalan, E. (2009). Investigating the Relationship between Employee Empowerment and Organizational Effectiveness in Government Offices and Organizations of Rafsanjan. Development and Capital,2(4), 117- 140. [Persian].
20. Nasiri Walik Bani, F., Qaltash, A. &, Sarchahani, Z. (2013). The Relationship between Employee Empowerment and Job Performance and Manpower Productivity of Fars Province Education Organization. Management of Organizational Training,4(2), 63- 90. [Persian].
21. Nasirizadeh, H. (2017). Investigating the Relationship between Staff Readiness for Change and Empowerment with the Learning Organization in Tabriz Water and Sewerage Company, M.Sc. Thesis, University of Tabriz, Faculty of Psychology and Educational Sciences. [Persian].
22. Padiab, M. (2012). Investigating the dimensions of learning organization and their impact on organizational learning in the University of Science and Culture, M.Sc. Thesis, Payame Noor Center, Tehran, Faculty of Humanities. [Persian].
23. Rajabi, H. (2012). Investigating the Relationship between Knowledge Management and Innovation in Urmia Businesses. Quarterly Journal of Economics and Taxation,1(1), 75-89. [Persian].
24. Soleimani, N., Hardworking, B., & Faiz, A. (2011). The Relationship between Employee Empowerment and Organizational Learning in Education Departments. Scientific Journal of Education and Evaluation (Quarterly),4(15),89- 105. [Persian].
25. Song, J. H., Kim, H. M., & Kolb, J. A. (2019). The effect of learning organization culture on the relationship between interpersonal trust and empowerment. Human Resource Development Quarterly, 20(2), 147-167. [DOI:10.1002/hrdq.20013]
26. Sorkheh, K. (2017). Identifying ways to empower the employees of Pegah Khuzestan Company to create a learning organization, Master Thesis, Shahid Chamran University of Ahvaz, Faculty of Educational Sciences and Psychology. [Persian].
27. Teymouri, M., & Khadivi, A. (2014). Learning organization, a suitable model for modern organizations, the third national conference on management research and humanities in Iran, Tehran, Modger Management Research Institute. [Persian].
28. Teymournejad, K., & Sarihi Esfestani, R. (2009). The Impact of Organizational Learning on the Psychological Empowerment of the Staff of the Ministry of Economic Affairs and Finance, Improvement and Transformation Management Studies,5(62),37- 59. [Persian].
29. Yuesti, A., & Sumantra, K. (2017). Empowerment On The Knowledge And Learning Organization For Community Development. Scientific Research Journal (SCIRJ), 5(9).
30. Yun, Y. M., & Yoo, M. S. (2017). Effects of emotional competence, learning organization, and nursing organization culture among nursing performance of clinical nurses. The Korean Journal of Health Service Management, 11(4), 29-40. [DOI:10.12811/kshsm.2017.11.4.029]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sina F S, Mohammadi Chalmardi H, Emadian S O. The Relationship between Learning Organization and Organizational Learning with the Mediating Role of Empowering Education Staff in East Mazandaran Province. MEO. 2021; 10 (2) :109-130
URL: http://journalieaa.ir/article-1-224-fa.html

سینا فاطمه صغری، محمدی چلمردی حسن، عمادیان سیده علیا. رابطه بین سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی کارکنان آموزش و پرورش شرق استان مازندران. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1400; 10 (2) :109-130

URL: http://journalieaa.ir/article-1-224-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( 5-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331