[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 3 - ( 8-1400 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 129-105 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثر جهت گیری‌های استراتژیک و نقش تقویت کننده دوسوتوانی بر شهرت برند دانشگاهی
سهیلا خدامی*، نگار فاریابی
دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (506 مشاهده)
امروزه افزایش رقابت در بخش آموزش، اهمیت فزاینده برند دانشگاهی در موسسات آموزشی را برجسته‌تر می‌کند. لذا این تحقیق ابتدا عوامل موثر بر عملکرد برند دانشگاه را به هم مرتبط و تاثیر بکارگیری دو جهت‌گیری استراتژیک را به طور همزمان (گرایش کارافرینی و گرایش تعاملی) بر عملکرد برند با نقش میانجی قابلییت‌های استخراجی و اکتشافی (دوسوتوانی) با استفاده از داده‌ها ی کاربردی نشان می دهد. نهایتا تاثیر قابلیت دوسوتوانی را بر مهمترین پیامد عملکرد برند (شهرت برند) به منظور دستیابی به توانمند سازی برند دانشگاهی مورد آزمون قرار می‌دهد. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری متشکل از تمامی دانشجویان کارشناسی ارشد و دانشجویان دکتری و اساتید دانشگاهی با رشته کسب و کار در دانشگاه‌های معتبر دولتی در شهر تهران می‌باشد که نمونه ای با حجم 285 نفر مبتنی بر فرمول محاسبه حجم نمونه در معادلات ساختاری(کلاین) و به روش نمونه گیری در دسترس از این بین انتخاب شده است. برای تحلیل داده ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزارPLS  استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می‌دهد گرایش کارافرینی و گرایش تعاملی از طریق بهبود  قابلیتهای دوسوتوانی (قابلیت استخراجی، اکتشافی) و عملکرد برند  بر شهرت برند تاثیرگذار هستند. نتایج به مدیران دانشگاه‌ها کمک می‌کند تا استراتژی‌های مناسبی را درجهت بهبود  شهرت برند دانشگاه تدوین کنند.
واژه‌های کلیدی: گرایش کارافرینی، گرایش تعاملی، قابلیت استخراجی، قابلیت اکتشافی، عملکرد برند، شهرت برند.
متن کامل [PDF 2801 kb]   (247 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش عالی
دریافت: 1400/1/19 | پذیرش: 1400/7/23 | انتشار: 1400/8/10
فهرست منابع
1. Chesbrough, H. W. (2007). "Why companies should have open business models", MIT Sloan Management Review, 48(2), 22-28.
2. Chen, C. C., Nguyen, B., Melewar, T. C., & Dennis, C, (2015)." A review of the uses of corporate reputation: Different perspectives and definitions". The Marketing Review, 15(2). [DOI:10.1362/146934715X14441363377953]
3. Chirani, E., Taleghani, M., Moghadam, N,( 2012). "Brand Performance and Brand Equity", JOURNAL OF CONTEMPORARY RESEARCH IN BUSINESS,26(4), 549-560.
4. Droge, C., Calantone, R., & Harmancioglu, N. (2008)." New product success: Is it really controllable by managers in highly turbulent environments", Journal of Product Innovation Management, 25(3), 272-286. [DOI:10.1111/j.1540-5885.2008.00300.x]
5. Eberl, M., & Schwaiger, M. (2005)." Corporate reputation: Disentangling the effects on financial Performance". European Journal of Marketing, 39(7/8), 838-854. [DOI:10.1108/03090560510601798]
6. Enkel, E., Heil, S., Hengstler, M. & Wirth, H. (2016)." Exploratory and exploitative innovation: To what extent do the dimensions of individual level absorptive capacity contribute", Technovation , 60, 29-38. [DOI:10.1016/j.technovation.2016.08.002]
7. Fornell, C., & Larcker, D.F. (1981). "Structural equation models with unobservable variables and measurement error" .Journal of Marketing Research, 18(1) , 39-50. [DOI:10.1177/002224378101800104]
8. García-Villaverde, Pedro M. & Rodrigo-Alarcón, Job & Parra-Requena, Gloria & Ruiz-Ortega, María José, (2018). "Technological dynamism and entrepreneurial orientation: The heterogeneous effects of social capital,"Journal of Business Research, 83, 51-64. [DOI:10.1016/j.jbusres.2017.10.004]
9. Griffith, D. A., & Harvey, M. G, (2001). "A resource perspective of global dynamic capabilities", Journal of International Business Studies, 32(3), 597-606. [DOI:10.1057/palgrave.jibs.8490987]
10. Gupta, A. K., Smith, K. G., & Shalley, C. E. (2006)." The interplay between exploration and Exploitation". Academy of Management Journal, 49(4), 693-706. [DOI:10.5465/amj.2006.22083026]
11. Hemsley-Brown, J. (2016)." Exploring brand identity, meaning, image, and reputation (BIMIR) in higher education: A special section". Journal of Business Research, 69, (8), 3019-3022. [DOI:10.1016/j.jbusres.2016.01.016]
12. Ho, Hillbun (Dixon) & Ruichang Lu (2014). "Performance implications of marketing exploitation and exploration: Moderating role of supplier collaboration". Journal of Business Research, 68(5), 1026-1034. [DOI:10.1016/j.jbusres.2014.10.004]
13. Hulland, J. (1999). "Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: a review of four recent studies". Strategic management journal, 20(2), 195-204. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-0266(199902)20:2<195::AID-SMJ13>3.0.CO;2-7 [DOI:10.1002/(SICI)1097-0266(199902)20:23.0.CO;2-7]
14. Jiang, X, Liu, H, Fey, C, & Jiang, F.(2018). "Entrepreneurial orientation, network resource acquisition, and firm performance: A network approach", Journal of Business Research,(87),46-57. [DOI:10.1016/j.jbusres.2018.02.021]
15. Kalafatis Stavros P, Ledden Lesley, Riley Debra, Singh Jaywant,(2016). "The added value of brand alliances in higher education", Journal of Business Research,69(8), 3122-3132. [DOI:10.1016/j.jbusres.2016.01.028]
16. Keh, H. T., Nguyen, T. T. M., & Ng, H. P. (2007). The effects of entrepreneurial orientation and marketing information on the performance of SMEs. Journal of Business Venturing,22(4), 592-611 [DOI:10.1016/j.jbusvent.2006.05.003]
17. Kumar, V., & Ramani, G. (2006). Interaction orientation: The new marketing competency. In Jagdish N. Sheth, & Rajendra S. Sismondi (Eds.), does marketing need reform. New York: M.E Sharpe,109-118.
18. Lisboa, A., Skarmeas, D., & Lages, C, (2011). "Entrepreneurial orientation, exploitative and explorative capabilities, and performance outcomes in export markets: A resourcebased approach". Industrial Marketing Management, 40(8), 1274-1284. [DOI:10.1016/j.indmarman.2011.10.013]
19. Mudambi, S,. M., Doyle, P., & Wong, V. (1997)." An exploration of branding in industrial Market". Industrial Marketing Management, 26(5), 433-446 [DOI:10.1016/S0019-8501(96)00151-4]
20. Miller, D. (1983)." The correlates of entrepreneurship in three types of firm". Management Science, (29), 770-791 [DOI:10.1287/mnsc.29.7.770]
21. Morgan, N. A., Vorhies, D.W., & Mason, C. H. (2009). "Market orientation, marketing capabilities,and firm performance". Strategic Management Journal, 30(8), 909-920. [DOI:10.1002/smj.764]
22. Nguyen, B, Yu, X, Melewar, T.C, emsley-Brown, J,(2016). Brand ambidexterity and commitment in higher education: An exploratory study, Journal of Business Research,(69),8, 3105-3112. [DOI:10.1016/j.jbusres.2016.01.026]
23. O'Cass, A. & Ngo, L. V. (2007), "Balancing external adaptation and internal effectiveness: Achieving better brand performance", Journal of Business Research, 60, 11-20 [DOI:10.1016/j.jbusres.2006.08.003]
24. O'Cass, A., & Weerawardena, J. (2010). "The effects of perceived industry competitive intensity and marketing-related capabilities: Drivers of superior brand performance". Industrial Marketing Management, 39(4), 571-581. [DOI:10.1016/j.indmarman.2009.04.002]
25. Peng, D. X., Schroeder, R. G., & Shah, R, (2008). "Linking routines to operations capabilities: A new perspective". Journal of Operations Management, 26(6), 730-748. [DOI:10.1016/j.jom.2007.11.001]
26. Ping Yuan, Yanbin Liu (2013), "The Study of the Relationship between Interaction Orientation and Business Performance". Information Technology and Quantitative Managemen, 17, 1209-1215. [DOI:10.1016/j.procs.2013.05.154]
27. Roberts, P. W., & Dowling, G. R. (2002)."Corporate reputation and sustained superior financial Performance". Strategic Management Journal, 23, 1077-1093 [DOI:10.1002/smj.274]
28. Rodrigo-Alarc, J, García-Villaverde, P, Ruiz-Ortega, M, Parra-Requena, G, (2017)." From social capital to entrepreneurial orientation: The mediating role of dynamic capabilities", European Management Journal,(36), 195-209. [DOI:10.1016/j.emj.2017.02.006]
29. Rong‐Da Liang, Jun‐Shu Zhang, (2011). "The effect of service interaction orientation on customer satisfaction and behavioral intention: The moderating effect of dining frequency", Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 24( 1), pp.153-170. [DOI:10.1108/13555851211192740]
30. Ryan, J., Casidy, R ,(2018). "The role of brand reputation in organic food consumption: A behavioral reasoning perspective". Journal of Retailing and Consumer Services ,41, 239-247. [DOI:10.1016/j.jretconser.2018.01.002]
31. Sengupta, A. S., Balaji, M. S., Krishnan, B. C. (2015). "How customers cope with service failure? A study of brand reputation and customer satisfaction". Journal of Business Research, 68, 665-674. [DOI:10.1016/j.jbusres.2014.08.005]
32. Selnes, F. (1993). "An examination of the effect of product performance on brand reputation, satisfaction and loyalty". European Journal of Marketing, 27(9), 19-35. [DOI:10.1108/03090569310043179]
33. Siren, C. A., Kohtamäki,M., & Kuckertz, A, (2012). "Exploration and exploitation strategies,profit performance, and the mediating role of strategic learning: Escaping the exploitationtrap". Strategic Entrepreneurship Journal, 6(1), 18-41. [DOI:10.1002/sej.1126]
34. Srinivasan, S. S., Anderson, R., & Ponnavolu, K. (2002). Customer loyalty in e-commerce: An exploration of its antecedents and consequences. Journal of Retailing,(1),78,41-50. [DOI:10.1016/S0022-4359(01)00065-3]
35. Veloutsou, C. and Moutinho, L. (2009), "Brand Relationships Through Brand Reputation and Brand Tribalism", Journal of Business Research, 62( 3), 314-322. [DOI:10.1016/j.jbusres.2008.05.010]
36. Vraneševic, T., Stančec, R., (2003)." The effect of the brand on perceived quality of food products". Br. Food J. 115 (11), 811-825. [DOI:10.1108/00070700310511609]
37. Wetzels, M., Schroder, G.O., Oppen, V.C. (2009). "Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration", MIS Quarterly, 33 (1), 177-195. [DOI:10.2307/20650284]
38. Yan, Yan & Guan, JianCheng, (2018). "Social capital, exploitative and exploratory innovations: The mediating roles of ego-network dynamics," Technological Forecasting and Social Change, 126, 244-258 [DOI:10.1016/j.techfore.2017.09.004]
39. . Yadav, M. S., & Varadarajan, P. R. (2005)." Understanding product migration to the electronic marketplace: A conceptual framework". Journal of Retailing, 81(2), 125-140 [DOI:10.1016/j.jretai.2005.03.006]
40. Yen-Chun Chen, Po-ChienLi, Kenneth R.Evans. (2012). "Effects of interaction and entrepreneurial orientation on organizational performance: Insights into market driven and market driving". Industrial Marketing Management ,41 (6), 1019-1034. [DOI:10.1016/j.indmarman.2012.01.017]
41. Yuan, Ruizhi ; Liu, Martin J. ; Luo, Jun ; Yen, Dorothy A, (2016). "Reciprocal transfer of brand identity and image associations arising from higher education brand extensions", Journal of business research, 69, 3069-3076. [DOI:10.1016/j.jbusres.2016.01.022]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoddami S, Faryabi N. Investigating the effect of strategic orientations and the role of organizational ambidexterity on academic brand reputation. MEO. 2021; 10 (3) :105-129
URL: http://journalieaa.ir/article-1-239-fa.html

خدامی سهیلا، فاریابی نگار. بررسی اثر جهت گیری‌های استراتژیک و نقش تقویت کننده دوسوتوانی بر شهرت برند دانشگاهی. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1400; 10 (3) :129-105

URL: http://journalieaa.ir/article-1-239-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( 8-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4410