[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 3 - ( 8-1400 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 78-51 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر برنامه آموزش مجازی شبکه شاد برکارآمدی معلمان و ارتقای سطح یادگیری دانش آموزان
بی بی حلیفه دوجی، زهرا مقیمی*، وحید حاجیلو
دانشگاه آزاد اسلامی بندر گز
چکیده:   (1819 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر استفاده از برنامه آموزش مجازی شاد برکارآمدی معلمان و ارتقای یادگیری دانش آموزان صورت گرفت. تحقیق از لحاظ هدف کاربردی است و روش انجام پژوهش شبه آزمایشی با گروه گواه و آزمایش است. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهرستان گمیشان در سال تحصیلی 1399 به تعداد 1500 نفر و 95  نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهرستان گمیشان است. دانش آموزان و معلمان مورد مطالعه ابتدا بصورت نمونه گیری در دسترس و سپس به صورت تصادفی به دوگروه 30 نفره تقسیم و بعنوان نمونه در گروه های آزمایش و کنترل جایگذاری شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه استاندارد کارآمدی معلم گیبسون و دمبو (1984) و پرسشنامه استاندارد ارتقای یادگیری مک درموت و همکاران (1999) است و ابزار مداخله برنامه آموزش مجازی شبکه شاد است که توسط معلم پایه تحصیلی پنجم ابتدایی در شبکه شاد تدریس گردید. در پژوهش حاضر آلفای کرونباخ پرسشنامه گیبسون به میزان 82/0 برای کارآمدی تدریس فردی و 8/0 برای کارآمدی تدریس به‌دست آمد. همچنین آلفای کرونباخ پرسشنامه مک درموت به میزان  73/0 برای انگیزه شایستگی، 81/0 برای نگرش نسبت به یادگیری، 76/0 برای توجه- پشتکار، و 84/0 برای راهبرد-انعطاف پذیری به‌دست آمد. روایی پرسشنامه ها نیز با توجه به استاندارد بودن آنها مورد تایید اساتید و خبرگان امر قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss و تحلیل آماری کوواریانس نشان داد برنامه آموزش مجازی شاد بر کارآمدی معلمان و ارتقای سطح یادگیری دانش آموزان تاثیر مثبت و معناداری دارد بگونه ای که باعث بهبود 56 درصدی کارآمدی تدریس فردی، و بهبود 24 درصدی کارآمدی تدریس معلمان میگردد. همچنین این برنامه باعث بهبود 67 درصدی متغیر انگیزه شایستگی، بهبود 73 درصدی متغیر نگرش نسبت به یادگیری، بهبود 74 درصدی متغیر توجه - پشتکار و بهبود 91 درصدی متغیر راهبرد- انعطاف در دانش آموزان میگردد.
واژه‌های کلیدی: آموزش مجازی، شبکه شاد، کارآمدی معلمان، ارتقای یادگیری، دانش آموزان
متن کامل [PDF 2897 kb]   (647 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1400/2/13 | پذیرش: 1400/7/6 | انتشار: 1400/8/10
فهرست منابع
1. Badri, A. & Badri, G. (2017). Investigating the Impact of Virtual Networks on English Grammar Learning, Second National Conference on New Approaches in Education and Research, Mahmoudabad Technical and Vocational College, MahmoudAbad (In Persian).
2. Bayanfar, F. and Teymouri, H. (2020). Investigating the effect of cyberspace education on students' learning in the field of new mathematical topics, the first national conference on law, social sciences and humanities, psychology and counseling, Shirvan (In Persian).
3. Behzadi, N, Qaderpanah, M, Kamalifar, Z, Nemati Moghadam, A. (2013). Identifying complex concepts in teaching high school chemistry and presenting a suitable lesson plan for its teaching, Iranian Chemistry Education Conference, 8th volume, Semnan. (In Persian).
4. Behzadfar, M. (2015). The effect of educational technology on students' learning. The second conference on educational sciences, psychology and social and cultural injuries in Iran (In Persian).
5. Beyraghifard, A., Kargar, F., Salari, S., Kargar, M. (2020). Student Education Network (SHAD), Quarterly Journal of Applied Studies in Social Sciences and Sociology, Third year, No.3.
6. Boaler, J. (2015). Fluency without fear: Research evidence on the best ways to learn math facts. Youcubed.org.
7. Boud, D., Keogh, R., & Walker, D. (2013). Reflection: Turning experience into learning. Routledge. [DOI:10.4324/9781315059051]
8. Damla, K., & Fezile, O. (2017). Student opinions on mobile augmented reality application and developed content in science class. TEM Journal, 6(4), 660-670.
9. Dimah, Al-Fraihat, Mike, Joy, Ra'ed, Masa'deh. (2020). Evaluating E-learning systems success: An empirical study. Computers in Human Behavior. Volume 102, January. [DOI:10.1016/j.chb.2019.08.004]
10. El Fazazi, H., Samadi, A., Qbadou, M., Mansouri, K., & Elgarej, M. (2018). A Learning Style Identification Approach in Adaptive E-Learning System, In International Conference Europe Middle East & North Africa Information Systems and Technologies to Support Learning, pp.82-89. [DOI:10.1007/978-3-030-03577-8_10]
11. Emami Rizi, K. (2016).The effect of using virtual social networks on students' academic achievement. Journal of Educational Strategies in Medical Sciences. 9 (3): 206-213.(In Persian).
12. Fotaris, P., Pellas, N. (2017). A systematic review of Augmented Reality game-based applications in primary education. In Proceedings of the 11th Conference on Game-Based Learning, Austria.
13. Ghalayi, B., Kadivar, P., Sarami, G., Esfandiari, M. (2011). Evaluating teachers 'self-efficacy belief model as a determinant of their job satisfaction and students' academic achievement, Research in curriculum planning, Ninth year, second period, No.5, PP.95-107.
14. Hemmati, M., & Ghanbari, S. (2015). Investigating the Relationship between Quality of Work Life and Self-Efficacy of Elementary School Teachers in Hamadan, Quarterly Journal of Educational Leadership and Management, Department of Educational Sciences, Bu Ali Sina University, Hamadan, 9 (1).(In Persian).
15. Karban, Richard (2015-06-18). Plant Sensing and Communication. University of Chicago Press. ISBN 9780226264844. [DOI:10.7208/chicago/9780226264844.001.0001]
16. Kardan, A.M., & Arafi, A. (2016). An Introduction to Islamic Education - Volume One: Philosophy of Education. Tehran: Organization for the Study and Compilation of University Humanities Books (In Persian).
17. Larijani, Fardin and Saeedi, Fereydoun (2017). The relationship between academic achievement and Teachers' self-efficacy. Tehran: Azarin Mehr (In Persian).
18. Mahmodi, D., Ahghar, G., Fathi, L. (2020). Examining the learning styles of students to choose the most appropriate style, Journal of Educational Leadership and Management, No.54,PP.69-89.
19. Movahednasr, J., & Jalili, M. (2018). Investigating the Impact of Cyberspace on Students' Learning, Second International Conference on Innovation and Research in Educational Sciences, Management and Psychology, Tehran, Soroush Hekmat Center for Islamic Studies and Research. (In Persian).
20. Mohammadyari,Gh.,Shahidi,S.H.(2020). SHAD network, students' progress and learning, Journal of Psychological Studies and Educational Sciences, No.54, PP.1-31.
21. Shanshan Wan, ZH. Niu (2018). An E-learning Recommendation Approach Based on the Self- Organization of Learning Resource,Knowledge-Based Systems, DOI: 10.1016/j.knosys.2018.06.014. [DOI:10.1016/j.knosys.2018.06.014]
22. Shakeri, M., Hooshi Sadat, A. & Zarezadeh, Z. (2015). Collective efficiency; How Teachers 'Beliefs Influence Students' Learning: Yazd University Press. (In Persian).
23. Shabani, S., & Mahmoudi, M. (2019). Virtual training; Benefits and limitations; Opportunities and Challenges. Psychological Studies and Educational Sciences. 48: 45- 29. (In Persian).
24. Saffari, SH. (2015). Investigating the role of information technology in learning of female students in Tehran. Faculty of Psychology and Educational Sciences. (In Persian).
25. Shafie, S., Khosravi, O. (2020). Investigating the effect of teachers 'educational skills on improving students' learning, Journal of Contemporary Research in Science and Research, Second year, No.15.
26. Wolters, C. A., & Daugherty, S. G. (2007). Goal structures and teachers' sense of efficacy: their relation and association to teaching experience and academic level. Journal of Educational Psychology, 99, 181-193. [DOI:10.1037/0022-0663.99.1.181]
27. Williams Antony, E. Pence Harry. (2011). Smart Phones, a Powerful Tool in the Chemistry Classroom, American Chemical Society and Division of Chemical Education, 2011, 88, 683. [DOI:10.1021/ed200029p]
28. Willingham, D. T., Hughes, E. M., & Dobolyi, D. G. (2015). The scientific status of learning styles theories, Teaching of Psychology, 42(3): 266-271. [DOI:10.1177/0098628315589505]
29. Zamani, B.I., & Madani, S.A. (2011). Strategies to increase the efficiency and effectiveness of teachers in virtual education. Quarterly Journal of Strategies to Increase the Efficiency and Effectiveness of Teachers in Virtual Education. 6: 39- 50. (In Persian).
30. Zarabian, F. & Baqizadeh, M. (2017). Investigating the role of virtual social networks in students' lifelong learning. 9th International Conference on Psychology and Social Sciences. (In Persian).
31. Zarei, I.,Ghorbani, H.R. (2015).The effect of virtual social networks on students' English language learning. Quarterly Journal of Teaching and Learning Technology.1 (3): 23 - 36. (In Persian).
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davaji B B H, moghimi Z, hajilo V. The effect of Shad Network e-learning program on teachers' efficiency and students' learning Improvement. MEO. 2021; 10 (3) :51-78
URL: http://journalieaa.ir/article-1-273-fa.html

دوجی بی بی حلیفه، مقیمی زهرا، حاجیلو وحید. تاثیر برنامه آموزش مجازی شبکه شاد برکارآمدی معلمان و ارتقای سطح یادگیری دانش آموزان. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1400; 10 (3) :78-51

URL: http://journalieaa.ir/article-1-273-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( 8-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4410