[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 3 - ( 7-1401 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 134-103 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی اخلاق حرفه‎ای در نظام آموزش سلامت حوزه معاونت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی شمالغرب کشور
منیژه سلیمانی*، تقی زوار، اسدالله خدیوی، زرین دانشور هریس، بهنام طالبی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز،
چکیده:   (290 مشاهده)
پژوهش حاضر با رویکرد ترکیبی آمیخته اکتشافی متوالی کیفی و کمی در اخلاق حرفه‌ای نظام آموزش سلامت حوزه معاونت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی شمالغرب کشور انجام گرفت. در بخش کیفی تعداد 43 نفر از خبرگان شامل اساتید آموزش بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی شمالغرب کشور با روش نمونه گیری هدفمند و نمونه گیری نظری انتخاب شدند و داده‌های کیفی با استفاده از مصاحبه عمیق در زمینه موضوع تا مرحله اشباع گردآوری شد پس از جمع آوری داده‌ها و تعیین مفاهیم و مقوله‏ ها، اطلاعات در اختیار شرکت کنندگان کلیدی قرار گرفت و نظرخواهی شد و برای تایید روایی بیرونی مقایسه هایی با ادبیات موضوع انجام گرفت. کد گذاری های باز، کدگذاری محوری و تحلیل کدگذاری گزینشی انجام شد . پس از استخراج مولفه‌های نهایی پرسشنامه 60 سوالی بر اساس مبانی نظری و اطلاعات مصاحبه ها، تنظیم گردید. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 92/0 مورد تایید قرار گرفت. نمونه در بخش کمی بصورت تصادفی طبقه ای نسبتی از بین کلیه بهورزان خانه‌های بهداشت و کارشناسان آموزش سلامت حوزه معاونت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی شمالغرب به تعداد 473 نفر انتخاب شد. پس از توزیع پرسشنامه، دادههای استخراج شده با استفاده نرم افزارspss  و لیزرل تحلیل شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی و معادلات اندازه گیری برای هر یک از سازه ها بر اساس مقدار بارهای عاملی به دست آمده معنادار بوده و مقدار بارعاملی همه شاخص ها بزرگ تر از 3/0 بدست آمد . مدل اندازه گیری برازش یافته از نیکویی برازش مناسبی برخوردار بود و مورد تایید قرار گرفت. اعتبار الگو با تحلیل عاملی تاییدی و ضریب بالای آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت و در نهایت الگوی نهایی اخلاق حرفه ای در نظام آموزش سلامت حوزه معاونت بهداشت شمالغرب کشور با مولفه های وفاداری؛ مسئولیت پذیری؛ رقابت طلبی؛ صداقت؛ احترام به دیگران؛ احترام نسبت به ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی ؛ عدالت و انصاف ؛ همدلی با دیگران ؛ نقدپذیری؛ قاطعیت؛ اعتماد؛ همکاری بین بخشی ؛ رعایت نظم؛ نگرش مثبت و تعهد ارائه گردید. همچنین درجه اهمیت هر یک از مولفه‌های اخلاق حرفهای در نظام آموزش سلامت حوزه معاونت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی شمالغرب کشور تعیین گردید.
واژه‌های کلیدی: الگوی اخلاق حرفه‌ای، آموزش سلامت، معاونت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی
متن کامل [PDF 9199 kb]   (34 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش درسایر سازمان‌ها
دریافت: 1400/10/14 | پذیرش: 1401/4/5 | انتشار: 1401/8/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimani M, Zavvar T, Khadiv A, Daneshvar Heris Z, talebi B. Model of Professional Ethics in the Health Education System of the Vice Chancellor for Health of the Northwestern University of Medical Sciences. MEO 2022; 11 (3) :103-134
URL: http://journalieaa.ir/article-1-399-fa.html

سلیمانی منیژه، زوار تقی، خدیوی اسدالله، دانشور هریس زرین، طالبی بهنام. الگوی اخلاق حرفه‎ای در نظام آموزش سلامت حوزه معاونت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی شمالغرب کشور. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها 1401; 11 (3) :134-103

URL: http://journalieaa.ir/article-1-399-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( 7-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4509