پژوهش حاضر با رویکرد ترکیبی آمیخته اکتشافی متوالی کیفی و کمی در اخلاق حرفهای نظام آموزش سلامت حوزه معاونت بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی شمالغرب کشور انجام گرفت. در بخش کیفی تعداد 43 نفر از خبرگان شامل اساتید آموزش بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی شمالغرب کشور با روش نمونه گیری هدفمند و نمونه گیری نظری انتخاب شدند و دادههای کیفی با استفاده از مصاحبه عمیق در زمینه موضوع تا مرحله اشباع گردآوری شد پس از جمع آوری دادهها و تعیین مفاهیم و مقوله ها، اطلاعات در اختیار شرکت کنندگان کلیدی قرار گرفت و نظرخواهی شد و برای تایید روایی بیرونی مقایسه هایی با ادبیات موضوع انجام گرفت. کد گذاری های باز، کدگذاری محوری و تحلیل کدگذاری گزینشی انجام شد . پس از استخراج مولفههای نهایی پرسشنامه 60 سوالی بر اساس مبانی نظری و اطلاعات مصاحبه ها، تنظیم گردید. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 92/0 مورد تایید قرار گرفت. نمونه در بخش کمی بصورت تصادفی طبقه ای نسبتی از بین کلیه بهورزان خانههای بهداشت و کارشناسان آموزش سلامت حوزه معاونت بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی شمالغرب به تعداد 473 نفر انتخاب شد. پس از توزیع پرسشنامه، دادههای استخراج شده با استفاده نرم افزارspss و لیزرل تحلیل شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی و معادلات اندازه گیری برای هر یک از سازه ها بر اساس مقدار بارهای عاملی به دست آمده معنادار بوده و مقدار بارعاملی همه شاخص ها بزرگ تر از 3/0 بدست آمد . مدل اندازه گیری برازش یافته از نیکویی برازش مناسبی برخوردار بود و مورد تایید قرار گرفت. اعتبار الگو با تحلیل عاملی تاییدی و ضریب بالای آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت و در نهایت الگوی نهایی اخلاق حرفه ای در نظام آموزش سلامت حوزه معاونت بهداشت شمالغرب کشور با مولفه های وفاداری؛ مسئولیت پذیری؛ رقابت طلبی؛ صداقت؛ احترام به دیگران؛ احترام نسبت به ارزشها و هنجارهای اجتماعی ؛ عدالت و انصاف ؛ همدلی با دیگران ؛ نقدپذیری؛ قاطعیت؛ اعتماد؛ همکاری بین بخشی ؛ رعایت نظم؛ نگرش مثبت و تعهد ارائه گردید. همچنین درجه اهمیت هر یک از مولفههای اخلاق حرفهای در نظام آموزش سلامت حوزه معاونت بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی شمالغرب کشور تعیین گردید.
Soleimani M, Zavvar T, Khadiv A, Daneshvar Heris Z, talebi B. Model of Professional Ethics in the Health Education System of the Vice Chancellor for Health of the Northwestern University of Medical Sciences. MEO 2022; 11 (3) :103-134 URL: http://journalieaa.ir/article-1-399-fa.html
سلیمانی منیژه، زوار تقی، خدیوی اسدالله، دانشور هریس زرین، طالبی بهنام. الگوی اخلاق حرفهای در نظام آموزش سلامت حوزه معاونت بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی شمالغرب کشور. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1401; 11 (3) :103-134