پژوهش حاضر باهدف ارزیابی شاخصهای تعیین کننده دسترسی برابر به فرصتهای آموزش عالی سلامت و ارائه مدل کاهش نابرابری در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام گرفت. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی ـ تحلیلی است. شیوه جمعآوری آمار و دادهها به صورت اسنادی و پیمایشی بوده است. جامعه آماری در دو بخش شامل اسناد و آمار 7 دانشکده دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و دانشجویان دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بوده است. در بخش اسنادی از روش نمونهگیری سرشماری و در بخش توصیفی از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای نسبی استفاده شده است. در تجزیه وتحلیل دادهها از مدلهای تاپسیس، تحلیل مسیر و شبکههای عصبی استفاده شد.بررسی رتبهبندی دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با استفاده از فن وزندهی آنتروپی و تاپسیس نشان میدهد که ازنظر برخورداری از شاخصهای تحقیق بین دانشکدهها نابرابری وجود دارد. تحلیل خوشهای و تقسیمبندی مناطق به سه سطح؛ برخوردار، نیمه برخوردار و کمتربرخوردار نشان میدهد که میان دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تفاوت وجود دارد. همچنین نتایج شبکههای عصبی نشان میدهد که شاخص زمینهای و دروندادی بیشترین و شاخص بروندادی کمترین تأثیر مستقیم بر نابرابری دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را دارند.
marmarian G, hasani M, mohajeran B. Analysis and evaluation of indicators determining equal access to higher health education opportunities and presenting a model for reducing inequality in Kermanshah University of Medical Sciences. MEO 2022; 11 (3) :81-102 URL: http://journalieaa.ir/article-1-416-fa.html
مرمریان غلامرضا، حسنی محمد، مهاجران بهناز. تحلیل و ارزیابی شاخصهای تعیین کننده دسترسی برابر به فرصتهای آموزش عالی سلامت و ارائه مدل کاهش نابرابری در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1401; 11 (3) :81-102