یکی از عوامل مهم در توسعه حرفهای معلمان ایجاد اجتماعات یادگیری حرفهای در مدارس میباشد که نقش مهم مدیران مدارس در رهبری اجتماعات یادگیری حرفهای بر کسی پوشیده نیست. بنابراین توانمند سازی مدیران و رفع چالشها در این زمینه نقش بسیار مهمی میتواند در جهت پیشرفت و توسعه شایستگیهای معلمان و پیشرفت دانش آموزان داشته باشد. هدف این پژوهش تبیین مدلعلی چالشهای رهبری اجتماعات یادگیری حرفهای مدارس متوسطه میباشد. نوع پژوهش کاربردی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل دادهها کمی– توصیفی است. جامعه آماری پژوهش مدیران مدارس متوسطه شهر ارومیه 451 نفر بود که 210 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب گردید. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته درباره چالشهای رهبری جوامع یادگیری حرفهای بود که در چهار بخش: چالشهای فردی، چالشهای گروهی، چالشهای سازمانی و چالشهای بیرونی مورد ارزیابی قرار گرفت که روایی محتوایی توسط متخصصان وتحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت. پایایی آن توسط آلفای کرونباخ 88/0محاسبه و تایید گردید. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از طریق مدل سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SMART PLS18 انجام گردید. نتایج تحلیل مدل سازی چالشهای رهبری جامعه یادگیری حرفهای نشان داد که مدل رهبری اجتماعات یادگیری حرفهای اعتبار و برازش مناسب دارد.
Hobbi Ghratapeh S, Hassani M, Ghalavandi H, Ghasemzadeh Alishahi A. Explaining the Causal Model of Leadership Challenges of professional Learning Communities at high Schools in Urmia. MEO 2022; 11 (4) : 5 URL: http://journalieaa.ir/article-1-419-fa.html
حبی قراتپه سکینه، حسنی محمد، قلاوندی حسن، قاسم زاده علیشاهی ابوالفضل. تبیین مدل علی چالش های رهبری اجتماعات یادگیری حرفه ای مدارس متوسطه شهر ارومیه. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1401; 11 (4) :87-107