در عصر تسریع تغییرات و تحولات فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقش بیبدیل آموزش الکترونیکی در توسعه آموزش و مدیریت آموزشی بر هیچکس پوشیده نیست. تدریس در فضای مجازی و در شرایط کرونا دارای چالشهای بسیاری است. شناخت این چالشها موجب کاهش مشکلات آموزش و تدریس می شود. بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی بازنمایی روایت مدیران مدارس از چالش های آموزش الکترونیکی در دوران پاندمی ویروس کرونا می باشد. این مطالعه مبتنی بر رویکردی کیفی و به روش روایت نگاری، با 18 مشارکتکننده از میان مدیران و معلمان سطح شهر سنندج که در دو سال اخیر حداقل یک سال تجربه مدیریت را در دوران پاندمی کروناداشتند به روش نمونه گیری هدفمند ملاک محورصورت پذیرفت. به منظور جمع آوریداده ها از یک پروتکل مصاحبه محقق ساختهی 7 سؤالی به شیوۀ نیمه ساختاریافته استفاده شد. بدین منظور پژوهشگران با پیروی دقیق از مراحل تحلیل روایت و کسب اطلاعات دقیق موازی، انتقال (اعتبار بیرونی) پژوهش نیز تا حد امکان تأمین کردند. به جهت افزایش پایایی ابزار پژوهش از اعتباریابی یا بازبینی توسط مصاحبه شوندگان استفاده شدپس از مصاحبه،داده ها در فرآیند کدگذاری به شکل استقرایی و بر اساس تحلیل مضمونی با استفاده از نرم افزار Nvivo10دسته بندی ومورد تحلیل قرار گرفتند.نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین چالشهای آموزش الکترونیکی در 9 مولفهی اصلی شامل ضعف نظارت صحیح بر فرایند آموزش و یادگیری،کاهش کیفیت آموزش و یادگیری، عدم تعامل اجتماعی مطلوب، چالشها و مشکلات والدین، چالشهای تولید محتوا، ناتوانی و ناآگاهی معلمان در برخورد با فناوری، مشکلات جسمی و روحی دانش آموزان، چالشها و تنشهای اجتماعی، مشکلات جسمی و روحی دانش آموزان، ضعف وجود زیرساختهای مطلوب خلاصه میشوند.با شناسایی این چالشها و ارائه راهکارهایمناسب،زمینه موفقیت هر چه بیشتر این مدارس فراهم میگردد.
Barkhoda J, Ezzatpour S. Representing the narrative of school principals about the challenges of e-learning Corona pandemic period. MEO 2022; 11 (4) : 2 URL: http://journalieaa.ir/article-1-433-fa.html
بارخدا سید جمال، عزت پور سیما. بازنمایی روایت مدیران مدارس از چالش های آموزش الکترونیکی در دوران پاندمی ویروس کرونا. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1401; 11 (4) :13-47