استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده: (2251 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش تبیین مدل اثرگذاری صلاحیت فنی مدیران مدارس بر یادگیری سازمانی و رفتار نوآورانه کارکنان بود.مطالعه حاضر از نظر هدف جز تحقیقات کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها جز تحقیقات توصیفی میباشد. این پژوهش در مدارس ابتدایی و متوسطه غیرانتفاعی شهر بیرجند در قلمرو زمانی تابستان و پاییز سال 1400 انجام گرفته است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد وانمینح و همکاران (2017) برای متغیرهای صلاحیت فنی مدیران و رفتار نوآورانه کارکنان و پرسشنامه استاندارد جیمنز- جیمنز و سانزوال (2011) برای متغیر یادگیری سازمانی با طیف پنج گزینهای لیکرت استفاده شد. روایی ابزار از طریق نظر متخصصان و تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت و با توجه به ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده برای پرسشنامه صلاحیت فنی مدیران به مقدار 0/725، برای رفتار نوآورانه کارکنان 0/73، یادگیری سازمانی 757/0 و برای کل پرسشنامه به مقدار 0/821، پایایی ابزار نیز تأیید شد. دادههای گردآوری شده با نرمافزار SPSS و AMOS و با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و آزمون یو من ویتنیتحلیل گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد صلاحیت فنی مدیران بر رفتار نوآورانه کارکنان و یادگیری سازمانی تاثیر معناداری دارد؛ یادگیری سازمانی تاثیر معناداری بر رفتار نوآورانه دارد و همچنین در رابطه بین صلاحیت فنی مدیران و رفتارنوآورانه کارکنان نقش میانجی دارد. با بررسی و مقایسه مشخص شد رفتار نوآورانه کارکنان و یادگیری سازمانی تفاوت معناداری در مدارس ابتدایی غیرانتفاعی و مدارس متوسطه غیرانتفاعی دارد، به طوریکه یادگیری سازمان در مدارس متوسطه غیرانتفاعی در سطح بالاتری نسبت به مدارس ابتدایی، و رفتار نوآورنه کارکنان در مدارس ابتدایی غیرانتفاعی در سطح بالاتری نسبت به مدارس متوسطه قرار داشت.بنابراین بر اساس یافتههای پژوهش، میتوان بیان کرد که برای تقویت رفتارهای نوآورانه کارکنان مدارس که در عصر کنونی بسیار هم ضروری است، بایسته است تا سیاستگذاران آموزش و پرورش در راستای توسعه صلاحیت فنی مدیران و به تبع آن بهبود یادگیری سازمانی گام بردارند.
Rashidi M, rahimzadegan M, Hamidi Binabaj M. Explain the model of the effect of technical competence of school principals on organizational learning and innovative behavior of employees (Case study: non-profit schools in Birjand). MEO 2022; 11 (3) :153-177 URL: http://journalieaa.ir/article-1-440-fa.html
رشیدی مهدی، رحیم زادگان مریم، حمیدی بیناباج مژگان. تبیین مدل اثرگذاری صلاحیت فنی مدیران مدارس بر یادگیری سازمانی و رفتار نوآورانه کارکنان (مورد مطالعه: مدارس غیرانتفاعی شهر بیرجند). نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1401; 11 (3) :153-177