[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 3 - ( 7-1401 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 79-59 برگشت به فهرست نسخه ها
آسیب شناسی فرایند اجرای طرح درس پژوهی در مدارس ابتدایی: ارائه چارچوبی برای غلبه بر چالش های آن
محسن ایزان* ، افسانه احمدی علی آبادی ، مصطفی قادری ، ناصر شیربگی
دانشگاه کردستان
چکیده:   (1525 مشاهده)
چکیده
پژوهش حاضر باهدف آسیب شناسی فرایند اجرای طرح درس پژوهی در مدارس ابتدایی و ارایه چارچوبی برای غلبه بر چالش های آن انجام گرفت. این پژوهش به شیوه کیفی و با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. مشارکت کنندگان بالقوه شامل مدیران و معلمان مدارس آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، 12 نفر از مدیران مدارس و 18 نفر از آموزگارانی که سابقه شرکت در طرح را داشته اند انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از یک پروتکل مصاحبه نیمه ساختمند جمع‌آوری گردید. محاسبه اﻋﺘﺒﺎر و روایﯽ داده‌ها با استفاده از دو روش ﺑﺎزﺑﯿﻨﯽ مشارکت‌کنندگان و ﻣﺮور ﺧﺒﺮﮔﺎن ﻏﯿـﺮ شرکت‌کننده در ﭘﮋوﻫﺶ انجام گرفت. داده‌ها پس از پیاده سازی به شکل استقرایی و با شیوه ی کدگذاری نظری ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﺪﻧﺪ. یافته‌های به‌دست‌آمده از مصاحبه مدیران و معلمان در5 مقوله 1) اشتراک گذاری دانش و تجربه معلمان 2) فرهنگ یادگیری تیمی و گروهی 3) فرهنگ تفکر و پژوهش 4) توسعه دانش حرفه ای معلمان 5) اصلاح روش آموزش و بهبود یادگیری دانش آموزان دسته‌بندی شد. از چالش‌ها و مشکلات تجربه‌شده مدیران و معلمان 5 مقوله محوری 1) فضای روانی و محیطی حاکم بر افراد 2) تصنعی بودن تدریس 3) انگیزه بیرونی تا درونی 4) مشارکت نابرابر اعضاء در فرایند اجرای طرح 5) دانش و مهارت ناکافی نسبت به طرح استخراج گردید. همچنین در پایان چارچوب مفهومی تعامل چالش ها و راهکارهای اجرای موثرتر درس پژوهی در مدارس ابتدایی ارائه گردید.
واژه‌های کلیدی: طرح درس پژوهی، تجربیات و چالش ها، مدیران، معلمان، ارائه چارچوب مفهومی، مقطع ابتدایی
متن کامل [PDF 6200 kb]   (487 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1400/10/29 | پذیرش: 1401/3/25 | انتشار: 1401/8/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Izan M, Ahmadi Ali ABadi A, Ghaderi M, Shirbagi N. Pathology of lesson study implementation process in primary schools: providing a framework for overcoming its challenges. MEO 2022; 11 (3) :59-79
URL: http://journalieaa.ir/article-1-442-fa.html

ایزان محسن، احمدی علی آبادی افسانه، قادری مصطفی، شیربگی ناصر. آسیب شناسی فرایند اجرای طرح درس پژوهی در مدارس ابتدایی: ارائه چارچوبی برای غلبه بر چالش های آن. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1401; 11 (3) :59-79

URL: http://journalieaa.ir/article-1-442-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( 7-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645