این پژوهش با هدف مدیریت و اجرای مدلی مؤثر (MEM) برای آموزش/یادگیری اخلاق حرفهای و بهبود تاب آوری شغلی صورت گرفت.این مطالعه شبه تجربی در کارگاه اخلاق حرفه ای به منظور مقایسه و اندازه گیری اثرات MEM بر آموزش/یادگیری بر اساس: استفاده از MEM در گروه تجربی A، آموزش مبتنی بر فراخواندگی MEM در رفتار اخلاقی حرفه ای معلمان در گروه تجربی B و آموزش سنتی در گروه کنترل C انجام شد.جامعه آماری این پژوهش همه دانشجویان فرماندهی پلیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کردستان بودند که از آن میان سه کلاس 25 دانشجو به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های میدانی از پرسشنامه اخلاق حرفه ای کادوزر (2002) و پرسشنامه تابآوری کانر-دیویدسون (2003) استفاده شد.نتایج حاصل از تحلیل کواریانس به وسیله نرم افزارSPSS23 اثربخشی قابل توجه الگوی آموزش/یادگیری به شیوۀ مدیریتمؤثر یادگیری را به لحاظ آماری معنادار در ارتقای اخلاق حرفهای و تابآوری شغلی کارکنان در مقایسه با الگوهای آموزشی سنتی نشان داد. الگوسازی رفتاری نوآورانه مدرس در اجرای الگو نیز، زمینه یادگیری سازنده فراگیران از طریق درگیری ذهنی با مفاهیم و تجربه رفتاری آن مفاهیم را پدیدار نمود. کارآمدی الگو با توجه به نهادینه سازی الگوی رفتاری در فرآیند اجرای آن به عنوان روش آموزشی نوآورانه مورد بحث و در نتیجه کاربرد الگوی آموزشی مذکور را مدلل نمود. بهرهگیری از این نوع الگوی تدریس مدیریت آموزش آمیخته با الگوسازی رفتاری مدرس جهت بکارگیری ظرفیتهای خلاق فراگیران در یادگیری عمیق و پایدار توصیه گردید.
Hashemzadeh Aghdam N, Behrangi M R. Managing an Effective Model (MEM) of teaching and learning on student’s professional ethics and job resilience of NAJA Staff in Kurdistan Provincial Police University of Applied Sciences. MEO 2022; 11 (4) :135-156 URL: http://journalieaa.ir/article-1-448-fa.html
هاشم زاده اقدم نادر، بهرنگی محمد رضا. مدیریت الگوی مؤثر آموزش و یادگیری بر اخلاق حرفه ای و تاب آوری شغلی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی فرماندهی انتظامی استان کردستان. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها 1401; 11 (4) :156-135