[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 3 - ( 7-1401 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 259-225 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه و اعتبارسنجی الگوی ارتقاء ساختار مدارس متوسطه به روش آمیخته
سید محمود طباطبایی، نادر سلیمانی*، حمید شفیع زاده
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران
چکیده:   (225 مشاهده)
 هدف این پژوهش ارائه و اعتبار سنجی الگوی ارتقاء ساختار مدارس متوسطه  به روش آمیخته بوده است. این مطالعه به روش آمیخته(طرح اکتشافی) انجام شد. روش تحقیق در بخش کیفی نظریه داده بنیاد و در بخش کمی پیمایشی بود. داده های کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته  با 12 نفر (نمونه هدفمند ) از مدیران ،معلمان و استادان حوزه مدیریت آموزشی  حاصل شد.. همچنین به منظور جمع آوری داده ها در بخش کیفی از مطالعه کلیه اسناد و مدارک موجود داخلی و خارجی مرتبط با موضوع پژوهش و از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. برای اعتباریابی داده‌ها از معیارهای اعتبارپذیری و اعتمادپذیری استفاده شد. اعتبار مصاحبه با استفاده از معیارهای چهارگانه گابا و لینکلن(1994)و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون کرونباخ 92 ./تائید گردید. برای تحلیل داده های کیفی به روش کدگذاری باز،کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی و انتخاب و تعیین مقوله پدیده محوری صورت گرفت. برای گرداوری داده های کمی از پرسشنامه محقق ساخته (مبتنی بر یافته های کیفی) بهره گرفته شده است. جامعه آماری در بخش کمی کلیه مدیران مدارس شهر کرج به تعداد1900نفر در سال تحصیلی1397-98 بودند که با استفاده از جدول انتخاب نمونه مورگان تعداد 320 نفر نمونه از  مدیران مدارس به شیوه  نمونه گیری در دسترس  انتخاب شدند.جهت اعتباریابی پرسشنامه محقق ساخته از نظر متخصصان واساتید استفاده شد که اکثر متخصصان، اعتبار آن را تأیید کردند و برای تأیید قابلیت اعتماد پرسشنامه از روش انجام آزمون پایلوت و محاسبه آلفای کرونباخ با نرم افزار SPSS استفاده گردید؛ بر این اساس، آلفای کرونباخ برابر با 803 /0 محاسبه گردید که نشان از تأیید قابلیت اعتماد پرسشنامه محقق ساخته دارد. پرسشنامه محقق ساخته شامل سوالاتی بود که به مفاهیم طبقه بندی شده در بخش کیفی اشاره داشتند.  
در بررسی تحلیل کیفی الگوی ارتقای ساختار مدارس متوسطه، مولفه‌های شرایط علّی الگوی ارتقای ساختار مدارس متوسطه شامل قابلیتهای فردی و شرایط سازمانی ومولفه‌های عوامل مداخله گر شامل سه مقوله سیستم سیاسی، روابط قدرت و نظام باورهاو مولفه‌های شرایط زمینه ای شامل فرهنگ سازمانی وجو سازمانی بود.استراتژی یا راهکارهای ارائه  الگوی ارتقای ساختار مدارس متوسطه شامل دو راهبرد برنامه ریزی و تحول و توسعه بود.از پیامدهای الگوی ارائه شده می توان به  بهره و به ساختار پویا وتوانا و همچنین سبک رهبری اثربخش و کار آمد اشاره کرد. نتایج این پژوهش نشان داد که ساختار مطلوب در مدارس به اثر بخشی و کیفیت بخشی فرایندهای آموزشی و تسهیل در امور اداری و فرهنگی  کمک نموده و  مدارس را قادر می سازد تا با تغییرات محیطی و عوامل مداخله گر درون سازمانی منطبق شود. همچنین باعث رفع موانع و مشکلات ناشی از ساختارهای معیوب شده و از این طریق باعث ارتقائ کارایی ،اثربخشی و بهره وری در مدارس شوند.
واژه‌های کلیدی: ارتقا ساختار، داده بنیاد، مدارس متوسطه، روش آمیخته.
متن کامل [PDF 10478 kb]   (71 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1400/12/15 | پذیرش: 1401/6/6 | انتشار: 1401/8/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Solimani, Soleimani N, shafizadeh A. Presenting and validating the model of improving the structure of secondary schools in a mixed method. MEO 2022; 11 (3) :225-259
URL: http://journalieaa.ir/article-1-451-fa.html

طباطبایی سید محمود، سلیمانی نادر، شفیع زاده حمید. ارائه و اعتبارسنجی الگوی ارتقاء ساختار مدارس متوسطه به روش آمیخته. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها 1401; 11 (3) :259-225

URL: http://journalieaa.ir/article-1-451-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( 7-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4509