پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش اعتماد در رابطه رهبری یادگیریمحور با یادگیری حرفهای معلمان انجام گرفت. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی (مدلیابی معادلات ساختاری) بود. نمونهای متشکل از 238 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهر کرمان با روش نمونهگیری خوشهای بر حسب ناحیه انتخاب شد. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه رهبری یادگیریمحور، پرسشنامه اعتماد معلمان و پرسشنامه یادگیری حرفهای معلمان استفاده گردید. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 96/0، 92/0 و 94/0 محاسبه شد و روایی سازه آنها از طریق تحلیل عاملی تاییدی تایید شد. برای تحلیل دادهها از نرم افزارهای SPSS 20 و AMOS 22 استفاده شد. آزمون فرضیهها نشان داد که رابطه رهبری یادگیریمحور با اعتماد معلمان، رابطه رهبری یادگیریمحور با یادگیری حرفهای معلمان و رابطه اعتماد معلمان با یادگیری حرفهای آنان مثبت و معنیدار است. نتایج مربوط به مولفههای اعتماد معلمان بیانگر این بود که رهبری یادگیریمحور با اعتماد حسابگرانه، اعتماد خویشاوندی و اعتماد وفادارانه رابطه مثبت و معنیدار دارد، اما فقط رابطه اعتماد خویشاوندی با یادگیری حرفهای معلمان مثبت و معنیدار بود. اعتماد معلمان در رابطه بین رهبری یادگیریمحور و یادگیری حرفهای معلمان نقش میانجی دارد و از سه مولفه اعتماد معلمان تنها نقش میانجی اعتماد خویشاوندی مورد تائید قرار گرفت. سرانجام، نتیجهگیری شد که مدیران مدارس به عنوان رهبران یادگیری از طریق ایجاد اعتماد در معلمان میتوانند نقش موثرتری در یادگیری حرفهای معلمان داشته باشند.
Ebrahimi E, Motahhari-Nejad H, Azari H. Explaining the Role of Trust in the Relationship of Learning-Centered Leadership with Teachers' Professional Learning. MEO 2023; 12 (1) :99-121 URL: http://journalieaa.ir/article-1-484-fa.html
ابراهیمی الهام، مطهری نژاد حسین، آذری همایون. تبیین نقش اعتماد در رابطه رهبری یادگیریمحور با یادگیری حرفهای معلمان. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (1) :99-121