استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.
چکیده: (213 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تبیین و طراحی مدل صلاحیتهای مربیگری مدیران مدارس است. چارچوباصلیپژوهشکیفیاستوجهتجمعآوری دادههاازابزارمصاحبهنیمهساختاریافتهاستفاده شد. روشپژوهشبهلحاظماهیتداده، رویکردیکیفی و نوع تحلیل مضمون(تم) استوبهلحاظهدفازنوعکاربردی است. مشارکتکنندگانپژوهشرااساتیدومتخصصانمدیریتومدیرانوخبرگاننظام آموزش و پرورشپسازاشباعنظریبهتعداد 13 نفرتشکیلدادکهبهصورتنمونهگیریهدفمندانتخاب شدند. تجزیهوتحلیلاطلاعاتبا استفادهازفنتحلیل مضمونوبااستفادهازنرمافزارMAXQDA انجام شد. صحتواعتباردادهها با استفاده ازمعیارهایاعتبارواعتمادپذیریدرمراحلپژوهش مورد تایید قرار گرفت و برایبررسیرواییدادههابامراجعهمجددبهمصاحبهشوندگانوبرایپایایی کارنیزازهمکاریدوکدگذارو میزانتوافقبینایندورتبهدهندهوشاخصکاپایکوهناستفادهشد که مقدارشاخصکاپا811/0 نشان از توافق بین دو رتبهدهنده داشت. نتایج حاکی از شناسایی صلاحیتهای دانشی مربیگری، صلاحیتهای مدیریتی و رهبری مربیگری و صلاحیتهای رفتاری مربیگری، چهار نوع پیشایند مربیگری شامل الزامات نگرشی، الزامات ساختاری، الزامات شناختی و الزامات مربوط به متربی و نهایتا شاخصهای عملکرد موفق مربیگری در سه شاخصه اثربخشی مربیگری برای مربی، برای متربی و برای سازمان بود. یکیازمهمتریننیازهای پژوهشیدراینزمینه،صلاحیتوشایستگیمربیان، درقالبالگوییکاربردیوقابلارزیابیاست. پیشنهاد میشود مدل حاضز، به عنوان الگویی برای صلاحیتهای مربیگری مدیران مدارس استفاده شود.
novdehi H, Mohammadi Hoseini S A, Badri M. Designing and compiling the model of coaching qualifications for school principals. MEO 2023; 12 (1) :145-170 URL: http://journalieaa.ir/article-1-502-fa.html
نودهی حسن، محمدی حسینی سید احمد، بدری مرتضی. طراحی و تدوین الگوی صلاحیتهای مربیگری مدیران مدارس. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (1) :145-170