[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 1 - ( 1-1402 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 170-145 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و تدوین الگوی صلاحیت‌های مربیگری مدیران مدارس
حسن نودهی* ، سید احمد محمدی حسینی ، مرتضی بدری
استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.
چکیده:   (1043 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تبیین و طراحی مدل صلاحیت­های مربیگری مدیران مدارس است. چارچوب اصلی پژوهش کیفی است و جهت جمع­آوری داده­ها از ابزار مصاحبه نیمه­ساختاریافته استفاده شد. روش پژوهش به لحاظ ماهیت داده، رویکردی کیفی و نوع تحلیل مضمون(تم) است و به لحاظ هدف از نوع کاربردی است. مشارکت­کنندگان پژوهش را اساتید و متخصصان مدیریت و مدیران و خبرگان نظام آموزش و پرورش پس از اشباع نظری به تعداد 13 نفر تشکیل داد که به­صورت نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. تجزیه وتحلیل اطلاعات با استفاده از فن تحلیل مضمون و با استفاده از نرم افزارMAXQDA انجام شد.  صحت و اعتبار داده­ها با استفاده از معیارهای اعتبار و اعتمادپذیری در مراحل پژوهش مورد تایید قرار گرفت و برای بررسی روایی داده­ها با مراجعه مجدد به مصاحبه شوندگان و برای پایایی کار نیز از همکاری دو کدگذار و میزان توافق بین این دو رتبه­دهنده و شاخص کاپای کوهن استفاده شد که مقدار شاخص کاپا 811/0 نشان از توافق بین دو رتبه­دهنده داشت. نتایج حاکی از شناسایی صلاحیت­های دانشی مربیگری،  صلاحیت­های مدیریتی و رهبری مربیگری و صلاحیت­های رفتاری مربیگری، چهار نوع پیشایند مربیگری شامل الزامات نگرشی، الزامات ساختاری، الزامات شناختی و الزامات مربوط به متربی و نهایتا شاخص­های عملکرد موفق مربیگری در سه شاخصه اثربخشی مربیگری برای مربی، برای متربی و برای سازمان بود. یکی از مهمترین نیازهای پژوهشی در این زمینه، صلاحیت و شایستگی مربیان، درقالب الگویی کاربردی و قابل ارزیابی است. پیشنهاد می­شود مدل حاضز، به عنوان الگویی برای صلاحیت­های مربیگری مدیران مدارس استفاده شود.

 
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: مربیگری، صلاحیت‌های مربیگری، الزامات مربیگری، شاخص‌های عملکرد موفق مربیگری
متن کامل [PDF 1893 kb]   (332 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1401/6/2 | پذیرش: 1401/11/18 | انتشار: 1402/2/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

novdehi H, Mohammadi Hoseini S A, Badri M. Designing and compiling the model of coaching qualifications for school principals. MEO 2023; 12 (1) : 6
URL: http://journalieaa.ir/article-1-502-fa.html

نودهی حسن، محمدی حسینی سید احمد، بدری مرتضی. طراحی و تدوین الگوی صلاحیت‌های مربیگری مدیران مدارس. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (1) :145-170

URL: http://journalieaa.ir/article-1-502-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( 1-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4652