[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 1 - ( 1-1402 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 97-75 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی پیشایند‌ها و پیامد‌های رهبری عاطفی مدیران (مطالعه موردی: مدارس دوره دوم متوسطه استان آذربایجان غربی)
جعفر صادق بدری قره قشلاقی* ، بهناز مهاجران ، محمد حسنی
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (1602 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی پیشایندها و پیامدهای رهبری عاطفی در بین مدیران مدارس انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف و ماهیت، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده­ها، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدل­یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران مدارس پسرانه دولتی دوره دوم متوسطه استان آذربایجان غربی به تعداد 190 نفر تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای، تعداد 123 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه­های استاندارد همدلی عاطفی، خودمدیریتی عاطفی، رهبری معنوی، تقویت نگرش، شادمانی سازمانی و رهبری عاطفی استفاده شد. روایی پرسشنامه­ها از طرق نظر متخصصان و تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت و پایایی نیز با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 86/0، 86/0،86/0، 86/0، 85/0 و 85/0 برآورد شد. روش تجزیه­و­تحلیل داده­ها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گرفت که از طریق نرم­افزارهایSPSS  نسخه 25 و SMART-PLS نسخه3 اجرا شد. نتایج بیانگر این است که همدلی عاطفی، خود­مدیریتی عاطفی و رهبری معنوی بر رهبری عاطفی اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین رهبری عاطفی بر تقویت نگرش معلمان و شادمانی سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد و موجب بهبود و ارتقای آن­ها در سازمان می­شود. با توجه به نتایج به­دست آمده می­توان گفت که هر گونه افزایش در متغیرهای همدلی عاطفی، خود­مدیریتی عاطفی و رهبری معنوی همراه با افزایش در متغیر رهبری عاطفی و هر گونه افزایش در متغیر رهبری عاطفی همراه با افزایش در تقویت نگرش معلمان و شادمانی سازمانی همراه خواهد بود. بنابراین توجه به متغیرهای فوق در بین مدیران مدارس ضروری به نظر می­رسد.
 
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: رهبری عاطفی، همدلی عاطفی، خود‌مدیریتی عاطفی، شادمانی سازمانی، مدیران مدارس.
متن کامل [PDF 1405 kb]   (426 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1401/5/17 | پذیرش: 1401/9/27 | انتشار: 1402/2/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Badri gharehgeshlaghi J S, Mohajeran B, Hasani M. Investigating the Antecedents and Consequences of Emotional Leadership of Managers (Case Study: Secondary Schools of West Azerbaijan Province). MEO 2023; 12 (1) : 3
URL: http://journalieaa.ir/article-1-506-fa.html

بدری قره قشلاقی جعفر صادق، مهاجران بهناز، حسنی محمد. بررسی پیشایند‌ها و پیامد‌های رهبری عاطفی مدیران (مطالعه موردی: مدارس دوره دوم متوسطه استان آذربایجان غربی). نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (1) :75-97

URL: http://journalieaa.ir/article-1-506-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( 1-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660