گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده: (1602 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی پیشایندها و پیامدهای رهبری عاطفی در بین مدیران مدارس انجام شده است.این پژوهش از نظر هدف و ماهیت، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگیمبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران مدارس پسرانه دولتی دوره دوم متوسطه استان آذربایجان غربی به تعداد 190 نفر تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، تعداد 123 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای استاندارد همدلی عاطفی، خودمدیریتی عاطفی، رهبری معنوی، تقویت نگرش، شادمانی سازمانی و رهبری عاطفیاستفاده شد. روایی پرسشنامهها از طرق نظر متخصصان و تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت و پایایی نیز با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 86/0، 86/0،86/0، 86/0، 85/0 و 85/0 برآورد شد. روش تجزیهوتحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گرفت که از طریق نرمافزارهایSPSS نسخه 25 و SMART-PLS نسخه3 اجرا شد. نتایج بیانگر این است که همدلی عاطفی، خودمدیریتی عاطفی و رهبری معنوی بر رهبری عاطفی اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین رهبری عاطفی بر تقویت نگرش معلمان و شادمانی سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد و موجب بهبود و ارتقای آنها در سازمان میشود. با توجه به نتایج بهدست آمده میتوان گفت که هر گونه افزایش در متغیرهای همدلی عاطفی، خودمدیریتی عاطفی و رهبری معنوی همراه با افزایش در متغیر رهبری عاطفی و هر گونه افزایش در متغیر رهبری عاطفی همراه با افزایش در تقویت نگرش معلمان و شادمانی سازمانی همراهخواهد بود. بنابراین توجه به متغیرهای فوق در بین مدیران مدارس ضروری به نظر میرسد.
Badri gharehgeshlaghi J S, Mohajeran B, Hasani M. Investigating the Antecedents and Consequences of Emotional Leadership of Managers (Case Study: Secondary Schools of West Azerbaijan Province). MEO 2023; 12 (1) : 3 URL: http://journalieaa.ir/article-1-506-fa.html
بدری قره قشلاقی جعفر صادق، مهاجران بهناز، حسنی محمد. بررسی پیشایندها و پیامدهای رهبری عاطفی مدیران (مطالعه موردی: مدارس دوره دوم متوسطه استان آذربایجان غربی). نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (1) :75-97