[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 2 - ( 4-1402 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 41-13 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی چارچوب شایستگی های حرفه ای سرگروه های آموزشی سازمان آموزش و پرورش
علی سیفی*، محمد محمودی بورنگ
دانشگاه تهران
چکیده:   (213 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف طراحی چارچوب شایستگی حرفه­ای سرگروه­های آموزشی شاغل در سازمان آموزش­و­پرورش  انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف از نوع کاربردی  از نظر گردآوری اطلاعات از نوع آمیخته اکتشافی بوده­است. جامعه آماری پژوهش کارشناسان آموزش و سرگروه­های آموزشی و معلمان استان خراسان جنوبی بوده­اند. روش پژوهش در بخش کیفی پدیدارشناسی و در بخش کمی به روش توصیفی تحلیلی بوده­است. روش نمونه­گیری در بخش کیفی از نوع هدفمند تا سطح اشباع بود و در بخش کمی به روش تصادفی خوشه­ای بوده است. به­منظور گردآوری داده‌ها در مرحله کیفی از مصاحبه نیمه‌ساخت‌مند استفاده شد. برای اعتباریابی داده ها در این بخش از درگیری طولانی‌مدت(غرقه سازی)، تایید به وسیله افراد موردمطالعه و پرسش و جستجوگری از همکاران استفاده شد و  به منظور اطمینان از پایایی از دو روش کدگذاری توسط کدگذار دوم و بازکدگذاری استفاده شد.  در مرحله کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاد­ه شد. برای بررسی روایی از شاخص روایی محتوایی و روایی صوری استفاده شد.. همچنین پایایی پرسشنامه نیز با استفاده  از ضریب آلفای کرونباخ و مقدار 95/0 مورد تایید قرار گرفت. در بخش کیفی داده‌ها با استفاده از روش کلایزی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت و در بخش کمی از تحلیل عاملی مرتبه دوم به­منظور تایید یافته­های کیفی استفاده شد. براساس نتایج تحلیل داده‌ها شایستگی‌های حرفه­ای سرگروه­های آموزشی در 5 حیطه دانش شامل:  دانش­تخصصی­رشته­تدریس، دانش تربیتی، دانش نظارت­و­راهنمایی آموزشی، دانش مدیریت و رهبری، دانش سازمانی و  دانش فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ مهارت شامل: مهارت تدریس، مهارت برنامه­ریزی  آموزشی، مهارت ارزشیابی آموزشی، مهارت فناوری اطلاعات و ارتباطات، مهارت ارتباط مناسب، مهارت مدیریت زمان، مهارت مستندسازی، مهارت جلب مشارکت افراد، مهارت توسعه افراد و توانمندسازی، مهارت مدیریت دانش، مهارت کار­گروهی، مهارت یادگیری مستمر، مهارت رهبری و مهارت پژوهشی؛ توانایی شامل: ، تفکر سیستمی، تفکر انتقادی، تفکر منطقی، تفکر خلاق و نو آور، توانایی استدلال، تفکر تحلیلی ویژگی شامل: انعطاف­پذیری، اقتدار، گشودگی، صداقت، اخلاق حسنه و دغدغه­مندی؛ نگرش شامل نگرش خودتوسعه­ای و دگر­توسعه­ای، نگرش خدمت­رسانی، نگرش پژوهشی شناسایی شد.
 
واژه‌های کلیدی: چارچوب شایستگی حرفه‌ای، شایستگی حرفه ای، سازمان آموزش و پرورش، سرگروه آموزشی
متن کامل [PDF 1557 kb]   (104 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1401/5/20 | پذیرش: 1401/11/18 | انتشار: 1402/4/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

seyfi A, mahmoodi M. Designing the professional competencies of educational leaders of the Education Organization. MEO 2023; 12 (2) :13-41
URL: http://journalieaa.ir/article-1-509-fa.html

سیفی علی، محمودی بورنگ محمد. طراحی چارچوب شایستگی های حرفه ای سرگروه های آموزشی سازمان آموزش و پرورش. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (2) :13-41

URL: http://journalieaa.ir/article-1-509-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( 4-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4570