پژوهش حاضر با هدف طراحی چارچوب شایستگی حرفهای سرگروههای آموزشی شاغل در سازمان آموزشوپرورش انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف از نوع کاربردی از نظر گردآوری اطلاعات از نوع آمیخته اکتشافی بودهاست. جامعه آماری پژوهش کارشناسان آموزش و سرگروههای آموزشی و معلمان استان خراسان جنوبی بودهاند. روش پژوهش در بخش کیفیپدیدارشناسی و در بخش کمی به روش توصیفی تحلیلی بودهاست. روش نمونهگیری در بخش کیفی از نوع هدفمند تا سطح اشباع بود و در بخش کمی به روش تصادفی خوشهای بوده است. بهمنظور گردآوری دادهها در مرحله کیفی از مصاحبه نیمهساختمند استفاده شد. برای اعتباریابی داده ها در این بخش از درگیری طولانیمدت(غرقه سازی)، تایید به وسیله افراد موردمطالعه و پرسش و جستجوگری از همکاران استفاده شد و به منظور اطمینان از پایایی از دو روش کدگذاری توسط کدگذار دوم و بازکدگذاری استفاده شد. در مرحله کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای بررسی روایی از شاخص روایی محتوایی و روایی صوری استفاده شد.. همچنین پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و مقدار 95/0 مورد تایید قرار گرفت. در بخش کیفی دادهها با استفاده از روش کلایزی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت و در بخش کمی از تحلیل عاملی مرتبه دوم بهمنظور تایید یافتههای کیفی استفاده شد. براساس نتایج تحلیل دادهها شایستگیهای حرفهای سرگروههای آموزشی در 5 حیطه دانش شامل: دانشتخصصیرشتهتدریس، دانش تربیتی، دانش نظارتوراهنمایی آموزشی، دانش مدیریت و رهبری، دانش سازمانی و دانش فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ مهارت شامل: مهارت تدریس، مهارت برنامهریزی آموزشی، مهارت ارزشیابی آموزشی، مهارت فناوری اطلاعات و ارتباطات، مهارت ارتباط مناسب، مهارت مدیریت زمان، مهارت مستندسازی، مهارت جلب مشارکت افراد، مهارت توسعه افراد و توانمندسازی، مهارت مدیریت دانش، مهارت کارگروهی، مهارت یادگیری مستمر، مهارت رهبری و مهارت پژوهشی؛ توانایی شامل: ، تفکر سیستمی، تفکر انتقادی، تفکر منطقی، تفکر خلاق و نو آور، توانایی استدلال، تفکر تحلیلی ویژگی شامل: انعطافپذیری، اقتدار، گشودگی، صداقت، اخلاق حسنه و دغدغهمندی؛ نگرش شامل نگرش خودتوسعهای و دگرتوسعهای، نگرش خدمترسانی، نگرش پژوهشی شناسایی شد.
seyfi A, mahmoodi M. Designing the professional competencies of educational leaders of the Education Organization. MEO 2023; 12 (2) :13-41 URL: http://journalieaa.ir/article-1-509-fa.html
سیفی علی، محمودی بورنگ محمد. طراحی چارچوب شایستگی های حرفه ای سرگروه های آموزشی سازمان آموزش و پرورش. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (2) :13-41