استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده: (1319 مشاهده)
ترومای سازمانی یک مشکل بهداشت عمومی است که توسط کشورهای در حال توسعه نادیده گرفته شده است و این مسئله منجر به نامساعد شدن روند تروما در سازمان شده است. لذا پژوهش حاضر به دنبال ارائه الگوی تبیین مدیریت ترومای سازمانی در نو معلمان بود. با توجه به فقدان الگوی ارائه شده در ادبیات موجود، دادههای بدست آمده از طریق روش کیفی داده بنیاد جمعآوری گردید. در پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد نمونهگیری هدفمند، در مجموع 25 نفر (10 نفر مذکر و 15 نفر مؤنث) از نو معلمان سازمان آموزش و پرورش که از طریق استخدامی ماده 28 و دانشگاه فرهنگیان مشغول به کار شدهاند به عنوان مصاحبه شونده (با سابقه کاری 1 تا 3 سال) در پژوهش انتخاب گردیدند و مصاحبه تا رسیدن به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختار یافته و یادداشت برداری بوده است و اعتبار آن از طریق روش توافق بین دو کدگذار برای محاسبه پایایی متون استفاده شد. دادهها بعد از اتمام مصاحبهها ثبت و با استفاده از نرم افزارMAXQDA کدگذاری شدند. با طبقهبندی مفاهیم و با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی مقولههای شکل یافته مدیریت ترومای سازمانی در نو معلمان استخراج گردید و در نهایت در قالب الگویی ارائه شد که شامل شرایط علّی (3مقوله)، مقوله هستهای (مدیریت ترومای سازمانی)، راهبرد (6 مقوله)، زمینهای (3 مقوله)، شرایط مداخلهگر (3 مقوله) و پیامدها (6مقوله) میشود.
ebrahimi S, Zahid Bablan A, Moini Kia M, Tagvi H. The explanatory model of organizational trauma management (OTM) in new teachers based on foundational data theory. MEO 2023; 12 (2) :91-106 URL: http://journalieaa.ir/article-1-524-fa.html
ابراهیمی سودابه، زاهدبابلان عادل، معینی کیا مهدی، تقوی حسین. الگوی تبیین مدیریت ترومای سازمانی (OTM) در نو معلمان بر اساس نظریه داده بنیاد. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (2) :91-106