پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل شایستگیهای شناختی مدیران مدارس ابتدائی انجام شده است. رویکرد این پژوهش کیفی بوده و از روش فراترکیب سندلوسکی و باروسو (2007) استفاده شده است. جامعه پژوهش حاضر، شامل کلیه اسناد و منابع علمی یافته شده در بین سالهای 1400-1389 بود. تعداد این اسناد 1174 سند و منبع علمی بوده است که در 4 پایگاه علمی داخلی و 5 پایگاه علمی خارجی مورد جستجو قرار گرفتند. در نهایت پس از گزینش موضوعی و محتوایی، 35 سند و منبع علمی از آنها برگزیده و تحلیل شد. از روش کدگذاری برای تحلیل یافتهها استفاده شد. به منظور تامین اطمینانپذیری از روش تثلیث دادهای استفاده شده است. یافتهها حاکی از شناسایی شایستگیهای شناختی در 5 حیطه کلی بوده است.در حیطه دانش، 29 مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی خودآگاهی و خودشناسی، مدیریت دانش، شناخت، فراشناخت و ذهنآگاهی شناسایی شد. در حیطه ویژگی، 44 مقوله فرعی و 8 مقوله اصلی خودسازی، سرمایه روانشناختی، خودتوسعهای، روحیات کارآفرینی، سرمایه اجتماعی، اعتماد به نفس، سلامت روانی- اجتماعی و مولفههای شخصی شناسایی گردید. در حیطه مهارت، 27 مقوله فرعی و 8 مقوله اصلی تصمیمگیری، برنامهریزی، رهبری، خودتوسعهای، نظارت، کنترل و ارزیابی، مهارت برقراری ارتباط، مهارت روانشناختی و مهارت خود تنظیمی و فراشناختی شناسایی شد. در حیطه توانایی، 48 مقوله فرعی و 12 مقوله اصلی توانایی اجرای فنون مدیریت، توانایی موقعیتشناسی، توانایی ذهنیسازی یا داشتن ظرفیت تئوری ذهن، توانایی ادراک دیگران-مغز اجتماعی، توانایی مدیریت تعارض، توانایی مدیریت استرس و بینظمی در محیط کار، توانایی مدیریت عملکرد، توانایی تخصیص منابع با توجه به ظرفیت مغز، توانایی مدیریت ریسک و ابهام، توانایی مدیریت راهبردی، توانایی فکری و توانایی کارآفرینی شناسایی شد.در حیطه نگرش، 10 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی نگرش همسوی دینی و معنوی، نگرش همسوی اجتماعی، فرهنگی و سازمانی، نگرش متناسب با سیاست کشور، نگرش انقلابی (باور به اصول و مبانی نظام جمهوری اسلامی، همراستایی با آرمانها و ارزشهای انقلاب اسلامی، عدالتخواه، استکبار ستیز، استقلالخواه)، باور به موثر بودن فعالیتهای گروهی در محیط کاری و نگرش ارزشآفرینی و ارزشمداری شناسایی شد.
Khanifar H, Pourkarimi J, Talkhabi M, Naderi bani N, Mousavi S M. Presenting a model of cognitive competencies of primary school principals. MEO 2023; 12 (2) :63-90 URL: http://journalieaa.ir/article-1-540-fa.html
خنیفر حسین، پورکریمی جواد، تلخابی محمود، نادری بنی ناهید، موسوی سیده مهسا. ارائه مدل شایستگی های شناختی مدیران مدارس ابتدائی. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (2) :63-90