[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 2 - ( 4-1402 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 90-63 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدل شایستگی های شناختی مدیران مدارس ابتدائی
حسین خنیفر ، جواد پورکریمی* ، محمود تلخابی ، ناهید نادری بنی ، سیده مهسا موسوی
دانشگاه تهران
چکیده:   (1675 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل شایستگی­های شناختی مدیران مدارس ابتدائی انجام شده است. رویکرد این پژوهش کیفی بوده و از روش فراترکیب سندلوسکی و باروسو (2007) استفاده شده است. جامعه پژوهش حاضر، شامل کلیه اسناد و منابع علمی یافته شده در بین سال­های 1400-1389 بود. تعداد این اسناد 1174 سند و منبع علمی بوده است که در 4 پایگاه علمی داخلی و 5 پایگاه علمی خارجی مورد جستجو قرار گرفتند. در نهایت پس از گزینش موضوعی و محتوایی، 35 سند و منبع علمی از آن­ها برگزیده و تحلیل شد. از روش کدگذاری برای تحلیل یافته­ها استفاده شد. به منظور تامین اطمینان­پذیری از روش تثلیث­ داده­ای استفاده شده است. یافته­ها حاکی از شناسایی شایستگی­های شناختی در 5 حیطه کلی بوده است. در حیطه دانش، 29 مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی خودآگاهی و خودشناسی، مدیریت دانش، شناخت، فراشناخت و ذهن­آگاهی شناسایی شد. در حیطه ویژگی، 44 مقوله فرعی و 8 مقوله اصلی خودسازی، سرمایه روانشناختی، خودتوسعه­ای، روحیات کارآفرینی، سرمایه اجتماعی، اعتماد به نفس، سلامت روانی- اجتماعی و مولفه­های شخصی شناسایی گردید. در حیطه مهارت، 27 مقوله فرعی و 8 مقوله اصلی تصمیم­گیری، برنامه­ریزی، رهبری، خودتوسعه­ای، نظارت، کنترل و ارزیابی، مهارت برقراری ارتباط، مهارت روانشناختی و مهارت­ خود تنظیمی و فراشناختی شناسایی شد. در حیطه توانایی، 48 مقوله فرعی و 12 مقوله اصلی توانایی اجرای فنون مدیریت، توانایی موقعیت­شناسی، توانایی ذهنی­سازی یا داشتن ظرفیت تئوری ذهن، توانایی ادراک دیگران-مغز اجتماعی، توانایی مدیریت تعارض، توانایی مدیریت استرس و بی­نظمی در محیط کار، توانایی مدیریت عملکرد، توانایی تخصیص منابع با توجه به ظرفیت مغز، توانایی مدیریت ریسک و ابهام، توانایی مدیریت راهبردی، توانایی فکری و توانایی کارآفرینی شناسایی شد. در حیطه نگرش، 10 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی نگرش همسوی دینی و معنوی، نگرش همسوی اجتماعی، فرهنگی و سازمانی، نگرش متناسب با سیاست کشور، نگرش انقلابی (باور به اصول و مبانی نظام جمهوری اسلامی، همراستایی با آرمان­ها و ارزش­های انقلاب اسلامی، عدالت­خواه، استکبار ستیز، استقلال­خواه)، باور به موثر بودن فعالیت­های گروهی در محیط کاری و نگرش ارزش­آفرینی و ارزش­مداری شناسایی شد.
 
واژه‌های کلیدی: شایستگی شناختی، علوم شناختی، مدیران مدارس
متن کامل [PDF 1644 kb]   (476 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1401/8/8 | پذیرش: 1402/2/1 | انتشار: 1402/4/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khanifar H, Pourkarimi J, Talkhabi M, Naderi bani N, Mousavi S M. Presenting a model of cognitive competencies of primary school principals. MEO 2023; 12 (2) :63-90
URL: http://journalieaa.ir/article-1-540-fa.html

خنیفر حسین، پورکریمی جواد، تلخابی محمود، نادری بنی ناهید، موسوی سیده مهسا. ارائه مدل شایستگی های شناختی مدیران مدارس ابتدائی. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (2) :63-90

URL: http://journalieaa.ir/article-1-540-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( 4-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660