هدف پژوهش حاضر تبیین رابطه بین هوش اخلاقی مدیران با دلبستگی شغلی و مسئولیت پذیری اجتماعی معلمان درمدارس دولتی دخترانه مقطع متوسطه اول آموزش و پرورش ناحیه سه شهرکرج میباشد. پژوهش حاضر از جهت هدف کاربردی و از جهت روش اجرا توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه معلمان خانم مدارس دولتی ناحیه سه کرج به تعداد 410 نفر میباشد. حجم نمونه به روش نمونه گیری تصادفی به تعداد 199 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری پژوهش شامل سه پرسشنامه هوش اخلاقی ، مسئولیت پذیری اجتماعی ودلبستگی شغلی بود.روایی صوری و محتوایی پرسشنامههای مذکورتوسط اساتید محققین مدیریت آموزشی مورد بررسی و تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد ) و در سطح آمار استنباطی از آزمون همبستگی و رگرسیون استفاده شد..پایایی پرسشنامههای پژوهش با استفاده از ضریب الفای کرونباخ برای پرسشنامه هوش اخلاقی معادل 940/0، پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی معادل682/0 و برای پرسشنامه دلبستگی شغلی نیز معادل 862/0 باستفاده از نرم افزار spss محاسبه شد.. دادههای بدست آمده از اجرای پژوهش نشان داد که بین هوش اخلاقی و مولفههای آن با مسئولیت پذیری اجتماعی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد؛ به گونه ای که بیشترین همبستگی بین مولفه های دلسوزی و بخشش هوش اخلاقی با مسئولیت پذیری اجتماعی، بدست آمد. همچنین بین هوش اخلاقی مدیران و مولفه های آن با دلبستگی شغلی معلمان نیز رابطه مثبت وجود دارد.همچنین هوش اخلاقی مدیران میتواند پیش بینی کننده مسئولیت پذیری اجتماعی و دلبستگی شغلی معلمان باشد. درنتیجه با افزایش هوش اخلاقی مدیران میتوانیم سطح مسئولیت پذیری اجتماعی و دلبستگی شغلی معلمان را ارتقا دهیم.
ahmadi N, navehebrahim A, abbasian H. Explaining the relationship between managers` moral intelligence of managers and job attachment and social responsibility of teachers.. MEO 2023; 12 (2) :201-223 URL: http://journalieaa.ir/article-1-579-fa.html
احمدی ندا، نوه ابراهیم عبدالرحیم، عباسیان حسین. تبیین رابطه بین هوش اخلاقی مدیران با دلبستگی شغلی و مسئولیت پذیری اجتماعی معلمان. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (2) :201-223