[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 2 - ( 4-1402 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 247-225 برگشت به فهرست نسخه ها
الزامات رهبری کارآفرینانه در مدارس (مطالعه موردی: هنرستان‌های شهر مشهد)
سمیه کریم پور احمدی ، داود قرونه* ، محمدرضا آهنچیان
دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (853 مشاهده)
این پژوهش با هدف شناسایی الزامات رهبری کارآفرینانه در هنرستان‌های شهر مشهد انجام شده است. روش پژوهش مطالعه موردی و با رویکرد کیفی بوده است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، هنرستان‌های فعال در زمینه کارآفرینی شناسایی شده و مورد بررسی قرار گرفته است. مطلعان کلیدی این پژوهش شامل 15 نفر از مدیران هنرستان‌هایی بودند که در حوزه کارآفرینی شناخته شده‌ بودند و لذا به روش هدفمند انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از مصاحبه‌های نیمه‌ساختار یافته استفاده شد و اطلاعات کسب شده با روش تحلیل تفسیری مورد تحلیل قرار گرفت. به منظور اطمینان از اعتبار یافته‌ها،  فرآیند پژوهش، کدگذاری‌ها و یادداشت‌های محقق به تایید مصاحبه‌شونده‌ها و اساتید روش‌شناسی رسید، از پژوهشگر دیگری برای بررسی همه‌جانبه کدها استفاده شد، و فرآیند انجام تحقیق با جزئیات مستند شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که الزامات رهبری کارآفرینانه در هنرستان‌ها را می‌توان در دو سطح  الزامات فردی و سازمانی طبقه‌بندی نمود. الزامات فردی در 11 مفهوم و سه مقوله اصلی شناسایی شدند: ویژگی‌های شخصیتی (نگرش کارآفرینانه، انگیزه، صبوری، تجربه، و تشویق دیگران)، شایستگی‌های مدیریتی (سبک رهبری، تیم‌سازی، ریسک‌پذیری)، شایستگی‌های دانشی (دانش کارآفرینی، برنامه‌ریزی، بازاریابی). الزامات سازمانی نیز در 11 مفهوم شناسایی شدند که در سه مقوله اصلی دسته‌بندی شدند: الزامات قانونی و ساختاری (شرایط انتخاب مدیران، آیین‌نامه‌ها و مقررات، حمایت مدیران ارشد)، الزامات آموزشی (آموزش کارآفرینانه، آموزشهای عملی و کاربردی، آموزش پایه و تجربه خلاقانه)، الزامات اقتصادی (سرمایه‌گذاری و تأمین مالی، سوددهی، تجهیزات مناسب و مشارکت افراد و صنایع).
 
واژه‌های کلیدی: رهبری کارآفرینانه، کارآفرینی آموزشی، مدرسه کارآفرین، هنرستان.
متن کامل [PDF 1511 kb]   (269 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1401/11/13 | پذیرش: 1402/3/25 | انتشار: 1402/4/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimpoor Ahamadi S, Ghorooneh D, Ahanchian M. Requirements of entrepreneurial leadership in schools (Case study: Vocational schools in Mashhad). MEO 2023; 12 (2) :225-247
URL: http://journalieaa.ir/article-1-580-fa.html

کریم پور احمدی سمیه، قرونه داود، آهنچیان محمدرضا. الزامات رهبری کارآفرینانه در مدارس (مطالعه موردی: هنرستان‌های شهر مشهد). نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (2) :225-247

URL: http://journalieaa.ir/article-1-580-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( 4-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4657