این پژوهش با هدف شناسایی الزامات رهبری کارآفرینانه در هنرستانهای شهر مشهد انجام شده است. روش پژوهش مطالعه موردی و با رویکرد کیفی بوده است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، هنرستانهای فعال در زمینه کارآفرینی شناسایی شده و مورد بررسی قرار گرفته است. مطلعان کلیدی این پژوهش شامل 15 نفر از مدیران هنرستانهایی بودند که در حوزه کارآفرینی شناخته شده بودند و لذا به روش هدفمند انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از مصاحبههای نیمهساختار یافته استفاده شد و اطلاعات کسب شده با روش تحلیل تفسیری مورد تحلیل قرار گرفت. به منظور اطمینان از اعتبار یافتهها، فرآیند پژوهش، کدگذاریها و یادداشتهای محقق به تایید مصاحبهشوندهها و اساتید روششناسی رسید، از پژوهشگر دیگری برای بررسی همهجانبه کدها استفاده شد، و فرآیند انجام تحقیق با جزئیات مستند شد. یافتههای پژوهش نشان داد که الزامات رهبری کارآفرینانه در هنرستانها را میتوان در دو سطح الزامات فردی و سازمانی طبقهبندی نمود. الزامات فردی در 11 مفهوم و سه مقوله اصلی شناسایی شدند: ویژگیهای شخصیتی (نگرش کارآفرینانه، انگیزه، صبوری، تجربه، و تشویق دیگران)، شایستگیهای مدیریتی (سبک رهبری، تیمسازی، ریسکپذیری)، شایستگیهای دانشی (دانش کارآفرینی، برنامهریزی، بازاریابی). الزامات سازمانی نیز در 11 مفهوم شناسایی شدند که در سه مقوله اصلی دستهبندی شدند: الزامات قانونی و ساختاری (شرایط انتخاب مدیران، آییننامهها و مقررات، حمایت مدیران ارشد)، الزامات آموزشی (آموزش کارآفرینانه، آموزشهای عملی و کاربردی، آموزش پایه و تجربه خلاقانه)، الزامات اقتصادی (سرمایهگذاری و تأمین مالی، سوددهی، تجهیزات مناسب و مشارکت افراد و صنایع).