[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 3 - ( 7-1402 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 262-239 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی عوامل موثر بر کیفیت فعالیتهای پرورشی در مدارس (مطالعه موردی: مدارس ابتدایی شهر تهران)
منصوره عبدالمحمدی ، بتول فقیه ارام* ، ناهید شفیعی ، زهره اسمیعل زاده ، پری سوسهابی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
چکیده:   (966 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر برکیفیت فعالیتهای پرورشی در مدارس  به روش تحقیق ترکیبی و طرح آمیخته اکتشافی در دو مرحله کیفی و کمی بود. در مرحله نخست با بررسی و تفحص در مبانی نظری و پژوهش‌های انجام شده در خصوص عوامل موثر بر فعالیتهای پرورشی؛ با بهره‌گیری از روش کیفی و نمونه­ گیری نظری با 16 نفر از خبرگان حوزه پرورشی به صورت فردی مصاحبه شد. طی سه مرحله کدگذاری داده‌های کیفی، عوامل موثر بر کیفیت فعالیتهای پرورشی در مدارس از طریق تحلیل تم به دست آمد. در مرحله بعد بر مبنای یافته‌های حاصل از مرحله پژوهش کیفی و همچنین مبانی نظری، پرسشنامه تحقیق طراحی شد و روایی پرسشنامه توسط اساتید تایید و پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ 92/. بدست آمد. سپس با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه ای، 289 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهر تهران انتخاب و مدل مذکور از طریق روش مدل‌یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار pls آزمون شد. نتایج یافته­ ها نشان داد که عوامل موثر بر کیفیت فعالیتهای پرورشی در مدارس شامل بعد ارزشی، بعد اعتقادی، بعد فرهنگی امکانات، بعد جسمانی­، بعد عقلانی، بعد عاطفی، بعد اجتماعی، بعد سیاسی، بعد اقتصادی، بعد شغلی و بعد درون فردی می­باشد و الزامات فعالیتهای پرورشی شامل انطباق با فرهنگ ایرانی- اسلامی، انطباق با قوانین و نظام اعتقادی، شایسته­ گرایی، نظارت­، نگرش مثبت، بودجه­بندی مناسب و آموزش­های ضمت خدمت و پیامدهای فعالیتهای پرورشی شامل خیرخواهی، تسیهم مسئولیت، مهارت ارتباطی، ارتقای توانمندی دانش­آموز و تفکر مشارکتی می­باشد.





 
شماره‌ی مقاله: 9
واژه‌های کلیدی: فعالیتهای پرروشی، معلمان، امور تربیتی، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 1447 kb]   (649 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1402/3/3 | پذیرش: 1402/6/5
فهرست منابع
1. Abedi, F; Monadi, M; Khademi A, Moluk and Kiamanesh, A.(2018). Analysis of effective factors on the feasibility of students' religious education. Journal of Research in Islamic Education, 26 (38), 169-145. [in Persian]
2. - Al-Kurdi, O. F., El-Haddadeh, R., & Eldabi, T. (2020). The role of organisational climate in managing knowledge sharing among academics in higher education. International Journal of Information Management, 50, 217-227.‏ [DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2019.05.018]
3. - Asadi Borujeni, N. (2020). The importance and necessity of education in schools, the first national conference on applied research in educational processes. [in Persian]
4. - Baiocco, R., Rosati, F., Pistella, J., Salvati, M., Carone, N., Ioverno, S., & Laghi, F. (2020). Attitudes and beliefs of Italian educators and teachers regarding children raised by same-sex parents. Sexuality Research and Social Policy, 17 (2), 229-238.‏ [DOI:10.1007/s13178-019-00386-0]
5. - Creswell J. w. (2000).Educational research: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. (Fourth edition). Pearson. Boston.
6. - Creswell, J. W. (2013). Steps in conducting a scholarly mixed methods study.‏
7. - Cunningham, L., K Hartwell, B., & Kreppner, J. (2019). Exploring the impact of Nurture Groups on children's social skills: a mixed-methods approach. Educational Psychology in Practice, 35 (4), 368-383.‏ [DOI:10.1080/02667363.2019.1615868]
8. - Islamic Council Research Center (2006). The most important and major weaknesses in educational affairs programs
9. - Grantham, R., & Primrose, F. (2017). Investigating the fidelity and effectiveness of Nurture Groups in the secondary school context. Emotional and Behavioural Difficulties, 22 (3), 219-236.‏ [DOI:10.1080/13632752.2017.1331986]
10. - Hajizadeh Khnamani, F. (2015). Explaining the status and role of educational activities in primary schools, Master's thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Al-Zahra University. [in Persian]
11. - Hassanzadeh, N; Ismaili Shad, B., and Soleimanpour Imran, M. (2018). The effect of educational programs on the socialization of elementary school students. Sociology of Education, 6, 78- 69. . [in Persian]
12. - Kardel, A., and Masoom, H. S.(1399). Investigating the role of principals and teachers in inviting students to prayer. Studies and Research in Behavioral Sciences, 4, 13-1. [in Persian]
13. - McNicol, S., & Reilly, L. (2018). Applying Nurture as a Whole School Approach. Educational & Child Psychology, 35(3), 44-63.‏ [DOI:10.53841/bpsecp.2018.35.3.44]
14. - Middleton, A. (2020). The classroom offers a safe base: Expanding our understanding of a key principle of nurture groups from attachment theory to place-based pedagogy, towards developing a contemporary model of nurture-in-nature practice in schools. International Journal of Nurture in Education, 6(1), 34-47.‏
15. - Ozgenel, M., Pınar, M. E. R. T., & Parlar, H. (2020). Improving teacher performance: Leadership qualities of school principals as a tool. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (39), 1127-1148.‏
16. - Romlah, O. Y., & Latief, S. (2021). Empowering the Quality of School Resources in Improving the Quality of Education. Bulletin of Science Education, 1(1), 37-41.‏ [DOI:10.51278/bse.v1i1.109]
17. - Sadeghia, Z; Salehi, K. and Moghadamzadeh, A. (2018). A phenomenological approach in identifying the effective factors in evaluating the performance of primary school principals. School Management Quarterly, 6 (2), 21-1. [in Persian]
18. - Saljuqi, S. M. (2013). Extracurricular activities, Kerman: Cultural Services Publications.
19. - Shaarinejad, A. A. (2010). The Role of Extracurricular Activities in Adolescent Education, Tehran: Information, 3rd Edition. [in Persian]
20. - Shaver, I., & McClatchey, K. (2013). Assessing effectiveness of nurture groups in N orthern S cotland. Support for Learning, 28(3), 97-102.‏ [DOI:10.1111/1467-9604.12026]
21. - Sloan, S., Winter, K., Connolly, P., & Gildea, A. (2020). The effectiveness of Nurture Groups in improving outcomes for young children with social, emotional and behavioural difficulties in primary schools: An evaluation of Nurture Group provision in Northern Ireland. Children and Youth Services Review, 108, 104619.‏ [DOI:10.1016/j.childyouth.2019.104619]
22. - Strauss, A., & Corbin, J. (2014). Basics of qualitative research techniques.‏
23. - Teimurnia, Mahin (2011). A comparative study of extracurricular activities in Iran with the United States, the United Kingdom and Malaysia in order to provide appropriate solutions to improve the Iranian education system. Master Thesis, Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University. [in Persian]
24. - Turani, H; Mollainejad, A. and Hosseinpour, Sh. (2020). Investigating the characteristics of school management with an Islamic approach. Journal of Educational Innovation, 73 (19), 88-47. [in Persian]
25. - Wu, M. (2019). School Culture and Its Effect on Extracurricular Participation in Hong Kong. International Journal of Education Policy and Leadership, 15(8).‏ [DOI:10.22230/ijepl.2019v15n8a854]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdolhamdi M, faghiharam B, shafeishafei N, esmaelzade Z, Pari P. Identifying factors affecting the quality of educational activities in schools (case study: elementary schools in Tehran). MEO 2023; 12 (3) : 9
URL: http://journalieaa.ir/article-1-596-fa.html

عبدالمحمدی منصوره، فقیه ارام بتول، شفیعی ناهید، اسمیعل زاده زهره، سوسهابی پری. شناسایی عوامل موثر بر کیفیت فعالیتهای پرورشی در مدارس (مطالعه موردی: مدارس ابتدایی شهر تهران). نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (3) :239-262

URL: http://journalieaa.ir/article-1-596-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( 7-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660