[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 4 - ( 10-1402 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 93-71 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر ادارک آنلاین کارکنان بر نتایج یادگیری آنلاین در دوره همه‌گیری کووید 19: نقش متغیرهای میانجی رضایت از دوره‌های آنلاین و آمادگی یادگیری آنلاین کارکنان و متغیر تعدیلگر آمادگی مدرس جهت تدریس آنلاین
علیرضا صارمی* ، شکراله قهرمانی
دانشگاه آزاد اسلامی داراب
چکیده:   (178 مشاهده)
با شروع همه‌گیری کووید 19 برگزاری دوره‌های آنلاین جهت آموزش اجتناب‌ناپذیر شد و دانشگاه‌ها و سازمان‌ها شروع به ارائه دوره‌های مبتنی بر وب کردند. هدف از پژوهش حاضر تاثیر ادارک آنلاین کارکنان بر نتایج یادگیری آنلاین در دوره همه‌گیری کووید 19 با نقش متغیرهای میانجی رضایت از دوره‌های آنلاین و آمادگی یادگیری آنلاین و متغیر تعدیلگر آمادگی مدرس جهت تدریس آنلاین در سازمان زندان‌های جنوب شرق استان فارس است. با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه‌گیری تصادفی، اعضای نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. نوع تحقیق همبستگی و استراتژی مورد استفاده پیمایش است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل مدل معادلات ساختاری در نرم افزار اسمارت پی‌ال‌اس نشان داد که ادارک یادگیری آنلاین بر آمادگی یادگیری آنلاین، رضایت از دوره‌های آنلاین و نتایج یادگیری آنلاین تاثیر دارد. آمادگی یادگیری آنلاین و رضایت از دوره‌های آنلاین بر نتایج یادگیری آنلاین تاثیر دارد. آمادگی یادگیری آنلاین و رضایت از دوره‌های آنلاین در رابطه بین ادارک یادگیری آنلاین و نتایج یادگیری آنلاین نقشی میانجی دارد. در نهایت، تاثیر تعدیلگر آمادگی مدرس جهت تدریس آنلاین رد شد. این پژوهش ضرورت طراحی و پیاده سازی یک سیستم یادگیری آنلاین ضروری می‌داند؛ سیستمی که با تمرکز بر جنبه‌های تئوری و عمل، بتواند نیازهای آموزشی کارکنان و اهدف سازمان را برآورده نماید.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: ادارک یادگیری آنلاین، آمادگی یادگیری آنلاین، رضایت از دوره‌های آنلاین، نتایج یادگیری آنلاین، آمادگی مدرس جهت تدریس آنلاین، کووید19
متن کامل [PDF 1511 kb]   (59 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش درسایر سازمان‌ها
دریافت: 1402/4/22 | پذیرش: 1402/7/20 | انتشار: 1402/12/23
فهرست منابع
1. Adams, D., & Tan, M.H.J. (2020). Sumintono, B. Students' readiness for blended learning in a leading Malaysian private higher education institution. Interact. Technol. Smart Educ, 18, 515-534. [DOI:10.1108/ITSE-03-2020-0032]
2. Baber, H. (2020). Determinants of Students' Perceived Learning Outcome and Satisfaction in Online Learning during the Pandemic of COVID19. Journal of Education and e-Learning Research, 7(3), 285-292. [DOI:10.20448/journal.509.2020.73.285.292]
3. Baviskar, S.N., Hartle, R.T., & Whitney, T. (2009). Essential criteria to characterize constructivist teaching: Derived from a review of the literature and applied to five constructivist-teaching method articles. Int. J. Sci. Educ, 31, 541-550. [DOI:10.1080/09500690701731121]
4. Bingham, J. (1999). Guide to Developing Learning Outcomes. The Learning and Teaching Institute Sheffield Hallam University, Sheffield: Sheffield Hallam University.
5. Cedefop (2022). Defining, writing and applying learning outcomes, A European handbook - second edition. Luxembourg: Publications Office of the European :union:. http://data.europa.eu/doi/10.2801/703079
6. Chin, W. W. (2010). How to write up and report PLS analyses. In V. E. Vinzi, W. W. Chin, J. Henseler, & H. Wang (Eds.), Handbook of partial least squares: Concepts, methods and applications in marketing and related fields (pp. 655 - 690). Berlin: Springer. [DOI:10.1007/978-3-540-32827-8_29]
7. Deci, E.L., & Ryan, R.M. (1985). The general causality orientations scale: Self-determination in personality. J. Res. Pers, 19, 109-134. [DOI:10.1016/0092-6566(85)90023-6]
8. Dziuban, C., Moskal, P., Brophy-Ellison, J., & Shea, P. (2007). Student satisfaction with asynchronous learning. Journal of Asynchronous Learning Networks, 11(1), 87-95. [DOI:10.24059/olj.v11i1.1739]
9. Duque, L. C. (2014). A framework for analysing higher education performance: Students' satisfaction, perceived learning outcomes, and dropout intentions. Total Quality Management & Business Excellence, 25(1-2), 1-21. [DOI:10.1080/14783363.2013.807677]
10. Eastin, M. A., & LaRose, R. (2000). Internet self-efficacy and the psychology of the digital divide. Journal of Computer Mediated Communication, 6(1). [DOI:10.1111/j.1083-6101.2000.tb00110.x]
11. Geng, S., Law, K.M.Y., & Niu, B. (2019). Investigating self-directed learning and technology readiness in blending learning environment. Int. J. Educ. Technol. High. Educ, 16 (17). [DOI:10.1186/s41239-019-0147-0]
12. Gonzalez-Gomez, F., Guardiola, J., Martin Rodríguez, O., & Montero Alonso, M. A. (2012). Gender differences in e-learning satisfaction. Computers & Education, 58(1), 283-290. [DOI:10.1016/j.compedu.2011.08.017]
13. Habibi, A. & Kolahi, B. (2022). Structural equation modeling and factor analysis, Tehran: Jihad University, second edition.( In Persian)
14. Hair, J. F., Ringle, M., & Sarstedt, M. (2011). PLS-SEM: Indeed a silver Bullet. Journal of Marketing Theory and Practice, 19(2), 139-151. [DOI:10.2753/MTP1069-6679190202]
15. Henseler, J., Dijkstra, T. K., Sarstedt, M., Ringle, C. M., Diamantopoulos, A., Straub, D. W. & Calantone, R. J. (2014). Common beliefs and reality about partial least squares. Organizational Research Methods, 17(2), 182-209 [DOI:10.1177/1094428114526928]
16. Horzum, M. B., Onder, İ., & Beşoluk, S. (2014). Chronotype and academic achievement among online learning students. Learning and Individual Differences. Advance online publication. doi:10.1016/j.lindif.2013.10.017 [DOI:10.1016/j.lindif.2013.10.017]
17. Horzum, M. B. Demir Kaymak, Z. & Canan Gungoren, O. (2015). Structural Equation Modeling towards Online Learning Readiness, Academic Motivations, and Perceived Learning. Educational Sciences: Theory & Practice, 15(3), 759-770
18. Hung, M. L., Chou, C., Chen, C. H., & Own, Z. Y. (2010). Learner readiness for online learning: Scale development and student perceptions. Computers & Education, 55, 1080-1090. [DOI:10.1016/j.compedu.2010.05.004]
19. Hussain, G., Sarfraz, M., Shahid, M., Riaz, A., Muavia, M., Saleem Fahed, Y., Azam, F, & Tallal Abdullah, M. (2022). Medical Students' Online Learning Perceptions, Online Learning Readiness, and Learning Outcomes during COVID-19: The Moderating Role of Teacher's Readiness to Teach Online. Int. J. Environ. Res. Public Health, 19, 3520. [DOI:10.3390/ijerph19063520]
20. Ikhsan, R. B., Saraswati, L. A., Muchardie, B. G., & Susilo, A. (2019). The determinants of students' perceived learning outcomes and satisfaction in BINUS online learning. Paper presented at the 5th International Conference on New Media Studies (CONMEDIA). IEEE. [DOI:10.1109/CONMEDIA46929.2019.8981813]
21. Joon Lee, S., Srinivasan, S., Trail, T., Lewis, D. & Lopez, S. (2011). Examining the relationship among student perception of support, course satisfaction, and learning outcomes in online learning. The Internet and Higher Education, 14(3), 158-163. [DOI:10.1016/j.iheduc.2011.04.001]
22. Kamaruzaman, F. M., Sulaiman, N. A., & Shaid, N. A. N. (2021). A Study on Perception of Students' Readiness towards Online Learning during Covid-19 Pandemic. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 11(7), 1536-1548. [DOI:10.6007/IJARBSS/v11-i7/10488]
23. Karns, G. L. (2005). An update of marketing student perceptions of learning activities: Structure, preferences and effectiveness. Journal of Higher Education, 27(2), 163-171. [DOI:10.1177/0273475305276641]
24. Keengwe, J., Diteeyont, W., & Lawson-Body, A. (2012). Student and instructor satisfaction with elearning tools in online learning environments, International Journal of Information and Communication Technology Education (IJICTE), 8(1), 76-86. [DOI:10.4018/jicte.2012010108]
25. Kline, R. B. (2012). Principles and Practice of Structural Equation Modeling, 3nd edition, New York: Guilford Press.
26. Kuo, Y. C., Walker, A. E., Belland, B. R., & Schroder, K. E. (2013). A predictive study of student satisfaction in online education programs, The International Review of Research in Open and Distance Learning, 14(1), 16-39. [DOI:10.19173/irrodl.v14i1.1338]
27. Marks, R. B., Sibley, S. D., & Arbaugh, J. B. (2005). A structural equation model of predictors for effective online learning. Journal of Management Education, 29(4), 531-563. [DOI:10.1177/1052562904271199]
28. Martin, F., & Bolliger. D, U. (2022). Developing an online learner satisfaction framework in higher education through a systematic review of research, Int J Educ Technol High Educ, 19(50), 1-21. [DOI:10.1186/s41239-022-00355-5]
29. McVay, M. (2001). How to be a successful distance learning student: Learning on the Internet. New York: Prentice Hall.
30. Nunally, J. (1978). Psychometric theory, 2nd edition. New York: Mc Graw-Hill.
31. Olayemi, M. S., Adamu, H., & Olayemi, K. J. (2021). Perception and Readiness of Students' Towards Online Learning in Nigeria during Covid-19 Pandemic. Library Philosophy and Practice, 5051.
32. Paliwal, M., & Singh, A. (2021). Teacher readiness for online teaching-learning during COVID-19 outbreak: A study of Indian institutions of higher education. Interact. Technol. Smart Educ, 18, 403-421. [DOI:10.1108/ITSE-07-2020-0118]
33. Richardson, J., & Swan, K. (2003). Examing social presence in online courses in relation to students' perceived learning and satisfaction. JALN, 7(1), 68-88. [DOI:10.24059/olj.v7i1.1864]
34. Scherer, R., Howard, S.K., Tondeur, J., & Siddiq, F. (2021). Profiling teachers' readiness for online teaching and learning in higher education: Who's ready? Comput. Human Behav, 118, 106675. [DOI:10.1016/j.chb.2020.106675]
35. Smart, K. L., & Cappel, J. J. (2006). Students' perceptions of online learning: A comparative study. Journal of Information Technology Education, 5, 201-219. [DOI:10.2139/ssrn.3524610]
36. Thongsri, N., Chootong, C., Tripak, O., Piyawanitsatian, P. & Saengae, R. (2021). Predicting the Determinants of Online Learning Adoption during the COVID-19 Outbreak: A Two-Staged Hybrid SEM-Neural Network Approach. Interactve Technoogy and Smart Educaton, 18. [DOI:10.1108/ITSE-08-2020-0165]
37. Wei, H.-C., & Chou, C. (2020). Online learning performance and satisfaction: Do perceptions and readiness matter? Distance Educ, 41, 48-69. [DOI:10.1080/01587919.2020.1724768]
38. Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS quarterly, 177-195. [DOI:10.2307/20650284]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saremi A, Ghahramani S. The effect of employees' online perceptions on the results of online learning during the covid-19 pandemic: the role of mediating variables of Course satisfaction and readiness for online learning and the moderating variable of teacher's readiness for online teaching. MEO 2023; 12 (4) : 3
URL: http://journalieaa.ir/article-1-610-fa.html

صارمی علیرضا، قهرمانی شکراله. تاثیر ادارک آنلاین کارکنان بر نتایج یادگیری آنلاین در دوره همه‌گیری کووید 19: نقش متغیرهای میانجی رضایت از دوره‌های آنلاین و آمادگی یادگیری آنلاین کارکنان و متغیر تعدیلگر آمادگی مدرس جهت تدریس آنلاین. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (4) :71-93

URL: http://journalieaa.ir/article-1-610-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( 10-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645