[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 4 - ( 10-1402 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 121-95 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی اجرای الگوی ترکیبی جیگساو با طرح مساله در یادگیری مفهوم معادلات دوره متوسطه
پروانه امیری پور* ، مرجان معیری
دانشگاه فرهنگیان
چکیده:   (718 مشاهده)
با توجه به اهمیت تعاملات در کلاس ریاضی در دوره متوسطـــه و از آنجایی که مفاهیم جبری و غیرجبری در کتــــب ریاضی دوره متوسطه پایه ای برای یادگیری مفاهیم ریاضی در دوره های آتی تحصیلی همچون دانشگاه است، توجه به آموزش کارآمد مفاهیم جبری و غیرجبری در علوم مختلف اقتصادی، صنعتی و ... قابلیت استفاده دارند. لذا پژوهشگر به دنبال بررسی اثربخشی اجرای الگوی ترکیبی جیگساو با طرح مساله نسبت به روش سنتی در یادگیری مفهوم معادلات جبری، گویا و گنگ دانش آموزان دختر پایه یازدهم رشته ریاضی فیزیک بود. با استفاده از روش پژوهش نیمه- تجربی، الگوی تدریس سنتی و تدریس مبتنی بر جیگساو توام با طرح مساله در دو گروه کنترل و آزمایش به مدت 15 جلسه 50 دقیقه ای پیاده سازی گردید. جامعه آماری دو مدرسه دوره دوم متوسطه دخترانه در شهـــرری واقع در استان تهران در سال تحصیلی 1401-1402 بود که با روش نمونه گیری در دسترس، 66 دانش آموز دختر (32 نفر در گروه کنترل و 34 نفر در گروه آزمایش) انتخاب شدند. داده ها پیش و پس از رویکرد سنتی و جدید بر اساس آزمون محقق ساخته ریاضی جمع آوری گردید. آزمون تی نمونه های مستقل و تحلیل های کیفی نشان داد که اجـــــرای الگوی ترکیبی جیگساو با طرح مساله نسبت به روش سنتی در یادگیری مفهوم معادلات جبری، گویا و گنگ دانش آموزان دختر پایه یازدهم رشته ریاضی فیزیک در شهرری اثربخش است. بر اساس تدریس جیگساو با طرح مساله، دوره هایی برگزار شود تا بر اساس دانش معلـمان، استراتژی های آموزشی از طریق هم اندیشی بین معلمان در زمینه تدریس ریاضی دوره متوسطه ارائه و بصورت طرحی ارائه گردد.

 
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: الگوی جیگساو، طرح مساله، معادله، جبری، غیر جبری، ریاضی.
متن کامل [PDF 1728 kb]   (309 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1402/4/20 | پذیرش: 1402/8/12 | انتشار: 1402/12/23
فهرست منابع
1. Adeoye. F.A. (2010). Effects of problem-solving and cooperative learning strategies on senior secondary school students' achievement in physics, Journal of Theory & Practice in Education (JTPE), 6(2), 235-266.
2. Arikan, E. E., & Unal, H. (2015). Investigation of problem-solving and problem-posing abilities of seventh-grade students. Educational Sciences: Theory & Practice, 15(5), 1403-1416.
3. Baumanns, L., & Rott, B. (2021). Developing a framework for characterising problem-posing activities: A review. Research in Mathematics Education, 24(1), 28-50. [DOI:10.1080/14794802.2021.1897036]
4. Behrangi, M.R., & Aghaari, T. (2005). Transformation caused by collaborative teaching of jigsaw type in the traditional teaching situation of fifth grade students, Quartely Joural of Educational Innovations, 3(4), 35-53. [In Persian]
5. Behrangi, M.R. (2010). Examining the model of teaching management on education from the perspective of creativity in learning and learning creativity, 3rd Iranain Conference on Innovation Management, Tehran, Iran. [In Persian]
6. Behrangi, M.R., & Moradi, A. (2017). Studying students' self-directed learning effected by teaching academic subject of the principles and philosophy of education through Management Education With a focus on participatory teaching (Jygsav), The Journal of New Approaches in Educational Administration, 8(32), 107-128. [In Persian]
7. Cai, J., Moyer, J. C., Wang, N., Hwang, S., Nie, B., & Gfarber, T. (2013). Mathematical problem posing as a measure of curricular effect on students' learning. Educational Studies in Mathematics, 83(1), 57-69. [DOI:10.1007/s10649-012-9429-3]
8. Cai, J., & Hwang, S. (2020). Learning to teach through mathematical problem posing: Theoretical considerations, methodology, and directions for future research. International Journal of Educational Research, 102. [DOI:10.1016/j.ijer.2019.01.001]
9. Cai, J., Koichu, B., Rott, B., Zazkis, R., & Jiang, Ch. (2022). Mathematical Problem Posing: Task Varaibles, Processes, and products, Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, (Vol. 1, pp. 119-145). PME.
10. Christou, C., Mousoulides, N., Pittalis, M., Pitta-Pantazi, D., & Sriraman, B. (2005). An empirical taxonomy of problem posing processes. ZDM-Mathematics Education, 37(3), 149-158. [DOI:10.1007/s11858-005-0004-6]
11. Christidamayani, A. P., & Kristanto, Y. D. (2020). The Effects of problem-posing learning model on students' learning achievement and motivation. Indonesian Journal on Learning and Advanced Education (IJOLAE), 2(2), 100-108. [DOI:10.23917/ijolae.v2i2.9981]
12. Garshasbi, A., Fathivajargah, K., Arefi, M. (2019). The effect of teacher assistant cooperative learning and self-evaluation on self-motivation and academic performance of third grade high school students, The Journal of New Approaches in Educational Administration, 10(1), 46-68. [In Persian]
13. Guo, M., Leung, F. K. S., & Hu, X. (2020). Affective determinants of mathematical problem posing: the case of Chinese Miao students. Educational Studies in Mathematics, 105, 367-387. [DOI:10.1007/s10649-020-09972-1]
14. Halimah, L., & Sukmayadi, V. (2019). The role of "Jigsaw" method in enhancing Indonesian prospective teachers' pedagogical knowledge and communication skill. International Journal of Instruction, 12(2), 289-304. [DOI:10.29333/iji.2019.12219a]
15. Karacop, A. (2017). The effects of using Jigsaw method based on cooperative learning model in the undergraduate science laboratory practices, Universal Journal of Educational Research, 5(3), 420-434. [DOI:10.13189/ujer.2017.050314]
16. Kaur, A., & Rosli, R. (2021). Problem Posing in Mathematics Education Research: A Systematic Review. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 10(1), 438-456. [DOI:10.6007/IJARPED/v10-i1/8641]
17. Kul, Ü., & Çelik, S. (2020). A Meta-Analysis of the Impact of Problem Posing Strategies on Student's Learning of Mathematics. Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, 12(3), 341-368. [DOI:10.18662/rrem/12.3/325]
18. Lee, Y., Capraro, R. M., & Capraro, M. M. (2018). Mathematics teachers' subject matter knowledge and pedagogical content Knowledge in problem posing. International Electronic Journal of Mathematics Education, 13(2), 75-90. [DOI:10.12973/iejme/2698]
19. Liljedahl, P., & Cai, J. (2021). Empirical research on problem solving and problem posing: a look at the state of the art, ZDM-Mathematics Education, 53, 723-735. [DOI:10.1007/s11858-021-01291-w]
20. Mirsafi, F. (2023). Comparison of participatory teaching method and traditional teaching method in learning biology for female students, The Quartary Journal of Research in Science Education, 2(6), 56-64. [In Persian]
21. Moosanejad, H. (2013). Investigating the effectiveness of creativity and mathematical performance on students' ability to solve mathematical problems, National Conference on Curriculum Change in Education Course, Birjand, Iran. [In Persian]
22. National Council of Teachers of Mathematics [NCTM]. (2000). Principles and standards for school mathematics.
23. Nuha, M. A., Waluya, S. B., & Junaedi, I. (2018). Mathematical creative process wallas model in students' problem posing with lesson study approach. International Journal of Instruction, 11(2), 527-538. [DOI:10.12973/iji.2018.11236a]
24. Polat, H. & Özkaya, M. (2023). The effect of problem posing-based active learning activities on problem-solving and posing performance: The case of fractions. Journal of Pedagogical Research, 7(1), 67-81. [DOI:10.33902/JPR.202317880]
25. Pólya, G. (1945). How to solve it. Princeton University Press. [DOI:10.1515/9781400828678]
26. Raiepour, A., & Rahmani, M. (2021). The Position of Problem-Posing in Compulsory Education Mathematics Textbook, Journal of Theory & Practice in Curriculum, 17(9), 91-118. [In Persian]
27. Sharan. Y. (2015). Meaningful learning in the cooperative classroom, International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 43(1), 83-94. [DOI:10.1080/03004279.2015.961723]
28. Wang, M. (2016). Effects of Cooperative Learning on Achievement Motivation of Female University Students. Asian Social Science, 8(15), 108. [DOI:10.5539/ass.v8n15p108]
29. Williams, B. (2009). Self-direction in Problem based Learning program. Nurse education Today. 24, 277 - 285. [DOI:10.1016/j.nedt.2004.01.008]
30. Zamil Abed, A., Abed Sameer, S., Adil Kasim, M., Tajuddin Othman, A. (2020). Predicting Effect Implementing the Jigsaw Strategy on the Academic Achievement of Students inMathematics Classes, International Electronic Journal of Mathematics Education, 15(1), 1-7. [DOI:10.29333/iejme/5940]
31. Zare, H., Saeed, N., Moosapour, N.A., Sarmadi, M.R., Hormozi, M. (2010). Studying the relationship between self-directed learning readiness of virtual education students and academic achievement, Journal of Iranian Higher Education, 3(1), 163-187. [In Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiripour P, Moayeri M. The Effectiveness of Implementing the Combined Jigsaw Model Along with Problem Posing in Learning the Concept of Equations in Secondary. MEO 2023; 12 (4) : 4
URL: http://journalieaa.ir/article-1-617-fa.html

امیری پور پروانه، معیری مرجان. اثربخشی اجرای الگوی ترکیبی جیگساو با طرح مساله در یادگیری مفهوم معادلات دوره متوسطه. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (4) :95-121

URL: http://journalieaa.ir/article-1-617-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( 10-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660