[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 1 - ( 1-1403 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 46-13 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدل ارتقای کیفی مدارس متوسطۀ دوم ایران(مطالعۀ موردی: مدارس شهر تهران)
سعیده زیبایی* ، رویا افراسیابی ، حسینعلی بهرامزاده
دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد بجنورد
چکیده:   (811 مشاهده)
هدف پژوهش، ارائۀ مدلی برای ارتقای کیفی مدارس متوسطۀ دوم شهر تهران است. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نوع داده ­ها آمیخته اکتشافی است و به صورت کیفی-کمی انجام شده است. شرکت‌کنندگان بخش کیفی، شامل افراد خبره در حوزه مدیریت آموزشی و در بخش کمی شامل مدیران و دبیران است . برای تعیین حجم نمونه در بخش کیفی، با توجه به اصل اشباع داده ها و با روش نمونه­گیری هدفمند 10 نفر  انتخاب شدند و در بخش کمی، بر پایۀ فرمول کوکران، ٣٦٤ نفر به‌صورت نمونه گیری  تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی، مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه پژوهش‌گرساخته  است که روایی و پایایی آن توسط تحلیل عاملی تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کیفی، از کدگذاری باز و محوری و در بخش کمی از نرم افزار­های آماری SPSS-22، Smart- PLS،Liserel   و آزمون‌های کاپای کوهن، روش مثلث سازی، آلفای کرونباخ، میانگین واریانس استخراج شده (AVE)،  ماتریس جذر، آزمون کولموگروف اسمیرنف، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و t تک نمونه ای  استفاده شد. نتایج پژوهش ، شناسایی ٦ بعد ١٦ مؤلفه و ٦٥ شاخص به شرح: بعد مدیریت و رهبری با ۳ مؤلفه و ۱۱ شاخص. بعد اعتقاد به خرد جمعی با ۳ مؤلفه و ۱۲ شاخص. بعد ارتقای سطح سلامت، بهداشت، و ایمنی در مدرسه با ٤ مؤلفه و ۱۳ شاخص. بعد توانمندسازی نیروی انسانی با ۲ مؤلفه و ٦ شاخص. بعد استقرار نظام یاددهی و یادگیری با ۲ مؤلفه و ۹ شاخص. بعد فعالیت‌های فوق‌برنامه با ۲ مؤلفه و ١٤ شاخص می باشد. نتایج نشان داد که وضعیت موجود ارتقای کیفی و اثربخشی مدارس متوسطۀ دوم کمتر از متوسط جامعه است. لذا 21 ساز و کار اجرایی و مدلی ٦ بخشی ارائه و درجۀ تناسب آن با اطمینان ۹۵ درصد مورد تأیید متخصصین قرار گرفت.
 
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: ارتقای کیفی، اثربخشی، مدارس متوسطه دوم.
متن کامل [PDF 1090 kb]   (388 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1402/7/17 | پذیرش: 1402/10/9
فهرست منابع
1. Alzahrani, S. M. H., Hammersley-Fletcher, L., & Bright, G. (2016). Identifying Characteristics of a" Good School" in the British and Saudi Arabian Education Systems. Journal of Education and Practice, 7(27), 136-148. https://doi.org/10.21083/ajote.v10i1.6389 [DOI:https://doi.org/10.21083/ajote.v10i1.6389 (in Persian).]
2. Amiri, A., Hosseinikhah, A., Abbasi, E . (2016). The effectiveness of cultural and social extracurricular in middle school boys' schools of Kermanshah city. The fifth scientific research conference of educational sciences and psychology, social and cultural harms of Iran. [DOI:https://civilica.com/doc/654568 (in Persian).]
3. Babb,S.,Joness,M.(2020). Student voice to improveschools: Perspectives fromstudents, teachers and leaders
4. in 'perfect' conditions. Improving Schools 1-12.sagepub.com/journals-permissionsDOI: 10.1177/1365480219901064 [DOI:10.1177/1365480219901064]
5. Bollen, R., Creemers, B. P., Hopkins, D., Lagerweij, N., Reynolds, D., & Stoll, L. (2005). Making good schools: Linking school effectiveness and improvement. Routledge. [DOI:10.4324/9780203975916]
6. Bazarghan, Abbas. (2014) Internal evaluation and its application in continuous improvement of the quality of education, research and planning Excellent training. 2 (3 and 4), pp. 1-27.)in Persiasn).
7. Bouzaslan, H., & Kaya, A. (2012). Sufficiency Levels of Primary Schools According to Effective School Criteria (Şanliurfa Province Sample). Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 980-986. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.234 [DOI:https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.234]
8. Chang, I.-H. (2011). A study of the relationships between distributed leadership, teacher academic optimism and student achievement in Taiwanese elementary schools. School Leadership & Management, 31(5), 491-515. https://doi.org/10.1108/09578230810863271 [DOI:https://doi.org/10.1108/09578230810863271]
9. Creemers, B. P. (1994). The effective classroom. (No Title). [DOI:www.files.eric.ed.gov]
10. Fatehi, N. (2013). Identifying the organizational culture components of effective secondary schools in Rafsanjan city and comparing it with Cook and Lafferty's organizational culture model Hormozgan University Doctoral Dissertation]. (in Persian).
11. Garb, W. (2011). Principal leadership and student achievement: What is the effect of transformational leadership in conjunction with instructional leadership on student achievement? Marian University].
12. Gunal, Y., & Demirtasli, R. N. (2016). A Pathway to Educational Accountability: The Relationship between Effective School Characteristics and Student Achievement. Universal Journal of Educational Research, 4(9), 2049-2054. https://doi.org/10.13189/ujer.2016.040915 [DOI:http://www.hrpub. DOI: 10.13189/ujer.2016.040915]
13. Haj Babaei, Hamedreza(2013),The title of the school I like , Burhan School Cultural Institute Publications. (in Persian)
14. Hosseini Largani, S. M., & Amani, M. (2019). The study of the relationship between lifelong learning and school effectiveness in the teachers of smart schools In the district 5 of Tehran. School Administration, 7(1), 23-39. [DOI:https://doi.org/10.34785/j010.1398.410 (in Persian).]
15. Instruction, W. D. o. P. (2018). Characteristics of Successful Schools
16. Magulod Jr, G. C. (2017). Factors of school effectiveness and performance of selected public and private elementary schools: implications on educational planning in the Philippines. Asia Pacific Journal of Multidisciplinary Research, 5(1), 73-83. [DOI:http:// | www.apjmr.com. P-ISSN 2350-7756 | E-ISSN 2350-8442]
17. Maier, A., Daniel, J., Oakes, J., & Lam, L. (2018). Community Schools: A Promising Foundation for Progress. American Educator, 42(2), 17-22. [DOI:https://files.eric.ed.gov/]
18. Moghdisi Tarzeghi, Zahra, (2008).Investigating the status of Sabzevar high schools based on the characteristics of effective schools.. Government - other executive bodies - Tarbiat Debir Shahid Rajaei University - Faculty of Literature and Human Sciences]. (in Persian).
19. Mehr Alizadeh, God bless you. (2008). Globalization, organizational change and human development planning; Ahvaz: University Press Martyr of Chamran.
20. Ndlovu, N. (2018). School Resources and Student Achievement: A Study of Primary Schools in Zimbabwe. Educational Research and Reviews, 13(7), 236-248. https://doi.org/10.5897/ERR2017.3293 [DOI:https://www.researchgate.net/]
21. Prasertcharoensuk, T., & Tang, K. N. (2017). The effect of strategic leadership factors of administrators on school effectiveness under the Office of Maha Sarakham Primary Educational Service Area 3. Kasetsart Journal of Social Sciences, 38(3), 316-323. https://doi.org/10.1016/j.kjss.2016.09.001 [DOI:http://www.elsevier.com/locate/kjss]
22. Rahimian.hamid. (2016). A study of the effectiveness of Allameh High and Middle Schools in Tehran, based on the "Effective Schools" framework. Research on Educational Leadership and Management, 2(8), 51-69. [DOI:https://doi.org/10.22054/jrlat.2018.5136.1110 (in Persian).]
23. Rai, A., & Prakash, A. (2014). In Pursuit of Effective Schools: From Western Perspective. Journal on Educational Psychology, 7(4), 41-49. https://doi.org/10.26634/jpsy.7.4.2656 [DOI:https://doi.org/10.26634/jpsy.7.4.2656]
24. Rahayu ,S, Ulfatin,N , Budi Wiyono, B , Imron, A , Wajdi.M .(2018). The professional competency teachers mediate the influence of teacher innovation and emotional intelligence on school security. Journal of Social Studies Education Research, 9(2), 210-227. [DOI:https://dergipark.org.tr/en/pub/jsser/issue/37944/438292]
25. Sharaf, J, Sharaf, B.(2016). School management excellence program, policy making to improve the quality of school management.4(1),94-77. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/ fixed address: 1290618.(in Persian).
26. Sharifi, A., Mohammad Davoudi, A., & Eslamieh, F. (2012). Relationship between the Amount of Using ICT by Teachers with Their Performance in Learning and Teaching Process. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 2(4), 145-167.
27. https://ictedu.sari.iau.ir/article_631772_89437ac63a5daeb7feb850761bf803b8.pdf (in Persian).
28. Sharifi, M. (2016). Happy Schools Needed in the present era. Avai Noor Publications.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zebaei S, Afrasiabi R, Bahramzadeh H A. Presenting the quality improvement (QI) model for iran secondary schools (Case study: schools in Tehran). MEO 2024; 13 (1) : 1
URL: http://journalieaa.ir/article-1-648-fa.html

زیبایی سعیده، افراسیابی رویا، بهرامزاده حسینعلی. ارائه مدل ارتقای کیفی مدارس متوسطۀ دوم ایران(مطالعۀ موردی: مدارس شهر تهران). نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1403; 13 (1) :13-46

URL: http://journalieaa.ir/article-1-648-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( 1-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660