[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 1 - ( 1-1403 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 217-195 برگشت به فهرست نسخه ها
ترکیب مراحل الگوی مدیریت آموزش فلسفه برای کودکان با محوریت اجتماع پژوهشی در تأثیرپذیری رشد مهارت‌های استدلالی(تفکری) دانش‌آموزان پایه ششم
محسن کردلو* ، محمد رضا بهرنگی ، امیر مرادی
دانشگاه فرهنگیان گیلان
چکیده:   (641 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مراحل توسعه ­یافته الگوی مدیریت آموزش فلسفه برای کودکان با محور قرار دادن اجتماع پژوهشی بر رشد مهارت‌های استدلالی( تفکری) دانش­آموزان کلاس ششم به روش نیمه آزمایشی از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه کنترل انجام شد. از سه پایه ششم مدرسه ابتدایی پسرانه عمار (استان البرز) به عنوان نمونه‌ در دسترس به­طور تصادفی کلاسی 30 نفره، به عنوان گروه آزمایش و کلاسی 30 نفره به عنوان گروه گواه انتخاب شد. کلاسداری در گروه آزمایش با اجرای مراحل توسعه ­یافته الگوی مدیریت آموزش فلسفه برای کودکان با محور قرار دادن اجتماع پژوهشی در مدت دوره شش هفته­، هفته‌ای دو جلسه بود. برای گردآوری اطلاعات پرسشنامه مهارت‌های استدلالی، شامل50 سؤال سه گزینه‌ای که بیانگر 22 مهارت در زمینه‌ی استدلال با روایی و پایایی مورد تایید صاحب نظران است استفاده شد. نتایج آمار توصیفی و استنباطی در مقایسه دو گروه آزمایش و کنترل با استفاده از میانگین، انحراف معیار و نیز تحلیل کوواریانس تأثیر معنادار و مثبت الگوی یاد شده را بر رشد مهارت‌های استدلالی دانش­آموزان پسر پایه ششم نشان داد. بنابراین پژوهش در تعمیم کاربرد الگوی مذکور­ در برنامه­ های درسی رسمی دانش‌آموزان پایه ششم در کشورمان توصیه گردید.
شماره‌ی مقاله: 9
واژه‌های کلیدی: اجتماع پژوهشی، الگوی مدیریت آموزش، فلسفه برای کودکان، مهارت‌های استدلالی
متن کامل [PDF 570 kb]   (212 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1402/8/18 | پذیرش: 1402/12/23
فهرست منابع
1. Abedi, M., Norouzi, R. A., Heydari, M. H & Mehrabi, H. A .(2017). Presenting a conceptual model of the relationship between philosophy for children (with an emphasis on the dimension of caring thinking) and emotional intelligence. Quarterly Journal of Educational Innovations. 17(65), 131-150. [In Persian].
2. Allen, T. (1988). Doing philosophy with children. In thinking, 7(3),138-158. [DOI:10.5840/thinking19887322]
3. Arafi, A. & Beheshti, M. (2017). An introduction to islamic education (2): Islamic aims of education. Tehran: Samt. [In Persian].
4. Asgari, M., Dinarvand, H & Torkashvand, M . R.(2015). The Effects of Philosophy Instruction on Third Grade Junior School Students' Reasoning Skills in Samen Region. Educational Psychology. 35(11). 25-40. [In Persian].
5. Barkhordari, R. & Banki, Farzin .(2012). Cultivation of Tolerance in judgment (thinking); a phenomenological perspective. Thinking and the child. 3(2),1-22. [In Persian]
6. Behrangi, M. R. (2011). Model of Management Education Creativity, 4th conference of creativity and innovation in Mashhad. [Persian].
7. Behrabgi, M. R., Moradi, a. & kordloo, M . (2020). Investigating The Effect of Teaching "Philosophy of Formal and Public Education" in Farhangian University within the scaffolding of Leadership and Management Education Model on Students' Learning and Academic Achievement. 8 (2) :103-130. URL: http://journalieaa.ir/article-1-131-fa.html. [In Persian]
8. Bialystok, L .(2017). Philosophy across the Curriculum and the Question of Teacher Capacity; Or, What Is Philosophy and Who Can Teach It?. Journal of Philosophy of Education, 51(4), 827-836. [DOI:10.1111/1467-9752.12258]
9. Burke, L. A., & Williams, J. M. (2012). The impact of a thinking skills intervention on children's concepts of intelligence. Thinking Skills and Creativity, 7(3), 145-152. [DOI:10.1016/j.tsc.2012.01.001]
10. Chang, S. C. A .(2006). Fostering social-emotional learning competencies through philosophy for children. Paper presented at APERA Conference, 28-30 Nov., Hong Kong, China, 1-9.
11. Daniel, M .(2012). Two Factors That Influence the Development of Critical Thinking in Children. Child Hood & Philosophy, 8(15), 115-142.
12. Dewey, J.(1997). HOW WE THINK. PROFESSOR OF PHILOSOPHY IN COLUMBIA UNIVERSITY.
13. Duclos, A .(2012). La philosophie pour enfants comme outil de compr' ehension des' emotions. Presses Acad' emiques de France.
14. Effati Kalaateh M., Behrangi. M. R & Monfaredi Raaz, B .(2018). Improving Bilingual Students' Language Skills through the Use of Teaching Model in Philosophy for Children and Community of Enquiry. 34 (3):121-142. URL: http://qjoe.ir/article-1-1230-fa.html. [In Persian].
15. Jafari, M. T.(2013). reasonable life. Tehran: Allameh Jafari Editing and Publishing Institute. [In Persian].
16. Juuso, H .(2007). Child, Philosophy, and Mind; Discussing the International Source of Philosophy for Children. Oulu University Press.
17. Qhaedi, Y .(2015). Theoretical foundations of philosophy for children. Tehran: Merat. [In Persian].
18. Haynes, J.(2002). Children as philosophers. London: Routledge Falmer. [DOI:10.4324/9780203210918]
19. Haynes, F .(1999). Towards an archeology of critical thinking. Khosrobaghri in: New perspectives in the philosophy of education. Tehran: Alam. [In Persian].
20. Khodabandeh Amiri, M .(2013). Explanation of teaching philosophy for children on strengthening vision. Master's thesis, Islamic Azad University, Tehran. [In Persian].
21. Kizel, A .(2021). Philosophy with children as a way of overcoming the "shadow adults cast over childhood" and the "pedagogy of fear." International Journal of Fear Studies, 3(2), 13-24.http://hdl.handle.net/1880/114025.
22. Lipman, M .(1992). Thinking in education. British Journal of Educational Studies, 40 (2), 187- 189. [DOI:10.2307/3121404]
23. Lipman, M .(1993). Philosophy for Children and Critical Thinking. Thinking Children and Education: Kendall/ Hunt Publishing Company, U.S.A.
24. Lipman, M .(1988). Philosophy goes to school. Montclair, NJ: IAPC.
25. Lipman, M .(2011). Philosophy for Children: Some Assumptions and Implications. Ethics in Progress, 2(1), 3-16. [DOI:10.14746/eip.2011.1.2]
26. Lipman, M, Sharp, A. M & oscanyon, F.S .(1980). Philosophy in the Classroom Philadelphiya,Temple University Press, 1980.
27. Mahrouzade, T .(2012). Teaching philosophy to children and the position of critical thinking. Journal of research On Issues of Education. 2(27): 219-247. [In Persian].
28. Malboeuf-Hurtubise, C., Lefrançois, D. & Taylor, G .(2018). Le role ˆ potentiel de la philosophie pour enfants et de la presence attentive dans le d' eveloppement de l'autod' etermination chez des ' el' eves du primaire. Spirale 62, 123-140. [DOI:10.3917/spir.062.0123]
29. Marashi, S. M., Hashemi, J & Moghimi Gask, A .(2012). Reading and Writing and Divine Gifts: Do the Textbooks Contain Features of Philosophy for Children Program?. Thinking and children. 3(1), 69-89. [In Persian].
30. Maulana Jalaluddin Mohammad Balkhi .(2007). Ghazliat of Shams Tabriz. introduction, selection and commentary: Mohammad Reza Shafiei Kodkani:Tehran, Sokhon Publishing House [In Persian].
31. Meyers, C. (1986). Teaching students to think critically. San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers, 1-10.
32. Montes, M. & Maria, E .(2001). Juchitan de los Ninos. Abstractin IAPC. Montclair State University.
33. Moriyon, F .(2000). Valoracion de filosofia para Ninos. Journal of Psicotema, 12 (2), 207-211.
34. Niazi, A .(2014). Investigating the effect of philosophy education for children on intellectual and fundamental skills of male students of Kashmar city, Master's thesis, Payam Noor University, Tehran. [In Persian].
35. Safaei Moghadam, M., Marashi, S. M., Pakseresht, M. J., Bagheri, K & Sepasi, H (2007). A Study of the Effect of the Community of Inquiry (COI) in the Philosophy for Children (P4C) Program on Fostering Reasoning Skills in Third Grade Students (Boys) of Nemooneh Dowlati Guidance School of Ahvaz. Journal of Educational Sciences. 3(2), 31-54. [In Persian].
36. Sanjana, M., & Whitebread, D .(2004). Philosophy for Children and moral development in the Indian context. The University of Cambridge, 21 (3); 1-13.
37. Shabani, H .(2017). Advanced Teaching Method (Teaching Skills and Thinking Strategies.Tehran, Samt. [In Persian].
38. Shafiee Bahnemiry, S. F., Mahrouzade, T. & Sattari, A .(2019). The impact of the philosophy for children curriculum on increasing the students' cognitive skills, concerning the components of the economic education of the Iranian education transformation document. Quarterly Journal of Educational Innovations. 18(72), 53-72. [In Persian].
39. Shariatmadari, A .(2005). Principles and philosophy of education. Tehran: Amir Kabir. [In Persian].
40. Shirzadi, M., Bayati, Sh., Bodaghi, A . & Babadi Akasheh, N. (2021). The effectiveness of philosophy for children program on academic incivility and academic engagement of sixth grade male students in borujen. Journal of Psychological Science. 20(98), 295-304. URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-865-fa.html. [In Persian].
41. Topping, K. J. & Trickey, S .(2007A). Collaborative philosophical inquiry for schoolchildren: Cognitive gains at 2-year follow-up. British Journal of Educational Psychology, 77, 787-796. [DOI:10.1348/000709907X193032]
42. Topping, K. J. & Trickey, S .(2007B). Collaborative philosophical inquiry for school children: Cognitive effects at 10-12 years. British Journal of Educational Psychology, 77, 271-288. [DOI:10.1348/000709906X105328]
43. Topping, K. J. & Trickey, S.(2013). The role of dialog in philosophy for children. International Journal of Educational Research. [DOI:10.1016/j.ijer.2013.01.002]
44. Vansieleghem, N. & Kennedy, D .(2011). What is a philosophy for children, what is
45. philosophy with children-after Matthew Lipman? J. Philos. Educ. 45 (2), 171-182.
46. Zarghami, S., Sajjadieh, N., Qhaedi, Y .(2021). Designing a theoretical model of philosophy for children in Iran. Educational research and planning organization. [In Persian].
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kordloo M, Behrangi M R, moradi A. Combining the stages of the management model of philosophy education for children (PE4C) with the focus of the research community on the effectiveness of the development of reasoning (thinking) skills of sixth-grade students. MEO 2024; 13 (1) : 9
URL: http://journalieaa.ir/article-1-660-fa.html

کردلو محسن، بهرنگی محمد رضا، مرادی امیر. ترکیب مراحل الگوی مدیریت آموزش فلسفه برای کودکان با محوریت اجتماع پژوهشی در تأثیرپذیری رشد مهارت‌های استدلالی(تفکری) دانش‌آموزان پایه ششم. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1403; 13 (1) :195-217

URL: http://journalieaa.ir/article-1-660-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( 1-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660