هدف این پژوهش بررسی رابطه رهبری هوشمندانه مدیران با مشارکت در اجتماعات یادگیری حرفه ای و هیجانات تدریس معلمان مقطع ابتدایی است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه این پژوهش را کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر فیض آباد و مه ولات در سال تحصیلی 1401-1402 تشکیل دادند (بر اساس آمار به دست آمده از سازمان آموزش و پرورش400 نفر). بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 192 نفر تعیین شد که به روش تصادفی ساده از این جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه رهبری هوشمندانه سیدانمانلاکا، پرسشنامه ﻫﯿﺠﺎﻧﺎت ﻣﻌﻠﻤﺎن ویلاویسنسیو ، پرسشنامه اجتماعات حرفه ی یادگیری بود. روایی پرسشنامه ها با استفاده از روش روایی محتوایی و صوری مورد تایید قرار گرفت، همچنین برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرنباخ استفاده شد که میزان آماره آلفای کرونباخ برای پرسشنامه رهبری هوشمندانه(95/0)، پرسشنامه اجتماعات حرفهای یادگیری(79/0) و پرسشنامه ﻫﯿﺠﺎﻧﺎت ﻣﻌﻠﻤﺎن(93/0) بدست آمد. اطلاعات جمع آوری شده با نرم افزار SPSS و ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین رهبری هوشمندانه مدیران با مشارکت در اجتماعات یادگیری حرفه ای معلمان 57/0+ می باشد، بین رهبری هوشمندانه مدیران با هیجان تدریس معلمان25/0- می باشد. لذا میتوان نتیجه گرفت بین رهبری هوشمندانه مدیران با مشارکت در اجتماعات حرفهای یادگیری و هیجانات تدریس معلمان مقطع ابتدایی رابطه وجود دارد.